​​Ingar ble knivstukket på jobb - reddet av håndverkere

(23.10.2017 14:56)

Etter å ha kjørt drosje i Oslo siden 1975, opplevde Ingar Malvang (63) alle sjåførers mareritt da han mandag den 18. september i år ble angrepet og sterkt kvestet av en kunde med kniv. Han er takknemlig for fire håndverkere som reddet ham, og for beredskapsgruppa i Oslo Taxi.

Mulig å erstatte taksameter, men ikke straks

(23.10.2017 14:37)

Justervesenet mener det er mulig å sette krav til en skybasert app som kan brukes som alternativ til dagens taksameter i taxi, men mange avklaringer av krav og teknologi må gjøres før det kan skje. Ubers app tilfredsstiller ikke kravene som stilles til taksametre i dag.

Useriøst om "delingsøkonomi"

(03.10.2017 10:10)

Kunne man tenke seg en undersøkelse i offentlig regi der brukere av svarte rørleggertjenester ble spurt om de var fornøyd med utførelsen og prisen, og hvor konklusjonen av positive svar er at det beviser et velfungerende marked? Kanskje ikke? Men det er dette som gjøres i en rapport som to forskere ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO nylig leverte til Barne- og Likestillingsdepartementet.

- Ingen endring

(12.09.2017 14:02)

​- Vi skal fortsette den gode dialogen med departementet og de borgerlige partiene. Vi regner med at regjeringen står fast på det den har sagt om løyver og samfunnsoppdrag. Det sier Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund etter stortingsvalget.

Senterpartiet best, Venstre verst i taxitest

(06.09.2017 14:46)

​Bladet TAXI har gått gjennom erfaringene fra perioden som nå går ut, og sett på programmer og andre signaler om hva vi kan vente oss i neste periode. Her er vår vurdering av de enkelte partiers drosjepolitikk:

​”Kunnskapsby” støtter kriminalitet

(31.08.2017 14:59)

I framtidens transport har drosjene ingen plass, om en skal tro arrangørene av konferansen Smart Mobility den 7. september. Piratvirksomheten Uber, derimot, er invitert til å holde innlegg. - Dette føyer seg jo bare inn i rekken av holdningsløsheten vi møter, men det er sjokkerende at det får passere i en slik institusjon, sier Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.

Senterpartiet best i taxitest

(31.08.2017 14:54)

Senterpartiet kommer best ut i bladet TAXIs evaluering av stortingspartienes drosjepolitikk. Sp får terningkast 6, mens Venstre kommer dårligst ut med 1. Se vedlegget "Sp best i taxitest" for å se hele vurderingen.

​Tilbake til start med borgerlig flertall?

(31.08.2017 14:24)

Det er liten tvil om at drosjenæringen går mer forutsigbare tider i møte med et regjeringsskifte. Med fortsatt borgerlig flertall, er det ”tilbake til start” og nye runder med diskusjon og dragkamp om rammebetingelsene. Regjeringen har bare foreslått moderate endringer i lovverket, men lar tilhengerne av organisert pirattaxi i egne rekker, få herje fritt i offentligheten.

Norges Taxiforbund og Taxiskolen flytter

(18.08.2017 09:03)

Norges Taxiforbund
Kontoret vil være stengt i dagene 21. til 25. august, og åpner igjen i Jerikoveien mandag 28. august.
I forbindelse med flytting vil vi ikke være tilgjengelige på vårt ordinære telefonnummer før fredag 25. august. Du kan sende e-post til post@nortaxi.no, og så vil vi svare så fort vi har anledning. Ved telefoner som haster - ring 95 95 19 19.

Taxiskolen
Taxiskolen holder stengt fra 21. til 25. august og vil åpne i samme lokaler som Norges Taxiforbund den 28. august.

ESA: norsk drosjeregulering er i strid med EØS-regelverket

(17.08.2017 14:22)

ESA avga 22. februar en grunngitt uttalelse hvor de konkluderer med at den norske drosjereguleringen er i strid med EØS-regelverket.

Taxiforbundet i nye lokaler

(17.08.2017 13:07)

Norges Taxiforbund og Taxiskolen er på flyttefot. Vi flytter fra leide lokaler på Fyrstikktorget, Helsfyr, til egen kjøpt seksjon i Jerikoveien 26 på øvre Furuset. (På den andre siden av E6 fra Ikea).

Samfunnsmoral på glid

(17.08.2017 11:44)

”Alle” er imot svart arbeid og sosial dumping. ”Alle” politikere er for den norske samfunnsmodellen i arbeidslivet. Eller er de?

Klare samfunnsinteresser bak behovsprøvingen av drosjer

(28.06.2017 15:26)

​En behovsprøvd løyveordning er et middel for samfunnet til å sikre et tilstrekkelig tilbud av drosjetjenester i hele landet, til alle tider av døgnet. Uten dette kan man ikke få et tilbud på ulønnsomme tider og steder. Dette gjelder like mye i byene som på landet.

Oslo Taxi tror på hydrogen

(28.06.2017 10:02)

​Siden januar har to drosjer i Oslo Taxi i det stille kjørt på utslippsfri hydrogen, og erfaringene er gode. Økonomien vil være bedre enn for elektriske drosjer de nærmeste årene, mener direktør Bjørn Rebne. Bent Fladby (A 879) og Dag Herman Pedersen (A 489) kjøpte hver sin Huyndai IX 35 Fuel Cell. Siden begge bor i Akershus, fikk de støtte på 100.000 kroner til kjøpet.

Hjertestarter i alle drosjer?

(28.06.2017 09:55)

​Jeg har som hårete mål og få hjertestartere i alle Finnmarks 127 drosjer, sa Norges Taxiforbunds fylkesleder Bjørn-Erik Mikkola på forbundets seminar i mai. Utplasseringen i Finnmark er i full gang. Norges Taxiforbund har kontaktet Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) og skal følge opp saken på nasjonalt nivå i august.

Kraftfullt forsvar for drosjene

(20.06.2017 09:44)

LO, YS og fylkeskommunene tar kraftig avstand fra Delingsøkonomiutvalget, og peker på drosjenes viktige rolle i transportpolitikken. Det framgår av høringsuttalelsene. "Drosjene utgjør en uunnværlig del av kollektivtransporten og har et samfunnsoppdrag .... Akershus fylkeskommune mener det er viktig at drosjenæringen er regulert og har gode konkurransevilkår”.

Uber bløffer om ESA-saken

(13.06.2017 15:21)

Kravet om løyve for å drive drosjevirksomhet i Norge vil ikke bli endret. Ubers virksomhet vil fortsatt være ulovlig. Nå må den ta slutt, sier leder for Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. - Uber blander bevisst kortene, og har fått støtte i medier som åpenbart ikke forstår forskjellen på løyvekravet, som ESA ikke bestrider, og behovsprøvingen (antallsreguleringen) som er ESAs tema.

Antallsregulering og kjøreplikt sikrer drosjetilbudet

(13.06.2017 14:33)

Taxiforbundet er opptatt av at taxinæringens samfunnsrolle kommer frem som et vesentlig moment i diskusjonen rundt løyveordningen for persontransport. Det er viktig å understreke at ESA ikke stiller spørsmål ved løyveordningen som sådan. Taxiforbundet har fått utarbeidet en rapport fra Oslo Economics, «Behov for antallsregulering av drosjeløyver – en samfunnsøkonomisk analyse»

Skal taxi være et yrke?

(07.06.2017 09:28)

"Det er jo bare å sette seg inn i bilen og slå på gps-en". Det sa en Oslo-politiker i en debatt på facebook om taxi, Uber og delingsøkonomi. Det står i sterk kontrast til uttalte forventninger fra politikere, kunder og Forbrukerrådet.

- Det er også en grov undervurdering av drosjeyrket, sier kursleder i Taxiskolen, Petter Karlsen.

Skal taxi være et yrke?

(07.06.2017 09:28)

"Det er jo bare å sette seg inn i bilen og slå på gps-en". Det sa en Oslo-politiker i en debatt på facebook om taxi, Uber og delingsøkonomi. Det står i sterk kontrast til uttalte forventninger fra politikere, kunder og Forbrukerrådet.

- Det er også en grov undervurdering av drosjeyrket, sier kursleder i Taxiskolen, Petter Karlsen.

Stabil trygghet i hverdagen

(07.06.2017 09:26)

- Det er veldig viktig med en stabil, hyggelig og kjent sjåfør for barna våre, sier foreldrene til Vilde og Julie i Oslo. Hver dag kjøres jentene til og fra Haukåsen skole på Trosterud på Oslo østkant.

ESA: norsk drosjeregulering er i strid med EØS-regelverket

(01.06.2017 11:27)

ESA avga 22. februar en grunngitt uttalelse hvor de konkluderer med at den norske drosjereguleringen er i strid med EØS-regelverket.

Ny direktør i Norges Taxiforbund

(16.05.2017 12:45)

Roar Refseth (57) tiltrådte som direktør i Norges Taxiforbund fra 2. mai

Gledelig fra Danmark

(28.03.2017 12:56)

Det er gledelig at Uber nå legger ned sin virksomhet i Danmark. Vi venter på at det samme skjer i Norge, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. På en pressekonferanse i København i dag meddelte Uber at de avvikler sin tjeneste i Danmark fra 18. april.

Økt behov for taxi

(20.03.2017 13:30)

Færre vil ha egen bil, og flere vil ha behov for taxi i framtida. Vi er en del av løsningen, ikke et problem. Det sa en offensiv nytilsatt, ennå ikke tiltrådt, direktør i Norges Taxiforbund, Roar Refseth, da han holdt innlegg under de nordnorske fylkesforeningenes taxikonferanse i Tromsø nylig. (Fra TAXI nr 2, 2017).

Ap: Uber er ikke delingsøkonomi

(20.03.2017 13:07)

Uber er ikke delingsøkonomi. Alle skal ha løyver, og vi skal ha en god taxipolitikk for hele landet. Dette var tre klare meldinger fra stortingsrepresentant Kjell-Idar Juvik fra Arbeiderpartiet, på en taxikonferanse i Tromsø nylig, referert i bladet TAXI nr. 2, 2017.

Hold Uber unna Norge!

(09.03.2017 15:49)

- Uber er ikke en type arbeidsgiver vi bør ønske i Norge. Det sier Tonje Ettesvoll (43) etter tre måneder som heltids ubersjåfør i San Diego, California. Hun sitter igjen med mindre enn minstelønn. Sjåførene blir tutet ørene fulle med positive historier, som Tonje mener er kjøpt og betalt av Uber. Folk blir rett og slett lurt, mener hun.

Løpet er kjørt for Uber i Norge

(09.03.2017 13:51)

Regjeringen har ingen planer om å fjerne løyvekravet til drosjevirksomhet. Det bekrefter statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i Samferdselsdepartementet overfor bladet TAXI, nr 2, 2017. Dermed avvises forslaget fra Delingsøkonomiutvalget, og det er ingen åpning for at Ubers virksomhet i Norge blir lovlig i overskuelig framtid.

ESA vil demontere kollektivtilbudet

(22.02.2017 14:15)

I sitt svar til ESA sa den norske regjeringen at behovsprøvingen er nødvendig for å opprettholde et kollektivtilbud døgnet rundt. Selv i Oslo stanser busser og trikker om natten, og drosjer er da den eneste tilgjengelige transport. I resten av landet er drosjene alene om tilbudet i enda større grad.

Når Hegnar går amok, - og avviser motinnlegg.

(14.02.2017 15:50)

​Trygve Hegnar gikk amok i skjellsord i en leder i Finansavisen 13. februar, om delingsøkonomi og drosjelovgivning. Avisen sa ja til et tilsvar, men ombestemte seg. De ønsker åpenbart ikke saklige motforestillinger. Hegnar forstår verken samfunnsoppdraget eller markedsmekanismene, og er heller ikke opptatt av om sjåfører tjener penger på virksomheten, skriver Atle Hagtun i sitt svar.

Mytebygging om taxipriser

(09.02.2017 11:53)

I Oslo steg drosjetakstene med 37 prosent fra 2007 til 2015, betydelig lavere enn de 104 prosentene som det har blitt hevdet i ulike medieoppslag. De siste fire årene har drosjeprisene i Norge steget marginalt mer enn konsumprisindeksen. Utvikling i drosjeprisene avspeiler veksten i utgiftene ved drosjedrift.

Ber om møte med Erna Solberg

(08.02.2017 14:21)

Norges Taxiforbund ber om et snarlig møte med statsminister Erna Solberg for å diskutere de dramatiske konsekvensene Delingsøkonomiutvalget vil påføre drosjenæringen, og få en avklaring av hva Regjeringen vil med næringen og tilbudet. - Det handler om 16.000 arbeidsplasser og en rasering av kollektivtilbudet, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.

Taxi er ikke delingsøkonomi

(06.02.2017 11:46)

Drosjenæringen forholder seg til at det er Samferdselsdepartementet som er myndighet på transportområdet, og at Regjeringen for et halvt år siden vedtok at så vel krav til løyver som behovsprøvingen skal bestå. Delingsøkonomiutvalgets føyer seg inn i rekken av utvalg uten transportfaglig kompetanse, som vil demontere samfunnsoppdraget. Dette er politisk uenighet, og argumentene er gamle.

NOK er nok. Uber skal ut!

(18.01.2017 13:57)

Uber viser fingeren til rettsstaten og velferdssamfunnet ved å fortsette sin ulovlige virksomhet i Norge. Nå er det nok. Uber skryter av at 150.000 har lastet ned deres app i Oslo-området. – Det viser hvilket omfang aksepten for ulovlig og svart arbeid har fått. At dette legitimeres av ungdomspolitikere, medier og andre en skandale. Det er et samfunnsproblem langt forbi taxinæringen.

«Taxisjåføren – vateret i samfunnet»

(20.12.2016 15:52)

Hvor mange av disse individene hadde du selv orket å ta inn på din arbeidsplass, og i særdeleshet om arbeidsplassen din bare var på noen få kvadratmeter, og du attpåtil var nødt til å kommunisere med dem mens du samtidig måtte myse på en smal og hullete vei uten gatelys? (Av Egon Holstad. Publisert i TAXI nr 8, 2016. Tidligere i iTromsø 27/11 2015).

Ny versjon av taxikalkulator.no

(20.12.2016 15:48)

Taxikalkulator.no er nå enklere å håndtere for brukeren, og beregner prisene mer nøyaktig enn tidligere i den nye versjonen som ble lansert tidlig i desember.