Ny direktør i Norges Taxiforbund

Styret i Norges Taxiforbund har ansatt Roar Refseth (57) som ny direktør i forbundet.

Han kommer fra stillingen som regiondirektør for Norgestaxi region vest, som omfatter resultat- og personalansvar for Stavanger, Bergen og Trondheim. Mellom 2013 og 2016 var han daglig leder for Norgestaxi i Trondheim, der han er bosatt med samboer.

Refseth har tidligere blant annet vært regionsjef for Coca Cola i Midt-Norge, driftssjef i Gauldal Billag AS, rådgiver i eget selskap og daglig leder i virksomheter knyttet til Stiftsstaden-konsernet i Trondheim.

Refseth tiltrer som direktør senest 1. mai.

Gledelig fra Samferdselsdepartementet

- Vi er svært fornøyd med at departementet vil beholde de grunnleggende rammevilkårene for drosjene, og avviser alle forslag om å innføre ulike konkurransevilkår.

Stabil trygghet i hverdagen

- Det er veldig viktig med en stabil, hyggelig og kjent sjåfør for barna våre, sier foreldrene til Vilde og Julie i Oslo. Hver dag kjøres jentene til og fra Haukåsen skole på Trosterud på Oslo østkant.

Sjåføren er Eddy Hansen (70) som har kjørt skolebarn med spesielle behov siden 1979, mest ved Norvoll skole, nå ved Haukåsen. Han synes det er en fin jobb, og gleder seg over å følge barna og se utviklingen fra de begynne på skolen, til de slutter. Noen foreldre har også ønsket at han skulle fortsette med barna deres i voksen alder, til og fra aktivitetssentra.

Skal taxi være et yrke?

"Det er jo bare å sette seg inn i bilen og slå på gps-en". Det sa en Oslo-politiker i en debatt på facebook om taxi, Uber og delingsøkonomi. Det står i sterk kontrast til uttalte forventninger fra politikere, kunder og Forbrukerrådet.

- Det er også en grov undervurdering av drosjeyrket, sier kursleder i Taxiskolen, Petter Karlsen.

Vegdirektoratet inviterte i 2013 taxiforbundet til et samarbeid. Resultatet ble en læreplan for en sjåførutdanning på 20 timer, "Taxisjåførutdanning grunnkurs", som skulle bli iverksatt i løpet av 2014. Dessverre har ingenting skjedd ennå, saken ligger i departementet.

Deregulering ikke forenlig med "taxi - overalt, alltid"

En deregulering er ikke forenlig med «taxi overalt alltid», god kvalitet og fornuftig prisdannelse, skriver Norges Taxiforbund i sitt innspill til Samferdselsdepartementet foran gjennomgangen av Yrkestransportloven

Det er viktig at behovsprøvingen består. Den overordnede begrunnelsen er å sikre tilgjengelige drosjer over hele landet, ivareta alle kundegruppers behov og sikkerhet, og sikre at yrket er til å leve av, skriver forbundet.

Dette synet støttes av NHO Transport og Norsk Transportarbeiderforbund, mens Abelia - med Uber som medlem - vil ha konkurranse på ulike vilkår.

Taxi finansierer 20.000 barnehageplasser

Norske drosjer sørger for at det alltid er offentlig transport å få tak i - døgnet rundt i hele landet. I tillegg bidrar næringen med nær 3 milliarder skattekroner i året.

»
Når Hegnar går amok, - og avviser motinnlegg. (14.02.2017)

​Trygve Hegnar gikk amok i skjellsord i en leder i Finansavisen 13. februar, om delingsøkonomi og drosjelovgivning. Avisen sa ja til et tilsvar, men ombestemte seg. De ønsker åpenbart ikke saklige motforestillinger. Hegnar forstår verken samfunnsoppdraget eller markedsmekanismene, og er heller ikke opptatt av om sjåfører tjener penger på virksomheten, skriver Atle Hagtun i sitt svar.

»
Mytebygging om taxipriser (09.02.2017)

I Oslo steg drosjetakstene med 37 prosent fra 2007 til 2015, betydelig lavere enn de 104 prosentene som det har blitt hevdet i ulike medieoppslag. De siste fire årene har drosjeprisene i Norge steget marginalt mer enn konsumprisindeksen. Utvikling i drosjeprisene avspeiler veksten i utgiftene ved drosje