Hvor mye koster taxireisen?

Bli med på laget!

– Vi organiserer over 4.000 drosjeeiere over hele landet.

Konkurrenter uten taksameter?

31.10.2018

Et soleklart krav fra taxinæringen er konkurranse på like vilkår med "nye aktører". Ubers modell er basert på det motsatte. Kjetil Solvik-Olsen lovte også en overgangsperiode, men den har Jon Georg Dale fjernet i høringsutkastet om nytt lovverk. Men ingen sentral kan fjerne taksameter uten videre. Det handler om langt mer enn rapportering av skatt, sier direktør i Bergen Taxi, Jan Valeur.

Lønnsoppgjøret 2018

19.06.2018

Norges Taxiforbund og Norsk Transportarbeiderforbund ble mandag 11. juni enige om revisjon av Taxioverenskomsten etter forhandlinger mellom partene. Transportarbeiderforbundet frafalt krav om garantilønn på natt, krav om sikring av lønn ved rabatter og krav om at sko skal inn som en del av uniformseffekten. De frafalt også krav om at minstelønnen skulle heves til 45 %, og krav om at taksttillegget på kveld, natt og helg i sin helhet skulle tilfalle sjåførene. Partene ser behovet for å utredre fremtidig AFP-ordning nærmere, men vil ta stilling til saken når utredningen som LH/NHO har igangsatt er ferdig. Utfallet av lønnsforhandlingene gjelder fra 1. mai 2018.

• Regulert område
    I områder hvor drosjene er regulert av forskrift om maksimalpris økes lønnsprosenten med 1,0 prosentpoeng, fra 40,8 % til 41,8 %.

• Uregulert område
    I områder med fri takstfastsettelse økes prosentsatsen med 1,1 prosentpoeng fra de lokale lønnssatsene.

Viktig å merke seg at avtalen formelt ikke er i havn før den er godkjent hos partenes besluttende organer som har frist til 1. juli 2018.

Taxi i media:

To personer kritisk skadet i frontkollisjon

13.11.2018, Stavanger Aftenblad

SANDNES: Klokken 03.37 natt til tirsdag fikk politiet melding om en frontkollisjon mellom en taxi og en personbil i Jærveien, ved Sandnes Rådhus

Tre personer til sykehus etter frontkollisjon

13.11.2018, Nettavisen

personer er kjørt til sykehus etter en kollisjon mellom en taxi og en personbil på Jærveien ved rådhuset i Sandnes kommune i Rogaland natt til tirsdag

Nær 20 millioner kroner til Transporttjenesten for funksjonshemmede (TT)

13.11.2018, Vest-Agder Fylkeskommune

I resten av fylket er drosjeprisene høye og turkostnadene øker i enkelte områder som følge av dårligere drosjedekning. Dagens prisavtaler vil bli videreført i 2019 og justert for lønns- og prisvekst.

Meld deg på vårt nyhetsbrev her:

Taxiskolen

Taxiskolen er ditt kompetanse-
senter. Her finner du kurs, kartbøker og materiell som gjør din arbeidsdag enklere.

Gå til Taxiskolens nettsider

Jerikoveien 26, 1067 Oslo