Hvor mye koster taxireisen?

Bli med på laget!

– Vi organiserer over 4.000 drosjeeiere over hele landet.

Delt løsning best hvis behovsprøving skal bort

01.02.2018

Norges Taxiforbund mener det er tungtveiende grunner til å beholde behovsprøving og antallsregulering av drosjeløyver, men har sendt innspill til Samferdselsdepartementet basert på Regjeringens utsagn om at dette skal fjernes. Departementet har varslet en gjennomgang av lovverket, som skal ut på høring i tredje kvartal i år. Det kom som et resultat av ESAs krav om å fjerne antallsreguleringen.

Endring i maksimalprisene

16.02.2018

Konkurransetilsynet har justert maksimalprisene i forskrift om takstberegning og maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport i gjennomsnitt med 0,91 %.

Justeringer av takstene skjer som en følge av den vedtatte økningen i den lave merverdiavgiftssatsen fra 10 % til 12 %. Norges Taxiforbund anmodet Konkurransetilsynet om å øke takstene med 1,82 % for å utjevne økningen i merverdiavgiftssatsen på 2 prosentpoeng. Forbundet argumenterte for dette i sitt høringssvar som du kan lese ved å følge lenken under.

De nye maksimalprisene fremgår av endringsforskriften, og kan finnes ved å følge lenken under. Ikrafttredelse for nye takster er torsdag 15. februar 2018.

Norges Taxiforbund er ikke fornøyd med den vedtatte økningen, og mener økningen i merverdiavgiften bør gjenespeiles i økningen i maksimalprisene. Forbundet vil undersøke muligheten for et ytterligere økningen i maksimalprisene.

Nye takstoblater kan bestilles gjennom forbundets nettsider om kort tid.

Lovdata

NTs høringssvar

Taxi i media:

Drosjer har hentet pasienter for sent 2158 ganger

21.02.2018, Bergensavisen

Drosjer har hentet pasienter for sent 2158 ganger

Fagerstrand-kvinne (87) frøs i tre timer før hjemtransporten kom

20.02.2018, Akershus Amtstidende

Vi har hørt om den parkinsonrammede syttiåringen som sto ute og ventet på drosje i to timer, og om taxisjåførene som mer enn femti ganger i uka slår inn «bomtur» i stedet for å hente ventende pasi

Drosjeløyver i Halsa

20.02.2018, Tidens Krav

Drosjeløyver i Halsa

Meld deg på vårt nyhetsbrev her:

Taxiskolen

Taxiskolen er ditt kompetanse-
senter. Her finner du kurs, kartbøker og materiell som gjør din arbeidsdag enklere.

Gå til Taxiskolens nettsider

Jerikoveien 26, 1067 Oslo