Hvor mye koster taxireisen?

Bli med på laget!

– Vi organiserer over 4.000 drosjeeiere over hele landet.

Dere skal vite hva dere gjør

09.05.2018

Regjeringspartiene fortsetter å herje med drosjenæringen. Landsmøteutspillene fra H og V til fordel for Uber er oppsiktsvekkende all den stund samferdselsministeren har sagt at det skal gjelde samme regler for alle, også under nye lovregler. Hva er da hensikten med å ønske et kriminelt og skattesnytende selskap tilbake – på vilkår som er helt andre enn det selskapet selv baserer seg på?

Endring i maksimalprisene

16.02.2018

Konkurransetilsynet har justert maksimalprisene i forskrift om takstberegning og maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport i gjennomsnitt med 0,91 %.

Justeringer av takstene skjer som en følge av den vedtatte økningen i den lave merverdiavgiftssatsen fra 10 % til 12 %. Norges Taxiforbund anmodet Konkurransetilsynet om å øke takstene med 1,82 % for å utjevne økningen i merverdiavgiftssatsen på 2 prosentpoeng. Forbundet argumenterte for dette i sitt høringssvar som du kan lese ved å følge lenken under.

De nye maksimalprisene fremgår av endringsforskriften, og kan finnes ved å følge lenken under. Ikrafttredelse for nye takster er torsdag 15. februar 2018.

Norges Taxiforbund er ikke fornøyd med den vedtatte økningen, og mener økningen i merverdiavgiften bør gjenespeiles i økningen i maksimalprisene. Forbundet vil undersøke muligheten for et ytterligere økningen i maksimalprisene.

Nye takstoblater kan bestilles gjennom forbundets nettsider om kort tid.

Lovdata

NTs høringssvar

Taxi i media:

Høyre og demokratiet

22.05.2018, Samfunnsmagasinet

Han vil altså på samme tid - ha bort pirattaxiene og tillate «hvem som helst» å kjøre taxi. Det er jo i praksis pirattaxier! Det forstår ikke Høyrespiren Frølich

Nav oppdaget trygdebedrageri - fortsatte utbetalinger

21.05.2018, Hegnar Online

Drosjeeieren mottok til sammen 1,7 millioner kroner mellom 2007 og 2014, som han nå må betale tilbake

Taxi-appen Prai med knusende seier mot Oslo Kommune

20.05.2018, Hegnar Online

Fredag avgjorde Oslo Byfogdembete at Oslo Kommune forbys å forfølge drosjeløyveinnehavere som benytter seg av den nyetablerte taxi-appen Prai som ledes av Usman Saleem

Meld deg på vårt nyhetsbrev her:

Taxiskolen

Taxiskolen er ditt kompetanse-
senter. Her finner du kurs, kartbøker og materiell som gjør din arbeidsdag enklere.

Gå til Taxiskolens nettsider

Jerikoveien 26, 1067 Oslo