Taxiforbundet markerer 100 år

(18.09.2019 09:00)

Kommende helg samles landsmøtet i Norges Taxiforbund på Fornebu, og kan feire forbundets 100-årsjubileum. Taxinæringen forbereder seg på frislippet fra neste år, men forbundet regner ikke med at siste ord er sagt. Opposisjonspartiene er derfor invitert til å diskutere en mulig omkamp etter stortingsvalget i 2021. Her møter bl. a. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

"Taxi - overalt, alltid" gjennom 100 år

(02.09.2019 13:48)

Jubileumsboka er nå for salg!

Norges Taxiforbund kan i 2019 markere sine første 100 år. Et sekel er gått siden drosjeeiere fra Bergen, Drammen, Kristiania, Stavanger og Trondheim kom sammen og dannet et landsforbund. Allerede i 1908 hadde de første drosjene startet ordinær trafikk i hovedstaden. I alle år siden har de sørget for «TAXI – overalt, alltid!» i by og bygd.

​Ønsker nullmoms på persontransport

(28.08.2019 13:26)

Norges Taxiforbund frykter at 23 prosent merverdiavgift på persontransport, vil ha store negative effekter for taxinæringen, og vil i stedet at det innføres en nullsats for kjøp av persontransporttjenester. - Subsidiært oppfordrer vi at satsen reduserer til 6 prosent, slik det er gjort i Sverige, skriver forbundet i en høringsuttalelse. Det vil være mer i samsvar med politiske mål.

​Ny direktør i taxiforbundet

(28.08.2019 11:59)

Hanne Skåle Thowsen (40) er ansatt som ny direktør i Norges Taxiforbund. Hun er jurist, og kommer fra stillingen som avdelingsdirektør i Bymiljøetaten i Oslo kommune, der hun blant annet har hatt ansvar for drosjesakene.

​Stem riktig ved fylkestingsvalget

(26.08.2019 14:05)

Styret i Norges Taxiforbund oppfordrer alle i drosjenæringen til å stemme ved årets fylkestingsvalg 8. og 9. september. Det er viktig å få inn politikere som anerkjenner og forstår drosjenes rolle i kollektivtransporten og vil ha gode rammevilkår for næringen.

Lite om taxi i fylkesprogrammer

(26.08.2019 13:56)

Fra 1. juli neste år fratas fylkeskommunene mye av sin innflytelse på taxipolitikken, men skal likevel forvalte løyver, eneretter og en samlet kollektivtransport. Taxi nevnes svært sjelden som del av kollektivtransporten i fylkespartienes programmer. Noen av partiene viser til nasjonal politikk på feltet. Bladet TAXI har hentet inn noen eksempler fra fylkesprogrammene:

​Tror frislippet oppheves etter 2021

(21.08.2019 12:12)

Den operative næringen skal forberede seg på frislipp og eventuelle eneretter fra neste sommer, men forbundet må også ha fokus på stortingsvalget i 2021. - Debatten om samfunnsoppdraget og rammevilkår vil ta seg opp når konsekvensene av frislippet viser seg, mener forbundsleder Øystein Trevland. Nå er det landsmøtet og feiringen av forbundets 100-årsjubileum som står fremst i bevisstheten

​Forbrukerrådet driver blå politikk

(17.06.2019 14:39)

Hvordan kan det ha seg at Forbrukerrådet støtter å fjerne taxitilbud døgnet rundt, oppheve maksimalpriser og fremme alles kamp mot alle – som bevislig gjør taxi dyrere og mer utrygg? Og hvordan kan de ignorere den mest opplagte observasjonen i sin egen taxiutredning fra 2013, som viser at frislipp "gir risiko for overetablering, økte priser i enkeltkundemarked, lavere kvalitet på tjenestene"?

​Taxinæringen ser framover

(17.06.2019 14:11)

- Vi er selvsagt skuffa over vedtaket, men nå skal vi se framover. Næringen må tilpasse seg nye rammer, men kampen for anstendige rammevilkår blir intensivert, sier Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund. - Vi har alle forutsetninger for fortsatt å være en viktig serviceleverandør i de fleste lokalsamfunn. Men generelt blir markedet mer uoversiktlig, mer utrygt, og ikke billigere.

Taxilov svekker tilliten

(03.06.2019 13:12)

- Morgendagens vedtak om ny ”taxilov” løser ingen problemer, men vil skape en rekke nye. Både innhold og prosess svekker tilliten til politikk og forvaltning, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. Forslaget er ikke er begrunnet i en saklig analyse av taxi som sådan, men bygger på en årelang PR-kampanje for Uber, aktivt støttet av sentrale politikere i regjeringspartiene.

Brudd på tilliten

(29.05.2019 10:31)

Hadde det vært slik at taxinæringens ”særinteresser” hadde vært på kollisjonskurs med kundenes og samfunnets behov, måtte vi ha akseptert vedtaket. Slik er det ikke. Det er tvert imot regjeringens forslag som er basert på særinteresser, slik vi ser at politikere har drevet propaganda for Uber og såkalt ”delingsøkonomi” de siste fem årene. Både prosess og innhold i denne saken står til stryk.

​Korrupt, kunnskapsløst, eller bare kynisk?

(27.05.2019 11:12)

”Det er svært beklagelig å se at deler av denne bransjen opererer på en slik måte at man får inntrykk av at forholdet mellom pengeinteresser, byråer og politikere blir så tett at det etterlater et inntrykk av at man bedriver politisk korrupsjon”. Det sa Hans Geelmyuden om Warasaken, men den passer mye bedre på hvordan Ubers falske PR-narrativ nådde helt fram til regjeringsplattform og ny lov.

Regjeringen "våger" på andres bekostning

(21.05.2019 13:20)

”Vi må våge å tenke nytt om taxi”, skriver statsrådene Dale og Isaksen i VG 13. mai. Problemet er at det ikke er noe nytt i det de foreslår. Deregulering er forsøkt utallige ganger i mange land, alltid med mislykket resultat, aldri med lavere priser som følge av økt konkurranse. Det statsrådene ”våger” er drosjesjåførers allerede lave inntektsgrunnlag. Det er ikke spesielt heroisk.

​Taxi-markering mot lovforslag

(13.05.2019 14:06)

Taxi-næringen vil tirsdag 14.mai kl 18 – 20 ha en landsomfattende markering mot regjeringens forslag om deregulering av taxi. Vi krever at Stortinget sender forslaget til nye ”taxilov” tilbake til regjeringen. Det er altfor dårlig utredet og vil ha dramatiske konsekvenser for forbrukere og arbeidsvilkår i næringen. 10 punkter begrunner dette.

​Prisene opp 14 prosent i Finland

(13.05.2019 13:55)

​Dereguleringen i Finland har ført til akkurat det næringen sa: Færre biler på bygdene, overetablering og dårligere lønnsomhet i storbyene, og dermed økte priser. I København er antall drosjer steget med 650, eller 34 prosent siden 1. mars i fjor, da det gradvise frislippet av løyver startet. Antall turer har ikke økt, så lønnsomheten er gått ned med rundt 30-35 prosent for hver enkelt.

Send taxiloven tilbake!

(09.05.2019 11:38)

Vi krever at Stortinget sender forslaget til ny ”taxilov” tilbake til regjeringen. Det er altfor dårlig utredet og vil ha dramatiske konsekvenser for forbrukere og arbeidsvilkår i næringen.

- Forbrukerrådet svartmaler taxi

(06.05.2019 14:05)

- Forbrukerrådets framstilling av drosjenæringen er tendensiøs og svartmaler situasjonen. Spørsmål om negative opplevelser må avgrenses tidsmessig. Det sier Pål Silseth, leder for Norsk Kundebarometer og Partner i Barcode Intelligence AS. En undersøkelse i regi av Rogaland fylkeskommune viser stor tilfredshet med taxitjenestene.

​Enerettsmodellen – en bløff?

(02.05.2019 13:18)

Verken fylkene, helseforetak eller næringen synes å ha noen tro på at enerettsmodellen vil bli brukt i stor utstrekning. Dermed kan hele regjeringens distriktsalibi falle sammen. - Problemet med hele modellen er at det er en kvasiløsning. Den blir framstilt som en løsning som vil ivareta tilbudet i hele landet, men det er åpenbart at ”taxi – overalt, alltid” som vi kjenner det vil forsvinne.

Destruktiv taxipolitikk

(09.04.2019 15:38)

Regjeringens frislipp av drosjeløyver vil gi dårligere tilbud til publikum og dårligere arbeidsforhold i næringen. Det er trist at regjeringen går inn for å gjøre de samme feilene som mange andre land har gjort før. Det sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. Lovforslaget blir oversendt Stortinget i morgen. Høringsuttalelsene overkjøres, og tilliten til politikken svekkes.

​TØI-rapport: Regjeringens forslag det verste for Oslo

(09.04.2019 13:15)

Forslaget fra regjeringen gir de verste utslagene i Oslos drosjemarked. Dagens situasjon nest verst. Mer tomkjøring, uforutsigbare priser og forverrede lønns- og arbeidsforhold blir konsekvensene. Dette framkommer av en fersk taxirapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) ved forskerne Jørgen Aarhaug og Kåre Skollerud. Det er dette som burde ha vært grunnlaget for en vurdering, mener NT.

​Ta høringen på alvor!

(26.03.2019 13:51)

Drosjepolitikken bør fortsatt være tverrpolitisk, basert på en felles forståelse for drosjenes samfunnsoppdrag og faktakunnskap om hvordan drosjemarkedene fungerer. Dessverre legger regjeringen i stedet opp til en konfrontasjon, ikke bare mot næringen og opposisjonen, men mot svært mange av dem som berøres av politikken. Det viser høringen, men "nye aktører" synes å være viktigst.

​Ja til løsarbeidersamfunnet, Erna Solberg?

(18.03.2019 13:58)

Snart får vi se om høringsrunden har vært en reell prosess, eller bare en illusjon. Mange av oss er nok pessimistiske, fordi regjeringen fortsetter å snakke om delingsøkonomi som premiss. Da må vi spørre Erna Solberg om løsarbeidersamfunnet også skal gjelde andre grupper der arbeidsgiveransvar pulveriseres, og selvstendig næringsdrivende fratas selvstendigheten.

De skal vite hva de gjør

(14.03.2019 12:17)

Svært mange politikere forstår ikke hva som står på spill for samfunnet, men ingen skal støtte et vedtak om frislipp uten å vite hva de gjør, sier NT-leder Øystein Trevland. Derfor har forbundet skrevet et brev som sendes til alle stortingsrepresentanter, fylkestingsrepresentanter og utvalgte lokalpolitikere i de fire regjeringspartiene, og ber dem sette seg inn i de lokale konsekvensene.

Halv milliard unndras av ”piratsentralene”.

(12.03.2019 14:03)

120 lukkede grupper med til sammen 420.000 medlemmer opererer nå som ”piratsentraler ”på Facebook. Skatteunndragelsen utgjør over en halv milliard kroner i året. Dette framgår av en undersøkelse Norges Taxiforbund har gjort. - Facebook er en digital kjempe uten samfunnsansvar. A-krimsenteret i Nordland vil etablere et eget forprosjekt for å systematisere kampen mot pirattaxi.

Verdens beste kundeopplevelse

(11.03.2019 15:57)

- Frislipp vil gi lavere kvalitet og høyere priser, men det skal ikke være hos oss. Vi skal tilby verdens beste kundeopplevelse. Det sa direktør Jan Valeur i 07000 Bergen Taxi under den nordnorske taxikonferansen i Bodø nylig. - 07000 skal være berømt for å være pålitelige. ”Vi bryr oss” er ett av slagordene.

​Delings-moten er allerede over, Erna Solberg

(07.03.2019 10:30)

Mens regjeringen nylig vedtok ”økt bruk av delingsøkonomi i persontransporten” for å ønske Uber velkommen tilbake til Norge, er både Uber og ”delingsøkonomien” på vei ut av moten i hjemlandet USA. Underbetaling av sjåfører, enorm utskifting – 80 prosent i løpet av et år, enorme underskudd og ingen utsikter til lønnsomhet, gjør at mange tviler på Ubers framtid. Løsarbeidersamfunnet er ute.

Enerett meningsløst uten pasienttransport

(06.03.2019 10:05)

Det gir ingen mening å etablere eneretter hvis ikke pasienttransporten er en del av det, og avtalene må gjelde for inntil ti år. Dette sa samferdselssjefen i Nordland, Odd Steinar Åfar Viseth under taxikonferansen i Bodø nylig. – Hvis det fortsatt skal være egne anbud for pasienttransporten, har fylkeskommunen ingen makt over premissene for å kunne tildele eneretter, sa Viseth.

​Schizofrent forbrukerråd om taxi

(04.03.2019 14:43)

Forbrukerrådet støtter liberaliseringen, men mener det må ”korrigeres” for de uheldige virkningene som det vil skape. Hva disse ”korrigeringene” skal gå ut på sies det ikke noe om. Rådet er også opptatt av økt trygghet, men vil samtidig slippe løs ”delingsøkonomiplattformer”, utvanne samkjøring og helst fjerne kravet til løyve.

​”Kunnskapspartiene” ville fjerne kunnskap

(19.02.2019 14:27)

Partiene som oftest markedsfører seg med at de bygger på kunnskap i politikken, Høyre og Venstre, ville ha fjernet kunnskap om erfaringene fra andre land i Oslo kommunes høringsuttalelse om drosjepolitikken. Flertallet avviste dette. Oslo kommune mener at departementet ikke i tilstrekkelig grad har vurdert prisutviklingen og effektiv konkurranse i storbyene.

​LO frykter for drosje som et profesjonelt tilbud

(15.02.2019 10:00)

Det å kjøre drosje skal være et arbeid med anstendige og forutsigbare lønns- og arbeidsvilkår. Det sier LO sitt høringssvar, og går imot å oppheve antallsreguleringen. ”Flere løyver gir mer ventetid, mer tomkjøring og både økt forurensning og økte priser for kundene”, skriver Norsk Transportarbeiderforbund. Et frislipp vil verken være til fordel for kundene, næringen eller samfunnet, mener YTF.

Frislipp gir uoversiktlig taximarked

(14.02.2019 12:23)

"Kombinasjonen av å fjerne antallsbegrensningen, å senke kravene til å få løyve og at sentraltilknytning ikke lenger skal være obligatorisk, vil etter vår mening gjøre at drosjenæringen vil bli attraktiv for useriøse aktører uten fokus på kunden. Kvaliteten på tjenestene vil synke, og kundene vil møte et uoversiktlig marked der uavhengige løyvehavere kan ta svært høye priser".

​Et spill med inntektsgrunnlaget

(07.02.2019 16:04)

Høringen bekrefter det vi visste på forhånd: Det ville bli stor, og faglig tung motstand mot deregulering, og mot den faktiske avvikling av samfunnsoppdraget som departementet gikk inn for i høringsdokumentet. Svaret fra regjeringen bekrefter at ”delingsøkonomi ” i regjeringsplattformen betyr Uber og lignende selskaper, som vil ha sugerør i lokale markeder på bekostning av dem som kjører bilen.

​Lakmustesten

(05.02.2019 08:45)

Elin Ørjasæter sa at regjeringens drosjepolitikk vil være lakmustesten på om løsarbeidersamfunnet skal innføres i Norge. Vi kan i tillegg si at lovforslaget som skal legges fram for Stortinget i vår, også vil være lakmustesten på om vi kan regne med en kunnskapsbasert og redelig politikk for vår bransje.

​Politiet bekymret for overkapasitet

(04.02.2019 09:00)

Politidirektoratet ser med ”en viss bekymring på å fjerne den såkalte behovsprøvingen”. Overkapasitet i Oslo skaper ”anarki”. "Slik Oslo Politidistrikt ser det er utfordringen for Oslo nødvendigvis ikke tilgang på antall drosjer, men bedre styring av de drosjer man har. Slik vi opplever det, har ikke det frislipp man har hatt av sentraler til nå, medført noen optimalisering av bransjen".

​Advarer mot svart næring på ny

(03.02.2019 10:00)

”Denne foreslåtte liberaliseringen vil i stor grad reversere og sette næringen tilbake der de var med en svart og ukontrollerbar bransje. Det store omfanget av svart kjøring hos Uber-sjåførene er alene et bevis på at det er et stort arbeid og atskillige ressurser fra skattemyndigheter, politi og NAV som i så fall må brukes i bransjen for å få risikoen tilbake til dagens standard".

​Funksjonshemmede sier klart nei

(01.02.2019 10:00)

Alle organisasjoner for funksjonshemmede går imot forslaget om deregulering av drosjetilbudet, og frykter for transporttilbudet for sine medlemmer. Behovsprøving med kjøreplikt, hovederverv, sentraltilknytning, maksimalpriser og taksameterkrav bør opprettholdes. De er bekymret for svekket tilbud, og krever at ingen endringer foretas før det er gjort en konsekvensanalyse for deres medlemmer.

​Massivt nei fra fylkene

(31.01.2019 14:12)

Fylkeskommunene forvalter drosjer og annen kollektivtransport. Bare tre av 18 støtter departementets forslag om å fjerne behovsprøving med kjøreplikt, sentraltilknytning og hovederverv. Flere frykter for tilbudet til funksjonshemmede. Dette kommer fram av høringsuttalelsene til departementet, fra 1. oktober til 1. januar.

​Hva mener politikerne vi skal gjøre?

(31.01.2019 13:47)

Over natta tok stortingsflertallet bort refusjonsordningen, og gjorde personbiler med rullestolplasser opptil 250.000 kroner dyrere, uten at det finnes alternativer uten utslipp. Mange eiere av slike biler lurer nå på hva de skal gjøre. Trusselen om deregulering gjør ikke saken bedre. Antagelig vil tilbudet bli sterkt redusert, slik også de funksjonshemmedes organisasjoner frykter.

Ikke la politikerne kjøre taxiyrket i grøfta!

(16.01.2019 11:41)

Samferdselsdepartementet har hatt på høring et forslag om deregulering av drosjer i Norge. Forslaget er ikke basert på kunnskap om drosjemarkeder, og vil føre til dårligere tilbud, høyere priser og svekket kvalitet. Høringsrunden bekrefter dette.

Norsk drosjenæring krever at politikerne setter seg inn i saken, og bygger politikken på kunnskap og respekt. Reguleringene er til for kundene og samfunnet. Taxi er ikke ”delingsøkonomi”.

​Blir det en reell høring?

(19.12.2018 14:40)

- Det er ikke slik vi får en seriøs bransje, sa løyvedirektøren i Oslo. - Løser ikke utfordringene, sier TØI-forskeren. - Mangelfull utredning, sier Regelrådet. - Vi trenger aktiv drosjepolitikk, ikke deregulering sier Trøndelag. Den kunnskapen som er neglisjert i høringsutkastet vil bli lagt på bordet i rikt mon i høringen. Etter det får vi se om den har vært reell, eller bare et skuebrød.

Statsbudsjettet for 2019 vedtatt i Stortinget

(18.12.2018 16:51)

Stortinget har i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2019 vedtatt et samlet opplegg for skatter, avgifter og toll for 2019 med stemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti. Konsekvensene av dette er at drosjene mister særfordelene i vekt- og CO2-komponenten i engangsavgiften.

Norges Taxiforbund sendte i slutten av november et brev til Samferdselsdepartementet hvor det ble stilt spørsmål om man vil måtte forholde seg til engangsavgiften for 2018, dersom man inngår avtale om kjøp av kjøretøy før ikrafttredelse 1. januar 2019.

Svaret kan du lese her:

«Vi viser til henvendelse på e-post av 29. november 2018 med spørsmål vedrørende engangsavgiften. Engangsavgift skal betales etter de regler og med de satser som gjelder på tidspunktet for registreringen av kjøretøyet i det sentrale motorvognregisteret. Tidspunktet for avtalen om kjøp av kjøretøyet er uten betydning i denne henseende. Dersom kjøretøyet registreres etter 1. januar 2019 er det altså engangsavgiftssatsene som vedtas for 2019 som skal legges til grunn ved avgiftsberegningen.»

De  vedtatte avgiftssatsene for 2019 finner du ved å følge lenken: https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2019/Artikler/Avgiftssatser-2019

​- Behovsprøving er fortsatt beste reguleringsmåte

(18.12.2018 13:58)

Norges Taxiforbund mener fortsatt at behovsprøvde drosjeløyver er den mest egnede måten å regulere drosjenæringen på. Dette framgår av høringssvaret som forbundet i dag har sendt Samferdselsdepartementet. Deregulering i andre land og byer har ikke ført til velfungerende markeder, men til overetablering, høyere priser og dårligere kvalitet. Et alternativ er å se på den nye danske loven.

​- Løser ikke utfordringene

(17.12.2018 09:30)

Jeg kan ikke se at høringsutkastet kan løse utfordringene i drosjemarkedene, sa TØI-forsker Jørgen Aarhaug i sitt innlegg på taxiforbundets fagkonferanse. Han har vært med på nesten alt av taxiutredninger de siste årene.

​- Forslaget undergraver samfunnsoppdraget

(14.12.2018 10:10)

- Dette er ikke veien å gå for å få en seriøs bransje, sa ”løyvesjefen” i Oslo kommune, Hanne Skåle Thowsen om departementets høringsutkast. ”Det blir litt mye med hele flaska med Møllers tran”. Høringsutkastet reiser tvil om hvordan miljøkravene skal håndheves og hvordan tilbudet til funksjonshemmede skal ivaretas. - Det blir dyrt hvis det offentlige selv må sørge for dette.

Taxipolitikk er lakmustest for løsarbeidersamfunnet

(13.12.2018 14:06)

- Drosjenæringen vil være lakmustesten på om løsarbeidersamfunnet kommer eller ikke. Da skylder politikerne dere å sette seg inn i saken. Det sa forfatter og redaktør for Arbeidsnytt, Elin Ørjasæter på taxiforbundets fagkonferanse, referert i bladet TAXI nr 7. Hun har skrevet boka ”Løsarbeidersamfunnet” sammen med Line Eldring.

Protest mot avgiftssjokk

(30.11.2018 11:45)

Mandag 3. desember kl 9-10 vil Norges Taxiforbund markere protest mot forslaget til avgiftsøkning på drosjebiler, foran Stortinget. Bildet viser en løpeseddel som er laget. Vi er gjort kjent med at Senterpartiet og Arbeiderpartiet vil støtte oss i dette under behandlingen av neste års avgifter. Se Aps merknad under.

Konkurrenter uten taksameter?

(31.10.2018 10:50)

Et soleklart krav fra taxinæringen er konkurranse på like vilkår med "nye aktører". Ubers modell er basert på det motsatte. Kjetil Solvik-Olsen lovte også en overgangsperiode, men den har Jon Georg Dale fjernet i høringsutkastet om nytt lovverk. Men ingen sentral kan fjerne taksameter uten videre. Det handler om langt mer enn rapportering av skatt, sier direktør i Bergen Taxi, Jan Valeur.

Finnes det noen borgerlige venner der ute?

(30.10.2018 12:12)

Kristelig Folkepartis landsmøte avgjør også drosjenæringens skjebne gjennom sitt valg av regjeringsalternativ fredag. Dette illustrerer en situasjon vi har advart mot lenge. Drosjepolitikken har vært tverrpolitisk, og burde fortsatt ha vært det. Det er trist at regjeringen bryter med dette, og setter inntektsgrunnlaget for alle drosjeeiere og –sjåfører i fare.

Lovforslag mangler faglig basis

(29.10.2018 13:36)

En ny lov skal – som den gamle – være tuftet på hensynet til kundene. Det burde tilsi en samlet, kunnskapsbasert og tverrpolitisk holdning. I stedet velger regjeringen å bygge på ideologi. Det tjener verken kunder eller næring.

Samfunnsoppdraget som forsvant

(29.10.2018 12:17)

Regjeringens forslag til ny yrkestransportlov avspeiler at liberalistene i regjeringspartiene lyktes med å flytte taxi fra transport til "delingsøkonomi - på vegne av piratselskapet Uber. "Det viktige samfunnsoppdraget", som sto i H-Frp-regjeringens plattform er fjernet. Uten spor i høringsnotatet. "Delingsøkonomiutvalget" fylt opp av Uber-tilhengere, ble premissgiver for nytt lovforslag!

Uforutsigbart for kunder og næring

(23.10.2018 14:13)

​- Hvis forslaget vedtas slik det foreligger nå, vil drosje som samfunnstjeneste og yrke bli ødelagt, og det legges åpent for løsarbeidersamfunnet og sosial dumping. Derfor vil forbundet kreve innstramminger som gjør at ikke markedet legges åpent for alle som har lyst til å kjøre drosje som hobby. Det sier NT-leder Øystein Trevland om lovforslaget som nå er sendt på høring

Uforutsigbart for kunder og næring

(01.10.2018 12:58)

Norges Taxiforbund mener samferdselsministerens lovforslag vil kunne gi kundene et dårligere tilbud og næringen mer uforutsigbarhet. – Vi ser fram til en grundig debatt, og ber høringsinstansene sette seg ordentlig inn i konsekvensene. - Forslaget er svært dårlig forankret i fagkunnskap og samfunnsperspektiv, sier forbundets leder, Øystein Trevland.

Vi skal ikke være politisk kasteball

(18.09.2018 13:03)

Det er ingen saklig grunn til at drosjenæringen skal være gjenstand for politisk konflikt og dragkamp. Det burde være selvsagt enighet om så vel samfunnsoppdraget, som levelige vilkår i næringen. Da kan det også være enighet om lovgrunnlaget. Det er ikke mangel på konkurranse som er problemet. Mer konkurranse vil ikke føre til lavere priser, med mindre man aksepterer sosial dumping

Taxiavtale for flyplassene

(18.09.2018 10:21)

Avinor og Norges Taxiforbund har inngått avtale om betaling på seks flyplasser, gjeldende fra 1. oktober. Drosjene skal betale et vederlag til Avinor på kr. 10 på de fire lufthavnene som ikke er bemannet med taxiverter (Trondheim, Bodø, Tromsø, Ørsta/Volda) og kr. 15 på Stavanger og Bergen Lufthavn (som har bemanning med taxiverter).

Ideologisk, ikke kunnskapsbasert reform

(03.09.2018 13:46)

Om kort tid kommer Samferdselsdepartementets forslag om å fjerne behovsprøving og krav til sentraltilknytning for innehavere av drosjeløyver. En ”reform” som vil svekke tilbudet til forbrukerne, gjøre taxi dyrere og dårligere mange steder, og gi høyst usikker framtid for taxi som yrke.

Ingen lærdom av Oslo-fadese

(31.08.2018 09:33)

​Ifølge de borgerlige Oslo-politikerne skulle konkurranse i drosjemarkedet og markedsstyrte priser føre til ”bedre og billigere drosjer”. Resultatet er det motsatte, men de vil ikke trekke lærdom av erfaringene. Politisk vedtatt overkapasitet i for mange små sentraler gir priser som er 30 - 50 prosent over Oslo Taxi. Frislipp vil gjøre vondt verre.

Konkurransedirektør for løsarbeidersamfunn

(30.08.2018 13:09)

Det er helt riktig at drosjer på tomgang er sløsing, som konkurransedirektør Lars Sørgård skriver i DN den 23. august. Det er derfor drosjer er antallsregulert – direkte eller indirekte - i de aller fleste land og storbyer.¨ Konkurransedirektøren driver politikk – for løsarbeidersamfunnet, og for en avvikling av drosjenes samfunnsoppdrag. Det er ikke det som er Konkurransetilsynets oppgave.

”Delingsøkonomi er irrelevant”

(21.06.2018 11:54)

Overskriften er et sitat fra statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet, og gjelder arbeidet med yrkestransportloven. Så hva skjedde med ”delingsøkonomien”, som skulle snu opp ned på persontransporten i Norge? Sammen med EU-domstolens avgjørelse er Werps utsagn det endelige punktum for historien om Uber som delingsøkonomiens fyrtårn.

Har ideologi trumfet kunnskap i drosjepolitikken?

(19.06.2018 12:47)

​- Vi frykter at politikken vil bygge mer på ideologi og historieløshet enn på kunnskap og praktisk erfaring. Det sier Norges Taxiforbunds leder, Øystein Trevland, i siste nummer av bladet TAXI . Så sent som høsten 2016 konkluderte Regjeringen med at behovsprøvingen (antallsregulering) skulle bestå. Nå skal den fjernes likevel. ESA tones ned som begrunnelse. Så hva skjedde?

Lønnsoppgjøret 2018

(19.06.2018 12:43)

Norges Taxiforbund og Norsk Transportarbeiderforbund ble mandag 11. juni enige om revisjon av Taxioverenskomsten etter forhandlinger mellom partene. Transportarbeiderforbundet frafalt krav om garantilønn på natt, krav om sikring av lønn ved rabatter og krav om at sko skal inn som en del av uniformseffekten. De frafalt også krav om at minstelønnen skulle heves til 45 %, og krav om at taksttillegget på kveld, natt og helg i sin helhet skulle tilfalle sjåførene. Partene ser behovet for å utredre fremtidig AFP-ordning nærmere, men vil ta stilling til saken når utredningen som LH/NHO har igangsatt er ferdig. Utfallet av lønnsforhandlingene gjelder fra 1. mai 2018.

  • Regulert område
    I områder hvor drosjene er regulert av forskrift om maksimalpris økes lønnsprosenten med 1,0 prosentpoeng, fra 40,8 % til 41,8 %.

  • Uregulert område
    I områder med fri takstfastsettelse økes prosentsatsen med 1,1 prosentpoeng fra de lokale lønnssatsene.

Viktig å merke seg at avtalen formelt ikke er i havn før den er godkjent hos partenes besluttende organer som har frist til 1. juli 2018.

​- Deregulering opphever ikke markedssvikten

(18.06.2018 15:15)

- Min største bekymring er at saken ikke avgjøres på faktum. Det er ikke gjort noen konsekvensanalyse. Ingen kan komme med vellykkede eksempler på deregulerte taximarkeder, men det finnes mange skrekkeksempler på det motsatte. Det sa advokat Espen Bakken da han sammen med Norges Taxiforbund møtte deler av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité den 5. juni

Trist lesning, Frølich

(28.05.2018 14:33)

Det er trist å lese Peter C. Frølichs svar på mine spørsmål om drosjepolitikk. Svarene bygger ikke på kunnskap, men på en teoretisk basert markedsfundamentalisme. Om drosjepriser er han direkte uredelig. Ubers ulovligheter og sosial dumping har han støttet fra A til Å. Det er umulig å konkludere noe mildere etter disse svarene. De urbane liberalistene har fått herje lenge nok i denne debatten.

Hva mener du egentlig om drosjer, Peter C. Frølich?

(23.05.2018 11:04)

Hvorfor ønsker Høyres justistalsmann et kriminelt selskap velkommen tilbake? Hva mener han en drosjesjåfør skal tjene? Hva mener Høyre med å ”omstrukturere” drosjenæringen? Det er tre av sju spørsmål som stilles til stortingsrepresentant Peter C. Frølich (H) i denne artikkelen, og som han har lovet å svare på. Følg debatten på Facebook-siden Taxi – overalt, alltid.

Dere skal vite hva dere gjør

(09.05.2018 13:26)

Regjeringspartiene fortsetter å herje med drosjenæringen. Landsmøteutspillene fra H og V til fordel for Uber er oppsiktsvekkende all den stund samferdselsministeren har sagt at det skal gjelde samme regler for alle, også under nye lovregler. Hva er da hensikten med å ønske et kriminelt og skattesnytende selskap tilbake – på vilkår som er helt andre enn det selskapet selv baserer seg på?

​​​"Alternative fakta" i drosjedebatten

(07.05.2018 13:59)

Har drosjene fortsatt et samfunnsoppdrag, og skal det være mulig å leve av drosjeyrket i framtiden? Det er spørsmålene alle i næringen nå stiller seg. En som ikke bryr seg om noen av delene, er konkurransedirektør Lars Søgard, men i mediene blir han og tilsynet framstilt som om de er autoriteter på drosjemarkeder og drosjepolitikk. "De har en hammer og tror at alle problemer er en spiker".

-Regjeringen har handlingsrom overfor ESA

(03.05.2018 13:44)

​Regjeringen har stort handlingsrom innenfor EØS-avtalen ved utarbeidelsen av ny yrkestransportlovgivning. Det er et rent politisk valg som vil avgjøre om den vil oppheve antallsbegrensningen og behovsprøvingen, mener advokat og tidligere nasjonal ekspert i ESA, Espen Bakken. - Med bedre dokumentasjon fra regjeringen, kunne ESA ha lagt vekk saken.

- Noen vil faktisk ødelegge drosjenæringen

(16.03.2018 12:46)

​Sentrale politikere i regjeringspartiene støtter i realiteten et kappløp mot bunnen for næringen, sier NT-leder Øystein Trevland i bladet TAXI nr 2. - Samferdselsministeren må ta styringen. Vi trenger ikke flere uttalelser fra PR-agentene for Uber i politikken, og må be om at de som ikke skjønner elementære mekanismer i drosjemarkedene blir tatt av saken.

Også Uber Black drives ulovlig

(08.03.2018 12:33)

Over halvparten av bilene som brukes for Uber Black i Oslo mangler lovlig løyve til formålet. Det viser en undersøkelse Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling har gjort. Ingen av kvitteringene oppfyller kravene til salgskvittering.

Endring i maksimalprisene

(16.02.2018 09:23)

Konkurransetilsynet har justert maksimalprisene i forskrift om takstberegning og maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport i gjennomsnitt med 0,91 %.

Justeringer av takstene skjer som en følge av den vedtatte økningen i den lave merverdiavgiftssatsen fra 10 % til 12 %. Norges Taxiforbund anmodet Konkurransetilsynet om å øke takstene med 1,82 % for å utjevne økningen i merverdiavgiftssatsen på 2 prosentpoeng. Forbundet argumenterte for dette i sitt høringssvar som du kan lese ved å følge lenken under.

De nye maksimalprisene fremgår av endringsforskriften, og kan finnes ved å følge lenken under. Ikrafttredelse for nye takster er torsdag 15. februar 2018.

Norges Taxiforbund er ikke fornøyd med den vedtatte økningen, og mener økningen i merverdiavgiften bør gjenespeiles i økningen i maksimalprisene. Forbundet vil undersøke muligheten for et ytterligere økningen i maksimalprisene.

Nye takstoblater kan bestilles gjennom forbundets nettsider om kort tid.

Lovdata

NTs høringssvar

Delt løsning best hvis behovsprøving skal bort

(01.02.2018 14:14)

Norges Taxiforbund mener det er tungtveiende grunner til å beholde behovsprøving og antallsregulering av drosjeløyver, men har sendt innspill til Samferdselsdepartementet basert på Regjeringens utsagn om at dette skal fjernes. Departementet har varslet en gjennomgang av lovverket, som skal ut på høring i tredje kvartal i år. Det kom som et resultat av ESAs krav om å fjerne antallsreguleringen.

Mva-økning

(03.01.2018 09:39)

Stortinget har vedtatt å øke den reduserte merverdiavgiftssatsen for budsjettåret 2018 fra 10 til 12 prosent.

Satsen på 12 prosent vil gjelde for omsetning, uttak og formidling av

  • Persontransporttjenester.
  • Overnattingstjenester i hotell mv.
  • Inngangsbilletter til museer, fornøyelsesparker og større idrettsarrangement.

 Endringen trådte i kraft 1. januar 2018.

Norges Taxiforbund har anmodet Konkurransetilsynet om at takstene i maksimalprisforskriften må justeres for å ta høyde for endringen i den reduserte merverdiavgiftssatsen. Ettersom takstene i maksimalprisforskriften er oppgitt inklusiv merverdiavgift, vil de nåværende takstene være gjeldende inntil Konkurransetilsynet justerer dem igjen.  Dessverre gjør dette at drosjene i maksimalprisregulert område vil måtte betale for økningen i merverdiavgiftssatsen inntil videre.

Uber er ikke delingsøkonomi

(20.12.2017 12:07)

Dagens avgjørelse i EU-domstolen stadfester at Uber ikke er delingsøkonomi eller bare en teknologiplattform, men taxivirksomhet, og skal behandles deretter i nasjonale lovverk. Avgjørelsen viser også at Uber ikke hadde noe i Delingsøkonomiutvalget å gjøre.

Dyre drosjer er politisk valgt

(12.12.2017 14:01)

Landets dyreste drosjer er de som politikerne slapp til for å gi kundene lavere priser. Til tross for at drosjene er dyrest der konkurransen er størst, fortsetter mange å argumentere for at enda mer konkurranse fra enda flere aktører skal gi motsatt resultat. Hvordan det skal skje, er det ingen av dem som bryr seg om å forklare.

Vil delta konstruktivt om drosjereform

(11.12.2017 15:20)

Norges Taxiforbund vil delta konstruktiv i debatten om utformingen av et nytt lovverk, og ser flere positive sider i startpunktet som Regjeringen har offentliggjort i dag, gjennom sitt svar til ESA. Samtidig er det klart at oppheving av behovsprøvingen vil kunne svekke tilbudet til kundene. Vil kommunene betale for nattberedskap, spør Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.

Feil politikk gir dyre drosjer

(21.11.2017 13:50)

- Det ropes om at drosjemarkedene ikke fungerer, og at drosjene er for dyre. Men ytterligere liberalisering vil fort gjøre saken verre. Det sier direktør Roar Refseth i Norges Taxiforbund. - Det er politikerne i storbyene som dyrker smådriftsulemper, og har lagt til rette for de dyreste og dårligste drosjene. Det må de ta ansvaret for, og ikke fortsette med en feilslått politikk.

​​Ingar ble knivstukket på jobb - reddet av håndverkere

(23.10.2017 14:56)

Etter å ha kjørt drosje i Oslo siden 1975, opplevde Ingar Malvang (63) alle sjåførers mareritt da han mandag den 18. september i år ble angrepet og sterkt kvestet av en kunde med kniv. Han er takknemlig for fire håndverkere som reddet ham, og for beredskapsgruppa i Oslo Taxi.

Mulig å erstatte taksameter, men ikke straks

(23.10.2017 14:37)

Justervesenet mener det er mulig å sette krav til en skybasert app som kan brukes som alternativ til dagens taksameter i taxi, men mange avklaringer av krav og teknologi må gjøres før det kan skje. Ubers app tilfredsstiller ikke kravene som stilles til taksametre i dag.

Useriøst om "delingsøkonomi"

(03.10.2017 10:10)

Kunne man tenke seg en undersøkelse i offentlig regi der brukere av svarte rørleggertjenester ble spurt om de var fornøyd med utførelsen og prisen, og hvor konklusjonen av positive svar er at det beviser et velfungerende marked? Kanskje ikke? Men det er dette som gjøres i en rapport som to forskere ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO nylig leverte til Barne- og Likestillingsdepartementet.

- Ingen endring

(12.09.2017 14:02)

​- Vi skal fortsette den gode dialogen med departementet og de borgerlige partiene. Vi regner med at regjeringen står fast på det den har sagt om løyver og samfunnsoppdrag. Det sier Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund etter stortingsvalget.

Senterpartiet best, Venstre verst i taxitest

(06.09.2017 14:46)

​Bladet TAXI har gått gjennom erfaringene fra perioden som nå går ut, og sett på programmer og andre signaler om hva vi kan vente oss i neste periode. Her er vår vurdering av de enkelte partiers drosjepolitikk:

​”Kunnskapsby” støtter kriminalitet

(31.08.2017 14:59)

I framtidens transport har drosjene ingen plass, om en skal tro arrangørene av konferansen Smart Mobility den 7. september. Piratvirksomheten Uber, derimot, er invitert til å holde innlegg. - Dette føyer seg jo bare inn i rekken av holdningsløsheten vi møter, men det er sjokkerende at det får passere i en slik institusjon, sier Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.

Senterpartiet best i taxitest

(31.08.2017 14:54)

Senterpartiet kommer best ut i bladet TAXIs evaluering av stortingspartienes drosjepolitikk. Sp får terningkast 6, mens Venstre kommer dårligst ut med 1. Se vedlegget "Sp best i taxitest" for å se hele vurderingen.

​Tilbake til start med borgerlig flertall?

(31.08.2017 14:24)

Det er liten tvil om at drosjenæringen går mer forutsigbare tider i møte med et regjeringsskifte. Med fortsatt borgerlig flertall, er det ”tilbake til start” og nye runder med diskusjon og dragkamp om rammebetingelsene. Regjeringen har bare foreslått moderate endringer i lovverket, men lar tilhengerne av organisert pirattaxi i egne rekker, få herje fritt i offentligheten.

Norges Taxiforbund og Taxiskolen flytter

(18.08.2017 09:03)

Norges Taxiforbund
Kontoret vil være stengt i dagene 21. til 25. august, og åpner igjen i Jerikoveien mandag 28. august.
I forbindelse med flytting vil vi ikke være tilgjengelige på vårt ordinære telefonnummer før fredag 25. august. Du kan sende e-post til post@nortaxi.no, og så vil vi svare så fort vi har anledning. Ved telefoner som haster - ring 95 95 19 19.

Taxiskolen
Taxiskolen holder stengt fra 21. til 25. august og vil åpne i samme lokaler som Norges Taxiforbund den 28. august.

ESA: norsk drosjeregulering er i strid med EØS-regelverket

(17.08.2017 14:22)

ESA avga 22. februar en grunngitt uttalelse hvor de konkluderer med at den norske drosjereguleringen er i strid med EØS-regelverket.

Taxiforbundet i nye lokaler

(17.08.2017 13:07)

Norges Taxiforbund og Taxiskolen er på flyttefot. Vi flytter fra leide lokaler på Fyrstikktorget, Helsfyr, til egen kjøpt seksjon i Jerikoveien 26 på øvre Furuset. (På den andre siden av E6 fra Ikea).

Taxiforbundet i nye lokaler

(17.08.2017 13:07)

Norges Taxiforbund og Taxiskolen er på flyttefot. Vi flytter fra leide lokaler på Fyrstikktorget, Helsfyr, til egen kjøpt seksjon i Jerikoveien 26 på øvre Furuset. (På den andre siden av E6 fra Ikea).

Samfunnsmoral på glid

(17.08.2017 11:44)

”Alle” er imot svart arbeid og sosial dumping. ”Alle” politikere er for den norske samfunnsmodellen i arbeidslivet. Eller er de?

Samfunnsmoral på glid

(17.08.2017 11:44)

”Alle” er imot svart arbeid og sosial dumping. ”Alle” politikere er for den norske samfunnsmodellen i arbeidslivet. Eller er de?

Klare samfunnsinteresser bak behovsprøvingen av drosjer

(28.06.2017 15:26)

​En behovsprøvd løyveordning er et middel for samfunnet til å sikre et tilstrekkelig tilbud av drosjetjenester i hele landet, til alle tider av døgnet. Uten dette kan man ikke få et tilbud på ulønnsomme tider og steder. Dette gjelder like mye i byene som på landet.

Klare samfunnsinteresser bak behovsprøvingen av drosjer

(28.06.2017 15:26)

​En behovsprøvd løyveordning er et middel for samfunnet til å sikre et tilstrekkelig tilbud av drosjetjenester i hele landet, til alle tider av døgnet. Uten dette kan man ikke få et tilbud på ulønnsomme tider og steder. Dette gjelder like mye i byene som på landet.

Oslo Taxi tror på hydrogen

(28.06.2017 10:02)

​Siden januar har to drosjer i Oslo Taxi i det stille kjørt på utslippsfri hydrogen, og erfaringene er gode. Økonomien vil være bedre enn for elektriske drosjer de nærmeste årene, mener direktør Bjørn Rebne. Bent Fladby (A 879) og Dag Herman Pedersen (A 489) kjøpte hver sin Huyndai IX 35 Fuel Cell. Siden begge bor i Akershus, fikk de støtte på 100.000 kroner til kjøpet.

Oslo Taxi tror på hydrogen

(28.06.2017 10:02)

​Siden januar har to drosjer i Oslo Taxi i det stille kjørt på utslippsfri hydrogen, og erfaringene er gode. Økonomien vil være bedre enn for elektriske drosjer de nærmeste årene, mener direktør Bjørn Rebne. Bent Fladby (A 879) og Dag Herman Pedersen (A 489) kjøpte hver sin Huyndai IX 35 Fuel Cell. Siden begge bor i Akershus, fikk de støtte på 100.000 kroner til kjøpet.

Hjertestarter i alle drosjer?

(28.06.2017 09:55)

​Jeg har som hårete mål og få hjertestartere i alle Finnmarks 127 drosjer, sa Norges Taxiforbunds fylkesleder Bjørn-Erik Mikkola på forbundets seminar i mai. Utplasseringen i Finnmark er i full gang. Norges Taxiforbund har kontaktet Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) og skal følge opp saken på nasjonalt nivå i august.

Hjertestarter i alle drosjer?

(28.06.2017 09:55)

​Jeg har som hårete mål og få hjertestartere i alle Finnmarks 127 drosjer, sa Norges Taxiforbunds fylkesleder Bjørn-Erik Mikkola på forbundets seminar i mai. Utplasseringen i Finnmark er i full gang. Norges Taxiforbund har kontaktet Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) og skal følge opp saken på nasjonalt nivå i august.

Kraftfullt forsvar for drosjene

(20.06.2017 09:44)

LO, YS og fylkeskommunene tar kraftig avstand fra Delingsøkonomiutvalget, og peker på drosjenes viktige rolle i transportpolitikken. Det framgår av høringsuttalelsene. "Drosjene utgjør en uunnværlig del av kollektivtransporten og har et samfunnsoppdrag .... Akershus fylkeskommune mener det er viktig at drosjenæringen er regulert og har gode konkurransevilkår”.

Kraftfullt forsvar for drosjene

(20.06.2017 09:44)

LO, YS og fylkeskommunene tar kraftig avstand fra Delingsøkonomiutvalget, og peker på drosjenes viktige rolle i transportpolitikken. Det framgår av høringsuttalelsene. "Drosjene utgjør en uunnværlig del av kollektivtransporten og har et samfunnsoppdrag .... Akershus fylkeskommune mener det er viktig at drosjenæringen er regulert og har gode konkurransevilkår”.

Uber bløffer om ESA-saken

(13.06.2017 15:21)

Kravet om løyve for å drive drosjevirksomhet i Norge vil ikke bli endret. Ubers virksomhet vil fortsatt være ulovlig. Nå må den ta slutt, sier leder for Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. - Uber blander bevisst kortene, og har fått støtte i medier som åpenbart ikke forstår forskjellen på løyvekravet, som ESA ikke bestrider, og behovsprøvingen (antallsreguleringen) som er ESAs tema.

Uber bløffer om ESA-saken

(13.06.2017 15:21)

Kravet om løyve for å drive drosjevirksomhet i Norge vil ikke bli endret. Ubers virksomhet vil fortsatt være ulovlig. Nå må den ta slutt, sier leder for Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. - Uber blander bevisst kortene, og har fått støtte i medier som åpenbart ikke forstår forskjellen på løyvekravet, som ESA ikke bestrider, og behovsprøvingen (antallsreguleringen) som er ESAs tema.

Antallsregulering og kjøreplikt sikrer drosjetilbudet

(13.06.2017 14:33)

Taxiforbundet er opptatt av at taxinæringens samfunnsrolle kommer frem som et vesentlig moment i diskusjonen rundt løyveordningen for persontransport. Det er viktig å understreke at ESA ikke stiller spørsmål ved løyveordningen som sådan. Taxiforbundet har fått utarbeidet en rapport fra Oslo Economics, «Behov for antallsregulering av drosjeløyver – en samfunnsøkonomisk analyse»

Antallsregulering og kjøreplikt sikrer drosjetilbudet

(13.06.2017 14:33)

Taxiforbundet er opptatt av at taxinæringens samfunnsrolle kommer frem som et vesentlig moment i diskusjonen rundt løyveordningen for persontransport. Det er viktig å understreke at ESA ikke stiller spørsmål ved løyveordningen som sådan. Taxiforbundet har fått utarbeidet en rapport fra Oslo Economics, «Behov for antallsregulering av drosjeløyver – en samfunnsøkonomisk analyse»

Skal taxi være et yrke?

(07.06.2017 09:28)

"Det er jo bare å sette seg inn i bilen og slå på gps-en". Det sa en Oslo-politiker i en debatt på facebook om taxi, Uber og delingsøkonomi. Det står i sterk kontrast til uttalte forventninger fra politikere, kunder og Forbrukerrådet.

- Det er også en grov undervurdering av drosjeyrket, sier kursleder i Taxiskolen, Petter Karlsen.

Skal taxi være et yrke?

(07.06.2017 09:28)

"Det er jo bare å sette seg inn i bilen og slå på gps-en". Det sa en Oslo-politiker i en debatt på facebook om taxi, Uber og delingsøkonomi. Det står i sterk kontrast til uttalte forventninger fra politikere, kunder og Forbrukerrådet.

- Det er også en grov undervurdering av drosjeyrket, sier kursleder i Taxiskolen, Petter Karlsen.

Stabil trygghet i hverdagen

(07.06.2017 09:26)

- Det er veldig viktig med en stabil, hyggelig og kjent sjåfør for barna våre, sier foreldrene til Vilde og Julie i Oslo. Hver dag kjøres jentene til og fra Haukåsen skole på Trosterud på Oslo østkant.

ESA: norsk drosjeregulering er i strid med EØS-regelverket

(01.06.2017 11:27)

ESA avga 22. februar en grunngitt uttalelse hvor de konkluderer med at den norske drosjereguleringen er i strid med EØS-regelverket.

Ny direktør i Norges Taxiforbund

(16.05.2017 12:45)

Roar Refseth (57) tiltrådte som direktør i Norges Taxiforbund fra 2. mai

Ny direktør i Norges Taxiforbund

(16.05.2017 12:45)

Roar Refseth (57) tiltrådte som direktør i Norges Taxiforbund fra 2. mai

Gledelig fra Danmark

(28.03.2017 12:56)

Det er gledelig at Uber nå legger ned sin virksomhet i Danmark. Vi venter på at det samme skjer i Norge, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. På en pressekonferanse i København i dag meddelte Uber at de avvikler sin tjeneste i Danmark fra 18. april.

Gledelig fra Danmark

(28.03.2017 12:56)

Det er gledelig at Uber nå legger ned sin virksomhet i Danmark. Vi venter på at det samme skjer i Norge, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. På en pressekonferanse i København i dag meddelte Uber at de avvikler sin tjeneste i Danmark fra 18. april.

Økt behov for taxi

(20.03.2017 13:30)

Færre vil ha egen bil, og flere vil ha behov for taxi i framtida. Vi er en del av løsningen, ikke et problem. Det sa en offensiv nytilsatt, ennå ikke tiltrådt, direktør i Norges Taxiforbund, Roar Refseth, da han holdt innlegg under de nordnorske fylkesforeningenes taxikonferanse i Tromsø nylig. (Fra TAXI nr 2, 2017).

Økt behov for taxi

(20.03.2017 13:30)

Færre vil ha egen bil, og flere vil ha behov for taxi i framtida. Vi er en del av løsningen, ikke et problem. Det sa en offensiv nytilsatt, ennå ikke tiltrådt, direktør i Norges Taxiforbund, Roar Refseth, da han holdt innlegg under de nordnorske fylkesforeningenes taxikonferanse i Tromsø nylig. (Fra TAXI nr 2, 2017).

Ap: Uber er ikke delingsøkonomi

(20.03.2017 13:07)

Uber er ikke delingsøkonomi. Alle skal ha løyver, og vi skal ha en god taxipolitikk for hele landet. Dette var tre klare meldinger fra stortingsrepresentant Kjell-Idar Juvik fra Arbeiderpartiet, på en taxikonferanse i Tromsø nylig, referert i bladet TAXI nr. 2, 2017.

Hold Uber unna Norge!

(09.03.2017 15:49)

- Uber er ikke en type arbeidsgiver vi bør ønske i Norge. Det sier Tonje Ettesvoll (43) etter tre måneder som heltids ubersjåfør i San Diego, California. Hun sitter igjen med mindre enn minstelønn. Sjåførene blir tutet ørene fulle med positive historier, som Tonje mener er kjøpt og betalt av Uber. Folk blir rett og slett lurt, mener hun.

Løpet er kjørt for Uber i Norge

(09.03.2017 13:51)

Regjeringen har ingen planer om å fjerne løyvekravet til drosjevirksomhet. Det bekrefter statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i Samferdselsdepartementet overfor bladet TAXI, nr 2, 2017. Dermed avvises forslaget fra Delingsøkonomiutvalget, og det er ingen åpning for at Ubers virksomhet i Norge blir lovlig i overskuelig framtid.

ESA vil demontere kollektivtilbudet

(22.02.2017 14:15)

I sitt svar til ESA sa den norske regjeringen at behovsprøvingen er nødvendig for å opprettholde et kollektivtilbud døgnet rundt. Selv i Oslo stanser busser og trikker om natten, og drosjer er da den eneste tilgjengelige transport. I resten av landet er drosjene alene om tilbudet i enda større grad.

Når Hegnar går amok, - og avviser motinnlegg.

(14.02.2017 15:50)

​Trygve Hegnar gikk amok i skjellsord i en leder i Finansavisen 13. februar, om delingsøkonomi og drosjelovgivning. Avisen sa ja til et tilsvar, men ombestemte seg. De ønsker åpenbart ikke saklige motforestillinger. Hegnar forstår verken samfunnsoppdraget eller markedsmekanismene, og er heller ikke opptatt av om sjåfører tjener penger på virksomheten, skriver Atle Hagtun i sitt svar.

Mytebygging om taxipriser

(09.02.2017 11:53)

I Oslo steg drosjetakstene med 37 prosent fra 2007 til 2015, betydelig lavere enn de 104 prosentene som det har blitt hevdet i ulike medieoppslag. De siste fire årene har drosjeprisene i Norge steget marginalt mer enn konsumprisindeksen. Utvikling i drosjeprisene avspeiler veksten i utgiftene ved drosjedrift.

Ber om møte med Erna Solberg

(08.02.2017 14:21)

Norges Taxiforbund ber om et snarlig møte med statsminister Erna Solberg for å diskutere de dramatiske konsekvensene Delingsøkonomiutvalget vil påføre drosjenæringen, og få en avklaring av hva Regjeringen vil med næringen og tilbudet. - Det handler om 16.000 arbeidsplasser og en rasering av kollektivtilbudet, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.

Taxi er ikke delingsøkonomi

(06.02.2017 11:46)

Drosjenæringen forholder seg til at det er Samferdselsdepartementet som er myndighet på transportområdet, og at Regjeringen for et halvt år siden vedtok at så vel krav til løyver som behovsprøvingen skal bestå. Delingsøkonomiutvalgets føyer seg inn i rekken av utvalg uten transportfaglig kompetanse, som vil demontere samfunnsoppdraget. Dette er politisk uenighet, og argumentene er gamle.

NOK er nok. Uber skal ut!

(18.01.2017 13:57)

Uber viser fingeren til rettsstaten og velferdssamfunnet ved å fortsette sin ulovlige virksomhet i Norge. Nå er det nok. Uber skryter av at 150.000 har lastet ned deres app i Oslo-området. – Det viser hvilket omfang aksepten for ulovlig og svart arbeid har fått. At dette legitimeres av ungdomspolitikere, medier og andre en skandale. Det er et samfunnsproblem langt forbi taxinæringen.

«Taxisjåføren – vateret i samfunnet»

(20.12.2016 15:52)

Hvor mange av disse individene hadde du selv orket å ta inn på din arbeidsplass, og i særdeleshet om arbeidsplassen din bare var på noen få kvadratmeter, og du attpåtil var nødt til å kommunisere med dem mens du samtidig måtte myse på en smal og hullete vei uten gatelys? (Av Egon Holstad. Publisert i TAXI nr 8, 2016. Tidligere i iTromsø 27/11 2015).

Ny versjon av taxikalkulator.no

(20.12.2016 15:48)

Taxikalkulator.no er nå enklere å håndtere for brukeren, og beregner prisene mer nøyaktig enn tidligere i den nye versjonen som ble lansert tidlig i desember.

Anmelder 105 piratsjåfører

(30.11.2016 09:32)

Styret i Norges Taxiforbund politianmelder 105 Uber-sjåfører for brudd på Yrkestransportloven. - Uber er pirattaxi og de som kjører har ikke lovpålagt løyve, sier forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund.

- Blir møtt med kompetanse i taxi

(15.11.2016 13:47)

Jeg er glad for jobben dere gjør, ofte under vanskelige forhold og uten subsidier. Jeg føler at servicen blir stadig bedre og jeg blir møtt med kompetanse i drosjene. Dette sa statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom-Christer Nilsen (H) da han holdt innlegg på taxiforbundets fagkonferanse nylig. - Skal du kjøre taxi, skal du ha løyve. Det er ikke vanskeligere enn det, sa Nilsen.

Fagkonferanse om taxi

(25.10.2016 12:40)

Norges Taxiforbund holder fagkonferanse i Sandvika 27.-28. oktober. Nærmere 300 deltakere og utstillere er påmeldt. Åpningstalen holdes av statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) torsdag kl 11.15. Konferansier er Jan Erik Larsen, kjent fra TV-programmene Autofil (NRK) og Broom (TV2). Konferansen har fokus på framtidens drosjenæring – med kundefokus, teknologi og politikk

Norges Taxiforbund

Jerikoveien 26, 1067 Oslo 
Tlf: 23 21 04 00
E-post: post@nortaxi.no

Følg oss:

Personvernerklæring

Design: Tenk Kommunikasjon // Utviklet av: iMaker