Aktuelt

”Delingsøkonomi er irrelevant”

21.06.2018

Overskriften er et sitat fra statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet, og gjelder arbeidet med yrkestransportloven. Så hva skjedde med ”delingsøkonomien”, som skulle snu opp ned på persontransporten i Norge? Sammen med EU-domstolens avgjørelse er Werps utsagn det endelige punktum for historien om Uber som delingsøkonomiens fyrtårn.

Lønnsoppgjøret 2018

19.06.2018

Norges Taxiforbund og Norsk Transportarbeiderforbund ble mandag 11. juni enige om revisjon av Taxioverenskomsten etter forhandlinger mellom partene. Transportarbeiderforbundet frafalt krav om garantilønn på natt, krav om sikring av lønn ved rabatter og krav om at sko skal inn som en del av uniformseffekten. De frafalt også krav om at minstelønnen skulle heves til 45 %, og krav om at taksttillegget på kveld, natt og helg i sin helhet skulle tilfalle sjåførene. Partene ser behovet for å utredre fremtidig AFP-ordning nærmere, men vil ta stilling til saken når utredningen som LH/NHO har igangsatt er ferdig. Utfallet av lønnsforhandlingene gjelder fra 1. mai 2018.

  • Regulert område
    I områder hvor drosjene er regulert av forskrift om maksimalpris økes lønnsprosenten med 1,0 prosentpoeng, fra 40,8 % til 41,8 %.

  • Uregulert område
    I områder med fri takstfastsettelse økes prosentsatsen med 1,1 prosentpoeng fra de lokale lønnssatsene.

Viktig å merke seg at avtalen formelt ikke er i havn før den er godkjent hos partenes besluttende organer som har frist til 1. juli 2018.

Taxi i media:


Taxi - en valfråga?

20.08.2018, Vimmerby Tidning

Taxi - en valfråga

Taxi for en 50-lapp

20.08.2018, Salangen-Nyheter

Taxiene utenfor taxisentralen står klar til disposisjon. Foto: ANNA GRANHEIM FJOSE

Tomkjøringens død

19.08.2018, MSN Norge

Kanskje er det mer beskrivende å si at Bymiljøetaten fikk litt problemer med Prai. Selskapets konsept er at taxisjåfører med løyve, uavhengig av taxiselskap, laster ned appen på telefon eller ipad

Nyheter

”Delingsøkonomi er irrelevant”

(21.06.2018 11:54)

Overskriften er et sitat fra statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet, og gjelder arbeidet med yrkestransportloven. Så hva skjedde med ”delingsøkonomien”, som skulle snu opp ned på persontransporten i Norge? Sammen med EU-domstolens avgjørelse er Werps utsagn det endelige punktum for historien om Uber som delingsøkonomiens fyrtårn.

Har ideologi trumfet kunnskap i drosjepolitikken?

(19.06.2018 12:47)

​- Vi frykter at politikken vil bygge mer på ideologi og historieløshet enn på kunnskap og praktisk erfaring. Det sier Norges Taxiforbunds leder, Øystein Trevland, i siste nummer av bladet TAXI . Så sent som høsten 2016 konkluderte Regjeringen med at behovsprøvingen (antallsregulering) skulle bestå. Nå skal den fjernes likevel. ESA tones ned som begrunnelse. Så hva skjedde?

​- Deregulering opphever ikke markedssvikten

(18.06.2018 15:15)

- Min største bekymring er at saken ikke avgjøres på faktum. Det er ikke gjort noen konsekvensanalyse. Ingen kan komme med vellykkede eksempler på deregulerte taximarkeder, men det finnes mange skrekkeksempler på det motsatte. Det sa advokat Espen Bakken da han sammen med Norges Taxiforbund møtte deler av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité den 5. juni

Trist lesning, Frølich

(28.05.2018 14:33)

Det er trist å lese Peter C. Frølichs svar på mine spørsmål om drosjepolitikk. Svarene bygger ikke på kunnskap, men på en teoretisk basert markedsfundamentalisme. Om drosjepriser er han direkte uredelig. Ubers ulovligheter og sosial dumping har han støttet fra A til Å. Det er umulig å konkludere noe mildere etter disse svarene. De urbane liberalistene har fått herje lenge nok i denne debatten.

Hva mener du egentlig om drosjer, Peter C. Frølich?

(23.05.2018 11:04)

Hvorfor ønsker Høyres justistalsmann et kriminelt selskap velkommen tilbake? Hva mener han en drosjesjåfør skal tjene? Hva mener Høyre med å ”omstrukturere” drosjenæringen? Det er tre av sju spørsmål som stilles til stortingsrepresentant Peter C. Frølich (H) i denne artikkelen, og som han har lovet å svare på. Følg debatten på Facebook-siden Taxi – overalt, alltid.

Norges Taxiforbund

Jerikoveien 26, 1067 Oslo 
Tlf: 23 21 04 00
E-post: post@nortaxi.no

Følg oss:

Personvernerklæring

Design: Tenk Kommunikasjon // Utviklet av: iMaker