Aktuelt

​Blir det en reell høring?

19.12.2018

- Det er ikke slik vi får en seriøs bransje, sa løyvedirektøren i Oslo. - Løser ikke utfordringene, sier TØI-forskeren. - Mangelfull utredning, sier Regelrådet. - Vi trenger aktiv drosjepolitikk, ikke deregulering sier Trøndelag. Den kunnskapen som er neglisjert i høringsutkastet vil bli lagt på bordet i rikt mon i høringen. Etter det får vi se om den har vært reell, eller bare et skuebrød.

Ikke la politikerne kjøre taxiyrket i grøfta!

16.01.2019

Samferdselsdepartementet har hatt på høring et forslag om deregulering av drosjer i Norge. Forslaget er ikke basert på kunnskap om drosjemarkeder, og vil føre til dårligere tilbud, høyere priser og svekket kvalitet. Høringsrunden bekrefter dette.

Norsk drosjenæring krever at politikerne setter seg inn i saken, og bygger politikken på kunnskap og respekt. Reguleringene er til for kundene og samfunnet. Taxi er ikke ”delingsøkonomi”.

Taxi i media:


100 taxaer demonstrerer mod taxalov i København

21.01.2019, Kristeligt Dagblad

Det er Taxiforeningen Danmark, som har stået bag demonstrationen

Smerter i nakken

21.01.2019, nrk.no

Den ene bilføreren klaget over vondt i nakken etter sammenstøtet mellom en personbil og en taxi på fylkesvei 47 på Røyksund i Karmøy mandag morgen. Den andre bilføreren er uskadd, men preget av hendelsen

Drosjeeiere truer med aksjoner

21.01.2019, nrk.no

Drosjeiere i Hamar utelukker ikke aksjoner. De mista oppstillingsplassen sin ved jernbanen.Styreleder Gudmund Bekkevold i Hamar Taxi sier til HA at plasseringen nå er trafikkfarlig

Kalender

20-21
februar

Nordnorsk Taxikonferanse

Scandic Havet Hotell, Bodø

Se hele kalenderen

Nyheter

​Blir det en reell høring?

(19.12.2018 14:40)

- Det er ikke slik vi får en seriøs bransje, sa løyvedirektøren i Oslo. - Løser ikke utfordringene, sier TØI-forskeren. - Mangelfull utredning, sier Regelrådet. - Vi trenger aktiv drosjepolitikk, ikke deregulering sier Trøndelag. Den kunnskapen som er neglisjert i høringsutkastet vil bli lagt på bordet i rikt mon i høringen. Etter det får vi se om den har vært reell, eller bare et skuebrød.

​- Behovsprøving er fortsatt beste reguleringsmåte

(18.12.2018 13:58)

Norges Taxiforbund mener fortsatt at behovsprøvde drosjeløyver er den mest egnede måten å regulere drosjenæringen på. Dette framgår av høringssvaret som forbundet i dag har sendt Samferdselsdepartementet. Deregulering i andre land og byer har ikke ført til velfungerende markeder, men til overetablering, høyere priser og dårligere kvalitet. Et alternativ er å se på den nye danske loven.

​- Løser ikke utfordringene

(17.12.2018 09:30)

Jeg kan ikke se at høringsutkastet kan løse utfordringene i drosjemarkedene, sa TØI-forsker Jørgen Aarhaug i sitt innlegg på taxiforbundets fagkonferanse. Han har vært med på nesten alt av taxiutredninger de siste årene.

​- Forslaget undergraver samfunnsoppdraget

(14.12.2018 10:10)

- Dette er ikke veien å gå for å få en seriøs bransje, sa ”løyvesjefen” i Oslo kommune, Hanne Skåle Thowsen om departementets høringsutkast. ”Det blir litt mye med hele flaska med Møllers tran”. Høringsutkastet reiser tvil om hvordan miljøkravene skal håndheves og hvordan tilbudet til funksjonshemmede skal ivaretas. - Det blir dyrt hvis det offentlige selv må sørge for dette.

Taxipolitikk er lakmustest for løsarbeidersamfunnet

(13.12.2018 14:06)

- Drosjenæringen vil være lakmustesten på om løsarbeidersamfunnet kommer eller ikke. Da skylder politikerne dere å sette seg inn i saken. Det sa forfatter og redaktør for Arbeidsnytt, Elin Ørjasæter på taxiforbundets fagkonferanse, referert i bladet TAXI nr 7. Hun har skrevet boka ”Løsarbeidersamfunnet” sammen med Line Eldring.

Norges Taxiforbund

Jerikoveien 26, 1067 Oslo 
Tlf: 23 21 04 00
E-post: post@nortaxi.no

Følg oss:

Personvernerklæring

Design: Tenk Kommunikasjon // Utviklet av: iMaker