Aktuelt

​Forbrukerrådet driver blå politikk

17.06.2019

Hvordan kan det ha seg at Forbrukerrådet støtter å fjerne taxitilbud døgnet rundt, oppheve maksimalpriser og fremme alles kamp mot alle – som bevislig gjør taxi dyrere og mer utrygg? Og hvordan kan de ignorere den mest opplagte observasjonen i sin egen taxiutredning fra 2013, som viser at frislipp "gir risiko for overetablering, økte priser i enkeltkundemarked, lavere kvalitet på tjenestene"?

Send taxiloven tilbake!

09.05.2019

Vi krever at Stortinget sender forslaget til ny ”taxilov” tilbake til regjeringen. Det er altfor dårlig utredet og vil ha dramatiske konsekvenser for forbrukere og arbeidsvilkår i næringen.

Taxi i media:


Hydrogen-tørken: Løsningen kan bli mobile hydrogenlagre

18.06.2019, Teknisk Ukeblad

Han er daglig leder i bergensselskapet Taxi 1, som har måtte parkere sine seks eksemplarer av Toyota Mirai. Likevel mener Aasmul at ringvirkningene fra eksplosjonen i Sandvika ikke er spesielt dramatiske

Taxarevolution på vej: Dropper dieselbiler for at køre på el

17.06.2019, Lorry.dk

siger direktør i Drivr Haydar Shaiwandi. Læs også Lufthavn kårer byens bedste taxi: Her er der god service

Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

17.06.2019, Stortingets spørretime

Norske myndigheter kan ikke kreve at fører av drosje fra annen EØS-stat kan pålegges å gjennomføre en norsk førereksamen. Ser ministeren at presiseringen åpner for at drosjer fra EU kan begynne å kj

Nyheter

​Forbrukerrådet driver blå politikk

(17.06.2019 14:39)

Hvordan kan det ha seg at Forbrukerrådet støtter å fjerne taxitilbud døgnet rundt, oppheve maksimalpriser og fremme alles kamp mot alle – som bevislig gjør taxi dyrere og mer utrygg? Og hvordan kan de ignorere den mest opplagte observasjonen i sin egen taxiutredning fra 2013, som viser at frislipp "gir risiko for overetablering, økte priser i enkeltkundemarked, lavere kvalitet på tjenestene"?

​Taxinæringen ser framover

(17.06.2019 14:11)

- Vi er selvsagt skuffa over vedtaket, men nå skal vi se framover. Næringen må tilpasse seg nye rammer, men kampen for anstendige rammevilkår blir intensivert, sier Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund. - Vi har alle forutsetninger for fortsatt å være en viktig serviceleverandør i de fleste lokalsamfunn. Men generelt blir markedet mer uoversiktlig, mer utrygt, og ikke billigere.

Taxilov svekker tilliten

(03.06.2019 13:12)

- Morgendagens vedtak om ny ”taxilov” løser ingen problemer, men vil skape en rekke nye. Både innhold og prosess svekker tilliten til politikk og forvaltning, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. Forslaget er ikke er begrunnet i en saklig analyse av taxi som sådan, men bygger på en årelang PR-kampanje for Uber, aktivt støttet av sentrale politikere i regjeringspartiene.

Brudd på tilliten

(29.05.2019 10:31)

Hadde det vært slik at taxinæringens ”særinteresser” hadde vært på kollisjonskurs med kundenes og samfunnets behov, måtte vi ha akseptert vedtaket. Slik er det ikke. Det er tvert imot regjeringens forslag som er basert på særinteresser, slik vi ser at politikere har drevet propaganda for Uber og såkalt ”delingsøkonomi” de siste fem årene. Både prosess og innhold i denne saken står til stryk.

​Korrupt, kunnskapsløst, eller bare kynisk?

(27.05.2019 11:12)

”Det er svært beklagelig å se at deler av denne bransjen opererer på en slik måte at man får inntrykk av at forholdet mellom pengeinteresser, byråer og politikere blir så tett at det etterlater et inntrykk av at man bedriver politisk korrupsjon”. Det sa Hans Geelmyuden om Warasaken, men den passer mye bedre på hvordan Ubers falske PR-narrativ nådde helt fram til regjeringsplattform og ny lov.

Norges Taxiforbund

Jerikoveien 26, 1067 Oslo 
Tlf: 23 21 04 00
E-post: post@nortaxi.no

Følg oss:

Personvernerklæring

Design: Tenk Kommunikasjon // Utviklet av: iMaker