Aktuelt

Regjeringen "våger" på andres bekostning

21.05.2019

”Vi må våge å tenke nytt om taxi”, skriver statsrådene Dale og Isaksen i VG 13. mai. Problemet er at det ikke er noe nytt i det de foreslår. Deregulering er forsøkt utallige ganger i mange land, alltid med mislykket resultat, aldri med lavere priser som følge av økt konkurranse. Det statsrådene ”våger” er drosjesjåførers allerede lave inntektsgrunnlag. Det er ikke spesielt heroisk.

NT søker ny direktør

23.05.2019

Omstilling - Omdømmebygging - Strategiutvikling

Taxiforbundet står foran en spennende tid med omstilling i bransjen, tøffere konkurranse, endring og utvikling.

Administrasjonen har 12 medarbeidere som jobber med juridiske spørsmål, kompetanseutvikling, kurs og konferanser, analyser, økonomi og administrasjon. Direktøren jobber tett sammen med styreleder og har personal- og resultatansvar. Stillingen innebærer utstrakt nettverksbygging og dialog med mange ulike personer og interessegrupper. Den nye direktøren skal jobbe med omdømme, rammevilkår og medlemsutvikling.

Vi søker en drivende, moderne endringsleder med solid ledererfaring og høyere utdanning. Lederstilen din er relasjonsorientert, analytisk, kommunikativ og inspirerende. Vi kan tilby en spennende stilling med konkurransedyktige betingelser.

Søknadsfrist 10. juni.

Taxi i media:


- Bompengeprosessen har ikke vært demokratisk

22.05.2019, Minerva

- For ikke å glemme drosjesjåførene. Forleden fikk jeg en melding om at flere hundre drosjesjåfører planlegger å stemme på oss i Oslo, legger hun til

Asiatiske pirattaxier i København koster danske chaufførjob

22.05.2019, Fagbladet 3F

- Det her er jo ren Uber om igen. Vi vil ikke have det svineri med pirattaxier, sorte penge og unfair konkurrence. De har hverken tilladelse til at køre taxi, taxikørekort eller taxameter i bilerne

Bytaxi svarer: - En app løser ikke problemet

21.05.2019, VG

I VG 12. mai uttaler samferdselsminister Jon Georg Dale og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen at vi må våge å tenke nytt om taxi og «nå sørger vi for at det blir konkurranse i drosjenæringen

Nyheter

Regjeringen "våger" på andres bekostning

(21.05.2019 13:20)

”Vi må våge å tenke nytt om taxi”, skriver statsrådene Dale og Isaksen i VG 13. mai. Problemet er at det ikke er noe nytt i det de foreslår. Deregulering er forsøkt utallige ganger i mange land, alltid med mislykket resultat, aldri med lavere priser som følge av økt konkurranse. Det statsrådene ”våger” er drosjesjåførers allerede lave inntektsgrunnlag. Det er ikke spesielt heroisk.

​Taxi-markering mot lovforslag

(13.05.2019 14:06)

Taxi-næringen vil tirsdag 14.mai kl 18 – 20 ha en landsomfattende markering mot regjeringens forslag om deregulering av taxi. Vi krever at Stortinget sender forslaget til nye ”taxilov” tilbake til regjeringen. Det er altfor dårlig utredet og vil ha dramatiske konsekvenser for forbrukere og arbeidsvilkår i næringen. 10 punkter begrunner dette.

​Prisene opp 14 prosent i Finland

(13.05.2019 13:55)

​Dereguleringen i Finland har ført til akkurat det næringen sa: Færre biler på bygdene, overetablering og dårligere lønnsomhet i storbyene, og dermed økte priser. I København er antall drosjer steget med 650, eller 34 prosent siden 1. mars i fjor, da det gradvise frislippet av løyver startet. Antall turer har ikke økt, så lønnsomheten er gått ned med rundt 30-35 prosent for hver enkelt.

- Forbrukerrådet svartmaler taxi

(06.05.2019 14:05)

- Forbrukerrådets framstilling av drosjenæringen er tendensiøs og svartmaler situasjonen. Spørsmål om negative opplevelser må avgrenses tidsmessig. Det sier Pål Silseth, leder for Norsk Kundebarometer og Partner i Barcode Intelligence AS. En undersøkelse i regi av Rogaland fylkeskommune viser stor tilfredshet med taxitjenestene.

​Enerettsmodellen – en bløff?

(02.05.2019 13:18)

Verken fylkene, helseforetak eller næringen synes å ha noen tro på at enerettsmodellen vil bli brukt i stor utstrekning. Dermed kan hele regjeringens distriktsalibi falle sammen. - Problemet med hele modellen er at det er en kvasiløsning. Den blir framstilt som en løsning som vil ivareta tilbudet i hele landet, men det er åpenbart at ”taxi – overalt, alltid” som vi kjenner det vil forsvinne.

Norges Taxiforbund

Jerikoveien 26, 1067 Oslo 
Tlf: 23 21 04 00
E-post: post@nortaxi.no

Følg oss:

Personvernerklæring

Design: Tenk Kommunikasjon // Utviklet av: iMaker