Aktuelt

​LO frykter for drosje som et profesjonelt tilbud

15.02.2019

Det å kjøre drosje skal være et arbeid med anstendige og forutsigbare lønns- og arbeidsvilkår. Det sier LO sitt høringssvar, og går imot å oppheve antallsreguleringen. ”Flere løyver gir mer ventetid, mer tomkjøring og både økt forurensning og økte priser for kundene”, skriver Norsk Transportarbeiderforbund. Et frislipp vil verken være til fordel for kundene, næringen eller samfunnet, mener YTF.

Ikke la politikerne kjøre taxiyrket i grøfta!

16.01.2019

Samferdselsdepartementet har hatt på høring et forslag om deregulering av drosjer i Norge. Forslaget er ikke basert på kunnskap om drosjemarkeder, og vil føre til dårligere tilbud, høyere priser og svekket kvalitet. Høringsrunden bekrefter dette.

Norsk drosjenæring krever at politikerne setter seg inn i saken, og bygger politikken på kunnskap og respekt. Reguleringene er til for kundene og samfunnet. Taxi er ikke ”delingsøkonomi”.

Taxi i media:


Derfor kan taxikjørt bil være smart kjøp Øystein har lyst til å bytte bort Toyotaen i en taxi-kjørt Mercedes. Illustrasjonsbilde. Dette bør du passe på før du handler. 13 timer siden (Oppdatert: 8 timer siden )

14.02.2019, Broom - TV2.no

Derfor kan taxikjørt bil være smart kjøp Øystein har lyst til å bytte bort Toyotaen i en taxi-kjørt Mercedes. Illustrasjonsbilde. Dette bør du passe på før du handler

Vil ikkje missa drosjetilbodet sitt

13.02.2019, Bømlo nytt

Vil ikkje missa drosjetilbodet sitt

- Fødsler under transport og uplanlagte fødsler i hjemmet øker

11.02.2019, Sykepleien

I Norge fødes det litt over 55 000 barn hvert år. Mellom 400 og 500 av disse blir født uplanlagt i ambulanser, taxier, privatbiler eller på badegulvet i eget hjem

Kalender

20-21
februar

Nordnorsk Taxikonferanse

Scandic Havet Hotell, Bodø

Se hele kalenderen

Nyheter

​LO frykter for drosje som et profesjonelt tilbud

(15.02.2019 10:00)

Det å kjøre drosje skal være et arbeid med anstendige og forutsigbare lønns- og arbeidsvilkår. Det sier LO sitt høringssvar, og går imot å oppheve antallsreguleringen. ”Flere løyver gir mer ventetid, mer tomkjøring og både økt forurensning og økte priser for kundene”, skriver Norsk Transportarbeiderforbund. Et frislipp vil verken være til fordel for kundene, næringen eller samfunnet, mener YTF.

Frislipp gir uoversiktlig taximarked

(14.02.2019 12:23)

"Kombinasjonen av å fjerne antallsbegrensningen, å senke kravene til å få løyve og at sentraltilknytning ikke lenger skal være obligatorisk, vil etter vår mening gjøre at drosjenæringen vil bli attraktiv for useriøse aktører uten fokus på kunden. Kvaliteten på tjenestene vil synke, og kundene vil møte et uoversiktlig marked der uavhengige løyvehavere kan ta svært høye priser".

​Et spill med inntektsgrunnlaget

(07.02.2019 16:04)

Høringen bekrefter det vi visste på forhånd: Det ville bli stor, og faglig tung motstand mot deregulering, og mot den faktiske avvikling av samfunnsoppdraget som departementet gikk inn for i høringsdokumentet. Svaret fra regjeringen bekrefter at ”delingsøkonomi ” i regjeringsplattformen betyr Uber og lignende selskaper, som vil ha sugerør i lokale markeder på bekostning av dem som kjører bilen.

​Lakmustesten

(05.02.2019 08:45)

Elin Ørjasæter sa at regjeringens drosjepolitikk vil være lakmustesten på om løsarbeidersamfunnet skal innføres i Norge. Vi kan i tillegg si at lovforslaget som skal legges fram for Stortinget i vår, også vil være lakmustesten på om vi kan regne med en kunnskapsbasert og redelig politikk for vår bransje.

​Politiet bekymret for overkapasitet

(04.02.2019 09:00)

Politidirektoratet ser med ”en viss bekymring på å fjerne den såkalte behovsprøvingen”. Overkapasitet i Oslo skaper ”anarki”. "Slik Oslo Politidistrikt ser det er utfordringen for Oslo nødvendigvis ikke tilgang på antall drosjer, men bedre styring av de drosjer man har. Slik vi opplever det, har ikke det frislipp man har hatt av sentraler til nå, medført noen optimalisering av bransjen".

Norges Taxiforbund

Jerikoveien 26, 1067 Oslo 
Tlf: 23 21 04 00
E-post: post@nortaxi.no

Følg oss:

Personvernerklæring

Design: Tenk Kommunikasjon // Utviklet av: iMaker