Arbeidstilsynet: tydeligere krav fra nyttår - BHT

Fra 1. januar 2023 endrer Arbeidstilsynet forskriften som beskriver hvordan arbeidsgiver skal bruke bedriftshelsetjenesten (BHT).

Les rundskrivet om den nye forskriften her.

For våre medlemmer gjelder den nye forskriften fra Arbeidstilsynet som trer i kraft fra 1.januar fremdeles alle som har ansatte. Det vil si at dersom du har ansatte i din bedrift er du pålagt å ha en bedriftshelsetjeneste. Dersom du fremdeles ikke har dette tilknyttet din bedrift, er tiden inne for å få det nå.

Skal du være tilknyttet BHT

Det er varslet en større gjennomgang i løpet av 2023 med stikkprøver i større omfang enn tidligere. For de av medlemmene våre som er tilknyttet en bedriftshelsetjeneste vil den nye forskriften stille større krav til leverandøren av BHT, det vil i utgangspunktet ikke pålegge dere som arbeidsgiver et større ansvar enn at man får tettere oppfølgning fra BHT. Det anbefales å gå gjennom risikovurderingsskjema. Dette kan leverandør bistå med.

• Kartlegge arbeidsmiljøet. Gjøre undersøkelser og vurdere risiko
  • Planlegge og gjennomføre endringer (både fysiske og i organisasjonen)
  • Foreslå og gjennomføre tiltak som kan forebygge arbeidsrelaterte helseskader
  • Følge med på ansattes helse der regelverket stiller krav om det, eller der arbeidssituasjonen tilsier det
  • Foreslå og gjennomføre tilrettelegging av arbeidet for den enkelte ansatte
  • Informere og gjennomføre opplæring om helse-, miljø- og sikkerhet
    Følge opp henvendelser fra ansatte, verneombud og arbeidsmiljøutvalg

Ettersom det er varslet at stikkprøver vil bli gjennomført, kan det være lurt å ta en gjennomgang med din leverandør. Falck som er vår samarbeidspartner på området har allerede satt i gang et arbeid og tar imot henvendelser. Her kan du lese informasjon og finne kontaktinfo til Falck.

Ønsker du medlemsavtale på BHT via forbundet? Send oss en epost: medlem@nortaxi.no