Aktuelt

Priskrig med EU-støtte og løsarbeid

04.06.2020

Det estiske selskapet Bolt vil vinne det norske drosjemarkedet med å dumpe prisene 40-50 prosent under Oslo Taxi, subsidiert med 50 millioner Euro i EU-kapital i ryggen, og løsarbeidermodellen for sjåførene. - Hareide og regjeringen må nå avklare om det er dette de vil ha; løsarbeidersamfunnet, sosial dumping og konkurranse på ulike vilkår i drosjenæringen, sier NT-leder Øystein Trevland.

Ny kommunikasjonsrådgiver i NT

28.05.2020

Solveig Smith-Kielland Sønnervik (40) tiltrådte som kommunikasjonsrådgiver i Norges Taxiforbund fra begynnelsen av mai, og overtar fra 1. juni etter redaktør Atle Hagtun, som går av med pensjon.

Taxi i media:


Stakk taxisjåfør - tatt etter politijakt

04.06.2020, Dagsavisen Stavanger

Stakk taxisjåfør - tatt etter politijakt

Kjøp norsk, Erna!

27.05.2020, Nationen

Det pågår nå en viktig kamp på Stortinget for taxinæringa i Norge. Regjeringa ønsker å legge til rette for blant annet Uber. Det gjør ikke Senterpartiet. I dag jobber det om lag 16 000 drosjesjåfø

Østlendingen mener: Politisk spill i koronatid

27.05.2020, Østlendingen

Reaksjonene var sterke. Mange mener konsekvensene av å drive drosjenæring i distriktene etter frie markedsprinsipper ville rasere hele næringa og fjerne drosjetilbudet mange steder

Nyheter

Priskrig med EU-støtte og løsarbeid

(04.06.2020 10:00)

Det estiske selskapet Bolt vil vinne det norske drosjemarkedet med å dumpe prisene 40-50 prosent under Oslo Taxi, subsidiert med 50 millioner Euro i EU-kapital i ryggen, og løsarbeidermodellen for sjåførene. - Hareide og regjeringen må nå avklare om det er dette de vil ha; løsarbeidersamfunnet, sosial dumping og konkurranse på ulike vilkår i drosjenæringen, sier NT-leder Øystein Trevland.

​Sterke påstander – vil ikke svare på spørsmål

(03.06.2020 12:56)

Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet gikk hardt ut mot utsettelse av ny "taxilov", og rakker igjen ned på næringen i generelle ordelag. Men de nekter å svare på oppfølgende spørsmål om klagestatistikk, og hvilke priser de mener er for høye. Heller ikke: Hva er forbrukerinteressene i å slippe til såkalte ”friåkere” i drosjemarkedet i Norge – som i Sverige har vist seg å være de aller dyreste?

Beklagelig kildebruk i drosjesaker

(28.05.2020 13:56)

Spørsmålet fra Mossleth har vi selv stilt Forbrukerrådet, uten å få svar, nettopp fordi vi har kritisert rådet for udokumenterte påstander og tendensiøse målinger. Det er beklagelig at statsråden så ukritisk gjengir disse i svar til Stortinget, og ikke innhenter fakta fra Forbrukerrådet og andre.

​Takk for meg!

(28.05.2020 13:24)

Dette er min siste ordinære arbeidsdag i Norges Taxiforbund, etter nesten ti år som kommunikasjonssjef og redaktør. Medlemsbladet TAXI nr 3 går samtidig i posten, nr 77 og det siste i rekken fra meg. Her er et takk for meg i denne forbindelse, med noen refleksjoner om de politiske angrepene på næringen. Kampen mot løsarbeidersamfunnet fortsetter, og skal vinnes.

​Enorme tap i mars og april

(28.05.2020 10:33)

Flere titalls millioner i omsetningssvikt har gitt drosjenæringen en alvorlig knekk i mars og april. Hjelpetiltakene har hatt en viss om enn begrenset effekt. Utsiktene framover er uvisse. Fortsatt er alle festivaler i sommer avlyst, utenlandske turister uteblir og de norske vil ofte kjøre egen bil. Det vil ta lang tid før ting blir som normalt, trolig langt inn i 2021.

Norges Taxiforbund

Jerikoveien 26, 1067 Oslo 
Tlf: 23 21 04 00
E-post: post@nortaxi.no

Følg oss:

Personvernerklæring

Design: Tenk Kommunikasjon // Utviklet av: iMaker