Aktuelt

Taxikalkulatoren avvikles

13.11.2019

Taxikalkulatoren, som kunne beregne priser på taxiturer i hele Norge, må dessverre avvikles. Dette er vedtatt i Forum for taxisentraler, som har driftet den siden starten i 2013. Årsaken er at det påløper uforholdsmessige høye kostnader for å drifte tjenesten, og det vil også koste for mye å forbedre den slik den burde. Frislippet neste år vil gjøre det enda vanskeligere.

"Taxi - overalt, alltid" gjennom 100 år

02.09.2019

Jubileumsboka er nå for salg!

Norges Taxiforbund kan i 2019 markere sine første 100 år. Et sekel er gått siden drosjeeiere fra Bergen, Drammen, Kristiania, Stavanger og Trondheim kom sammen og dannet et landsforbund. Allerede i 1908 hadde de første drosjene startet ordinær trafikk i hovedstaden. I alle år siden har de sørget for «TAXI – overalt, alltid!» i by og bygd.

Taxi i media:


Sa du løsarbeider-samfunn, Trine?

19.11.2019, Dagbladet

Høyre og Venstre i byrådet i Oslo fremmet i 2015 et eget lovforslag, spesialtilpasset Uber, mens deres egen detaljerte regulering av taxi gjennom drosjeforskriften skulle bestå

104 kvinner benyttet seg av gratis taxitilbud denne helga

19.11.2019, Journalen HIOA

104 kvinner benyttet seg av gratis taxitilbud denne helga

Slo taxisjåfør

18.11.2019, NRK Vestfold

En mann i 30-årene er i Vestfold tingrett dømt til 110 dager i fengsel for å ha slått en taxisjåfør etter at han nektet å betale for turen. Mannen ville ikke betale fordi taxisjåføren var fra Afri

Nyheter

Taxikalkulatoren avvikles

(13.11.2019 14:11)

Taxikalkulatoren, som kunne beregne priser på taxiturer i hele Norge, må dessverre avvikles. Dette er vedtatt i Forum for taxisentraler, som har driftet den siden starten i 2013. Årsaken er at det påløper uforholdsmessige høye kostnader for å drifte tjenesten, og det vil også koste for mye å forbedre den slik den burde. Frislippet neste år vil gjøre det enda vanskeligere.

California mot løsarbeidermodellen

(07.11.2019 12:02)

Mens det norske drosjemarkedet tilpasses Ubers forretningsmodell, vil lovgivere i plattformøkonomiens hjemstat, California, styrke plattformarbeidernes rettigheter og forhindre feilklassifisering. Arbeider-/sjåførperspektivet har så å si vært fraværende i prosessen fra regjeringen. Plattformøkonomien har kunnet vokse ved å utnytte arbeidsrettslige gråsoner og feilklassifisere arbeiderne.

​”Oljefondet” inn i Uber!

(14.10.2019 09:05)

Statens pensjonsfond utland, også kalt oljefondet” gikk tungt inn i Uber da selskapet ble børsnotert i mai. Ca en tredel av investeringen er allerede tapt. Ledelsen for pensjonsfondet vil ikke ut med hvor mye de har investert, eller om de har gjort seg etiske vurderinger rundt Ubers lovbrudd i Norge, underskuddsdrift og forretningsmodell. - Holdningsløst, skriver bladet TAXI på lederplass.

Opposisjonen vil revurdere taxiloven

(11.10.2019 10:00)

Ap, Sp, SV og Rødt er klare på sin motstand mot dereguleringen av drosjetilbudet, og vil samarbeide med næringen om å revidere loven etter neste stortingsvalg. Det kom klart fram da Øystein Langholm Hansen (A), Trygve Slagsvold Vedum (Sp), Arne Nævra (SV) og Silje j. Kjosbakken (R) deltok i debatt på Norges Taxiforbunds landsmøte.

Løsarbeiderdebatten kommer neste år

(10.10.2019 15:47)

​Skal taxisjåfører ha lønn for jobben? Det er spørsmålet etter frislippet, og regjeringens velkommen til ”plattformselskaper” og ”delingsøkonomi”. Forskningsstiftelsen Fafo satte arbeidsvilkårene i ”plattformøkonomien” på dagsorden under Arendalsuka. Fokuset var særlig på Uber og drosjenæringen, og forskere fra så vel Fafo som Transportøkonomisk Institutt (TØI) arbeider med problemstillingene.

Norges Taxiforbund

Jerikoveien 26, 1067 Oslo 
Tlf: 23 21 04 00
E-post: post@nortaxi.no

Følg oss:

Personvernerklæring

Design: Tenk Kommunikasjon // Utviklet av: iMaker