Praktisk drosjeførerprøve avvikles med umiddelbar virkning

Samferdselsdepartementet har bestemt at den praktiske drosjesjåførprøven blir avviklet med umiddelbar virkning. Dette skjer som svar på bekymringer fra drosjenæringen, spesielt i Finnmark, som mener at prøven har gjort det vanskelig å rekruttere nye sjåfører. Næringen argumenterer for at prøven, spesielt for de i distriktene, er tungvint og avskrekkende.

Departementet er enig i at rekrutteringsutfordringene i drosjenæringen ikke bare skyldes prøven, men de erkjenner at den kan ha en negativ effekt. Derfor har de besluttet å fjerne den praktiske prøven fra kravene for å bli drosjesjåfør. Denne endringen gjelder med umiddelbar virkning.

For å sikre at dette tiltaket fungerer som ønsket, oppfordrer departementet Statens vegvesen til å evaluere virkningene av avviklingen på rekrutteringen til drosjesjåføryrket. Innspill og vurderinger fra Statens vegvesen blir ventet innen 15. mars 2024.

Landsstyret i Norges Taxiforbund har tidligere vedtatt at man ønsker å fjerne den praktiske prøven, nettopp på grunn av de utfordringene vi har sett i distriktene, hvor avtansen til å avlegge en slik prøve har ført til at det har blitt vanskelig å rekruttere nye sjåfører, sier styreleder Øystein Trevland.