Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410
Alle saker
Gratis webinar - få gode råd for bedre søvn!
Søvn er avgjørende for både vår fysiske og mentale helse, men dessverre sliter mange med søvnproblemer.
Ifølge Helsedirektoratet opplever omtrent en av tre voksne søvnvansker ukentlig.
Yrkestransportforskriften - fatsettelse og iverksettelse av endringer
Dette er viktig informasjon om endringer i regelverket som gjelder for yrkestransportforskriften. Disse endringene er vedtatt og vil tre i kraft 1. september 2024. Vi oppfordrer alle til å sette seg godt inn i de nye reglene.
Statsbudsjettet 2025
"Det er veldig positivt at regjeringen nå foreslår en tilbakeføring av momsfradraget for drosjer til 4 år. Dette er et gledelig resultat, og noe vi i Norges Taxiforbund har vært tydelige på at må tilbakeføres slik det var tidligere." – Øystein Trevland, styreleder i Norges Taxiforbund.
Gratis batterihelsetest
Nå deler vi ut 20 gratis batterihelsetester - Husk å bestille innen utgangen av august
Medlemstilbud - Batterihelsetest
Bruker du elbil som taxi og lurer på hvordan egentlig står til med batteriet? Nå har du muligheten til å delta i et forskningsprosjekt som gir deg svar på dette. Tilbudet er tidsbegrenset og koster kun 999,- for medlemmer av Norges Taxiforbund.
Overlevering av NOU del II
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lover enda flere grep for å rydde opp i bransjen.
Overlevering av NOU del II
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lover enda flere grep for å rydde opp i bransjen.
Kompetanseløft i fokus i ny taxioverenskomst
Mandag 10. juni klokken 18:30 kom Fellesforbundet og Norges Taxiforbund til enighet om den nye taxioverenskomsten.
Ny medlemsfordel: UnoX blir med på laget
Norges Taxiforbund og UnoX lanserer samarbeidsavtale som innebærer at medlemmer i NT får en ny og landsdekkende medlemsfordel.
Engangsavgiften for rullestoldrosjer fjernes - Revidert nasjonalbudsjett 2024
I dag kunngjorde regjeringen revidert nasjonalbudsjett for 2024, hvor vi igjen fikk gjennomslag for et av våre krav, nemlig at engangsavgiften for rullestoldrosjer fjernes. Dette initiativet kommer som en del av et langsiktig arbeid Norges Taxiforbund har gjort, hvor vi sammen med Norges Handikapforbund har vært pådrivere for å fjerne denne avgiften, helt siden den ble innført.
Storaksjon mot drosjer og busser på Romerike og i Oslo
Den 23. mai 2024 gjennomførte flere etater en omfattende kontroll av taxier på Romerike og i Oslo. Formålet med kontrollen var å forbedre trafikksikkerheten og sikre at alle trafikanter kunne ferdes trygt på veiene. Kontrollene ble gjennomført på strategiske steder som Gardermoen, Oslo S, Hjortneskaia og Vippetangen.
Oppdatering - engangsavgiften rullestoldrosjer
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett 2024 ble lagt frem 14. mai, og skal etter planen vedtas 21. juni.
Sentraltilknytningsplikten: dato fastsatt
Fra og med 1. september 2024 ønsker samferdselsdepartementet at sentraltilknytningsplikten skal tre i kraft. Det vil si at alle løyvehavere må være tilknyttet en sentral før den tid og at sentralene må søke om et løyve.
Maksimalprisforskriften økes i 2024
Konkurransetilsynet har bestemt at maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport skal økes med 5,1 prosent. Årsaken er økte kostnader for drosjenæringen.
Et vellykket bransjetreff
Bransjetreffet 2024 ble arrangert på Gardermoen den 6.mars, der nærmere 70 deltagere deltok.
Sentraltilknytningsplikten innføres
Forrige uke ble prop. 39 L vedtatt i Stortinget, mens den i dag har tredt i kraft i kongen i statsråd. Les mer om hvilke endringen sentralene må forberede seg på under.
Praktisk drosjeførerprøve avvikles med umiddelbar virkning
Samferdselsdepartementet har bestemt at den praktiske drosjesjåførprøven blir avviklet med umiddelbar virkning. Dette skjer som svar på bekymringer fra drosjenæringen, spesielt i Finnmark, som mener at prøven har gjort det vanskelig å rekruttere nye sjåfører. Næringen argumenterer for at prøven, spesielt for de i distriktene, er tungvint og avskrekkende.
Den irske løsningen på Uber-floken
Irland har gått gjennom et lignende frislipp slik vi selv opplever i Norge. Erfaringene derifra viser tydelig at taxinæringen har behov for klare retningslinjer for å ivareta kunder, sjåfører og eiere.
Sentralstyret 2023-25
Landsmøtet har valgt et nytt sentralstyre for den neste perioden.
Et historisk valg
Anne Karlsen Hove er nyvalgt nestleder i Norges Taxiforbund og er dermed den første kvinnelige nestlederen i organisasjonens 104 år lange historie.
Bilder fra landsmøtet 2023
Vi har opprettet en Flickr-konto, der vi kommer til å laste opp bilder fra ulike arrangement.
Disse kan brukes privat, så lenge man husker å kredittere fotograf.
Lenke til Flickr
Løyvegaranti
Norges Taxiforbund har fremforhandlet en avtale om løyvegaranti for medlemmer i samarbeid med Söderberg & Partners.
Statsbudsjettet 2024
"En middels god dag på jobb for regjeringen. Ordene og konturene er fine, men vi sliter med å se de nødvendige løsningene som drar oss i en tydelig retning inn i fremtiden." - sier Øystein Trevland, styreleder i Norges Taxiforbund
Nordisk Taxiråd 2023
Den 6. og 7. september ble Nordisk Taxiråd 2023 avholdt i Stockholm. Rådet består av taxiforbundene i Danmark, Finland, Island, Sverige og Norge. Nordisk Taxiråd har en over 50 år lang historie, der samhold og utvikling står i hovedfokus, hvor man diskuterer viktige spørsmål i taxinæringen i medlemslandene.
Nytolkning av regler for kjøreseddel
Politidirektoratet åpner nå opp for å utvise skjønn i saker som omhandler toårskravet for å få innvilget kjøreseddel. Dette er en ny tolkning av yrkestransportloven § 37 c, hvor toårskravet tidligere har vært et absolutt krav.
Drosjeutvalgets første delutredning
Drosjeutvalget har nå lagt frem sin første delutredning med forslag til endringer i reguleringen av drosjenæringen i Norge. Utvalget, som har som formål å vurdere og forbedre reguleringen av drosjetjenester, har nå presentert enstemmige forslag som tar sikte på å styrke bransjen og bedre kundetilbudet.
Et mangfoldig arbeidsliv krever politisk handling
Gratulerer med dagen til alle kvinner og spesielt til våre kvinnelige medlemmer. Vi er utrolig stolte over den jobben dere gjør og at dere fronter taxiyrket på en eksepsjonell måte. Dere er ikke så mange, men har vist at taxiyrket er for alle. Slik ønsker vi at det skal være i fremtiden også.
Viktig endring angående meldinger som gjelder taksametre
Drosjereglementet er stadig i utvikling. Nytt av året er endringer i rutiner for meldinger som gjelder taksametre.
Arbeidstilsynet: tydeligere krav fra nyttår - BHT
Fra 1. januar 2023 endrer Arbeidstilsynet forskriften som beskriver hvordan arbeidsgiver skal bruke bedriftshelsetjenesten (BHT).
Øysteins hjørne
Fra nyttår iverksettes de første innstrammingene i taxilovverket. Beskjedne tiltak som ikke vil stanse frislippet, men jeg tror de vil ha en positiv effekt.
Garantisum for taxier
Samferdselsdepartementet innfører krav om garantisum for løyvehavere fra og med 1.januar 2023. Den nye forskriften innebærer at det må legges ved en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap tilsvarende 53 000 kr for det første løyvet og 26 000 kr for påfølgende løyver.
Drosjenæringen faller utenfor kampen mot løsarbeid
Regjeringen styrker innsatsen for seriøst arbeidsliv og mot sosial dumping, men har ingen løsning på løsarbeiderproblemet i drosjemarkedene.
Dyre Oslo-drosjer «overrasker»
En rekke medieoppslag viser hvordan kunder klager på høye taxipriser i Oslo-markedet. Ikke overraskende for oss som kjenner markedet og advarte mot dette.
Taxi har nå høyest elbilandel
Fra å ligge godt etter, har taxinæringen nå kommet i tet i andel elbiler. Etter første halvår er 23,4 prosent av drosjene elbiler, mot 19 i bilmarkedet totalt. Og utviklingen går raskt videre. Seks av sju utstilte biler på taxiforbundets fagkonferanse var elbiler, den siste hybrid.
Administrasjon tar 25 prosent av kostnadene
Årlig kjøres 3,5 millioner pasientturer i Norge, 90 prosent av dem er taxiturer. Dette organiseres av 17 pasientreisekontorer i helseforetakene, som ikke snakker sammen.
Frislippet kan vare perioden ut
Utålmodighet kan beskrive den politiske debatten på taxiforbundets fagkonferanse. Regjeringens prosess kan føre til at frislippet vedvarer til sommeren 2025, rett før et nytt valg. Det har vi ikke tid til, var budskapet fra salen og de to politikerne i panelet.
Den grønne omstillingen i taxinæringen settes på vent – Statsbudsjettet 2023
Regjeringen la i dag frem statsbudsjettet for 2023. Norges Taxiforbund er skuffet over avgiftsøkningene i engangsavgiften, som i realiteten avblåser den grønne omstillingen næringen har ønsket.
Taxi-Norge for Barnekreftforeningen
Frode Sørensen slår til igjen, og vil samle drosje-Norge til ny innsats for kreftsaken. Bamsene Thelma og Theodor skal ut på reise til inntekt for Barnekreftforeningen.
Frislipp-fiasko i Finland
En drosjesjåfør slår en kvinnelig kollega i ansiktet. Noen anser enkelte drosjeholdeplasser som sitt eget territorium. Andre unngår urolige holdeplasser av frykt for trusler og trakassering i Helsinki.
Møre og Romsdal vil ha samordning med helseforetakene
Selskapet som ble tildelt pasientkjøringen i det meste av Møre og Romsdal, kastet kortene. Dermed fikk likevel de lokale drosjene kjøringen. Samtidig har fylkesutvalget vedtatt å kreve samordning med helseforetaket for å sikre drosjetilbudet og anstendige vilkår i næringen.
Skatteetaten bekrefter at de ikke får info fra «plattformselskapene»
«Skatteetaten er enig i at endringen i tilknytningsplikten til drosjesentraler medfører at vi i dag ikke får fullstendige opplysninger via tredjepartsrapportering».
- Et angrep på den norske samfunnsmodellen
Hvordan kunne store deler av eliten drive interessekamp for en spesiell kommersiell taxitilbyder? Støtten til Ubers forretningsmodell og metoder er et angrep på den norske samfunnsmodellen.
Skandaløs PR-kampanje bak taxifrislippet
- Solberg-regjeringens frislipp av drosjeløyver er en skandale i flere akter, både i innhold og – ikke minst – i prosess. Den er et kroneksempel på hvordan samrøret av PR-byråer, medier, organisasjoner og politikere flytter politisk makt, mens de som berøres sitter avmektige og forbanna tilbake.
Taxiforbundet med telt og debattmøte i Arendal
Norges Taxiforbund er som vanlig på plass under årets Arendalsuke, denne gang også med eget debattmøte med kritisk lys på frislippet.
Ny direktør og ny samfunnsøkonom i NT
Torbjørn Brenna har begynt som ny direktør i Norges Taxiforbund. Samtidig har Tabassum Aslam overtatt jobben som forbundets samfunnsøkonom.
Fagkonferansen 2022
Norges Taxiforbund har gleden av endelig å kunne invitere til fagkonferanse igjen.
18. - 19. oktober er det igjen mulig å møtes til faglig og sosialt samvær, denne gangen på Quality Airport Hotel Gardermoen.
Mer informasjon og påmeldingsmulighet finnes her.
En skatteskandale på ny?
De utenlandske taxileverandørene i Norge skal levere de samme data som de norske, men Skatteetaten har ingen systemer for å sikre at det skjer, og nekter fortsatt å uttale seg om de faktisk blir kontrollert.
Rom for reguleringer under EØS-avtalen
Styret i Norges Taxiforbund hadde i morges frokostmøte med toppene i Samferdselsdepartementet og Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Tema var handlingsrommet for reguleringer av taxi innenfor EØS-avtalen.
Positivt første skritt fra Regjeringen
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (A) sendte i dag på høring de første forslagene til endringer i drosjelovgivningen. Norges Taxiforbund ser positivt på forslagene, og på at det oppnevnes et utvalg som har drosjenæringen som fokus.
Positiv til avgiftslette for rullestolbiler i taxi
Norges Taxiforbund er positive til forslaget om å innføre en egen avgiftsgruppe for personbiler som er tilpasset for transport av rullestolbrukere. Dette vil øke incentivet til å gå til anskaffelse av personbiler som er tilpasset for rullestol. På denne måten vil en større andel av taxiflåten være tilrettelagt for rullestolbrukere, og disse kundene vil lettere kunne få en tur.
Oppkjøring for drosje – kritisk behov for flere sjåfører
Norges Taxiforbund ber samferdselsministeren gripe inn med strakstiltak for å effektivisere oppkjøring til kjøreseddel for drosje. Det er kritisk mangel på sjåfører mange steder.
10-12 timer, seks dager i uka
Sosial dumping i Oslo-markedet etter taxifrislippet. - Sjåfører for "plattformselskapen" må jobbe 10-12 timer seks dager i uka, fortrinnsvis natt og helg, for å kunne få en lønn å leve av, sier sosiolog Sigurd M. Nordli Oppegaard i Fafo til bladet TAXI.
Ingen skattekontroll med Uber og frikjørere?
Det er ingen kontroll med "app-selskapene" og de nye frikjørerne i drosjemarkedet. Skatteunndragelser florerer etter alt å dømme, slik næringen og Norsk Økoforum advarte mot. Uber bryter lovverket nok en gang.
Knusende høring om ny kontrollutrustning i taxi
Fjerning av taksameter skulle være kronen på verket i den borgerlige regjeringens tilrettelegging for utenlandske «plattformselskaper». Høringssvarene illustrerer imidlertid hvordan hele frislippet er basert på feilaktige premisser og manglende innsikt.
Ny ordning for utsatt innbetaling av skatter og avgifter
Regjeringen sendte fredag ut en pressemelding hvor de skriver at de gir bedrifter en ny og forenklet mulighet for å få utsatt innbetaling av skatter og avgifter. Den nye ordningen skal gjelde krav som forfaller i perioden mellom 1. januar og 31. mars 2022. Regjeringen foreslår samtidig å redusere forsinkelsesrenten for skatte- og avgiftskrav til 6 prosent.
Ny lønnsstøtteordning for desember og januar
Regjeringen presenterte skissen for den nye midlertidige lønnsstøtteordningen på en pressekonferanse 17. desember 2021. FrP, SV, Høyre og Rødt har imidlertid bedt finansministeren komme på stortinget og forklare seg da ESA tilbakeviser påstanden om lønnsstøtten.
Streng taxiregulering er mønsteret i Europa
Den snaut ett år gamle norske «taxiloven» er den mest liberalistiske i hele Europa. I alle de store EU-landene er det streng regulering på pris, antall og kvalitetskrav.
Sosial dumping i pasientkjøringen
Timelønnen kan komme helt ned på 60 kroner eller endog lavere i nye anbudsavtaler for pasientkjøring. Den nye regjeringen kan nå fullføre eget vedtak om gjennomgang av ordningen.
Taksameter – eller «alternativ» kontrollutrustning?
Utvikling av «alternativ kontrollutrustning» vil antagelig koste mye mer enn et taksameter, og kan falle i fisk av seg selv, slik det har gjort i Sverige. Regjeringen Solberg har sendt saken på høring, med frist 22. desember.
Vanskelig å få taxi i distriktene og overetablering i byene
Høyres Trond Helland mente det var for tidlig å evaluere dereguleringen, mens Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet var klar for å reversere hele ordningen. Norges Taxiforbund var representert av fylkesleder i Oslo, Glenn Tuxen, da TV2 Nyhetskanalen tok debatten onsdag kveld om hvorvidt dereguleringen fungerer eller ikke.
Viktig dialog med Samferdselsdepartementet
Regjeringen har i regjeringsplattformen tydelig signalisert at de vil gjøre endringer i drosjereguleringen slik den er etter at nye regler trådte i kraft 1. november 2020. I dag har Norges Taxiforbund, sammen med flere aktører, vært på møte med samferdselsministeren.
Optimistisk landsmøte før ny taxipolitikk
Ledelsen ble gjenvalgt under Norges Taxiforbunds landsmøte i Trondheim den 15. og 16. oktober. Lettelsen over regjeringsskiftet og dermed utsiktene til en reregulering av næringen, var stor.
Statens vegvesen svarer
TAXI har vært i kontakt med Statens vegvesen for å høre hva de tenker om situasjonen rundt drosjeprøven.
Dagens regjering foreslår et budsjett som gjør det dyrere for taxinæringen
I dag la Jan Tore Sanner frem Solbergregjeringens siste forslag til statsbudsjett. Et budsjett som belager seg på en vekst på 3,9 prosent i fastlandsøkonomien i 2021 og 3,8 prosent i 2022.
Hver fjerde bil fikk bruksforbud
Onsdag 29.09 slo representanter fra Statens vegvesen, Skatteetaten, Samferdselsdepartementet og Justervesenet til med en storkontroll av drosjene i Oslo og på Romerriket. 1 av 4 biler hadde mangler, og flere personer er politianmeldt.
Midlertidig momsreduksjon oppheves
Den midlertidige reduksjonen i den lave merverdiavgiftssatsen fra 12 til 6 prosent oppheves 30. september 2021.
Regjeringen ønsker alternativer til taksameter i drosje
-Vi ønsker en seriøs drosjenæring, som er trygg for passasjer og sjåfør, som sikrer sjåførene riktig pris for tjenesten og som rapporterer riktig til skattemyndighetene. Derfor ønsker regjeringen å legge til rette for nye tekniske løsninger som alternativ og supplement til taksameter i drosje, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding i dag.
Gledelig for drosjenæringen
- Vi kalte dette valget et skjebnevalg for drosjenæringen, og det er med stor glede vi kan slå fast at det blir et regjeringsskifte. Da får vi en regjering det er mulig å snakke med, og som har lovet å reversere de verste utslagene av løyvefrislippet.
Prisdumping og løsarbeid i Oslo-markedet
Det lysner for næringen i det meste av landet.
Alarm om rullestolbiler
Norges Taxiforbund ber Samferdselsdepartementet gjeninnføre eget løyve for transport av rullestolbrukere. Utslagene av endret lovverk og avgiftsendringen er dramatiske.
Skjebnevalg for drosjenæringen
- Årets stortingsvalg blir et skjebnevalg for drosjenæringen. Vi er helt avhengig av et regjeringsskifte for å reversere noe av frislippets konsekvenser.
Dette sier partiene om taxi i neste periode
Partiene har vedtatt programmer for stortingsperioden 2021-25. Fire av ni stortingspartier nevner ikke næringen med ett ord.
Ny lov for «løsarbeidere»?
«Løsarbeidersamfunnet» er i fri utfoldelse i deler av drosjemarkedet etter frislippet. Et utvalg legger nå fram en utredning om hvordan inntekt og rettigheter skal sikres innenfor «nye forretningsmodeller».
Et politisk røvertokt mot drosjenæringen
Ingen må være i tvil om hvorfor frislippet av drosjeløyver kom. Illustrasjonen her har vi brukt før, men den må huskes når det nå går mot et nytt stortingsvalg, og vi skal oppsummere perioden som er gått.
Fritt marked totalt uten kontroller
Flere titalls biler kjøres som taxi i Oslo og Viken uten å være registrert som det. Dermed sniker de seg unna taxiforsikring, årlig EU-kontroll og andre vesentlige utgiftsposter Mange unndrar seg også taksameter. Ingen etater kontrollerer, eller bryr seg.
NT-styret med forslag til reregulering
Styret i Norges Taxiforbund har nå utarbeidet forslag til endringer i lovverket, som de håper en ny regjering vil iverksette etter stortingsvalget i høst. Det er «endringer vi mener er nødvendige for å få en seriøs bransje med trygge rammer for kunden», heter det i notatet, som i første omgang er sendt opposisjonspartiene på Stortinget.
Ingen tegn til kontroll av ulovligheter
Ulovlighetene utfolder seg videre i Oslo-markedet, og det er ingen tegn til snarlige kontroller. I et møte med samferdselsdepartementet den 8. mars tok NT opp saken, men fikk bare beskjed om å ta kontakt med Statens Vegvesen.
Racet mot bunnen i full gang i Oslo
- Jeg har stått i 12 timer og hatt to turer, sier en drosjeeier som står fremst i køen på Oslo S, i en bil uten annen merking enn løyvenummeret på døra, og en nøytral taklampe. Imens tar etablerte drosjer med sentralmerking turer til dumpingpriser for Uber og Bolt.
Mange er usikre på framtiden
Kombinasjonen av ett års pandemi og frislipp tærer hardt på drosjenæringen. Mange er usikre på framtiden.
Løsarbeider-kampen fortsetter i USA
Striden om løsarbeidermodellen fortsetter i USA og andre land. I California kom et tilbakeslag, mens New York går motsatt vei. To professorer ber Biden-administrasjonen rydde opp.
Helseforetak presser næringen
Midt i koronakrisen bruker Sykehuset Østfold anledningen til å presse drosjenæringen på pris, og vektlegger kvalitet og gjennomføringsevne til null.
Kontrollmyndighetene må på banen
Reportasjen om situasjonen i Oslo i bladet TAXI nr 1 viser at alle våre bange anelser allerede er et faktum. Uber og Bolt er etablert i markedet, om enn forsiktig i et ødelagt «koronamarked».Dumpingpriser som ingen sjåfør kan leve av, ulovlig omgåelse av taksameterkravet og ukontrollerbare økonomiske transaksjoner.
Ulovlig konkurranse i full gang
Regjeringen lovet konkurranse på like vilkår, Hareide lovet kontroll, men Uber driver nå i Oslo med ulovlige kvitteringer, full mulighet til skatteunndragelser, og uten visshet om at rapporteringsplikten vil bli oppfylt.
Kontrolleres regelbrudd?
Kan vi stole på at konkurranse skjer på like vilkår, og at regelbrudd kontrolleres?
Samferdselsminister Knut Arild Hareide samlet aktører fra taxinæringen til et digitalt møte
Et godt alternativ til taksameter er enda ikke på plass og vil ikke være klart i nær fremtid. – Det vil ta tid å finne en erstatning til taksameter, sa samferdselsminister, Knut Arild Hareide i et digitalt møte med taxinæringen 26. november.
Myndighetene er uforberedt på kontroll av ny lov
Kontrollmyndighetene er på ingen måte klare til å kontrollere de nye bestemmelsene for drosjenæringen. Derfor burde iverksettelsen ha vært utsatt til minst 1. januar 2022.
Taxisjåfører fortjener anstendig lønn for jobben
På bakgrunn i Trygve Hegnars Leder fredag 30.10 skrev styreleder, Øystein Trevland et motsvar da Hegnar nok en gang viste fullstendig mangel på kunnskap og interesse når det kommer til taxinæringen.
Bedrifter med mer enn 30 prosent omsetningssvikt skal få hjelp
Tirsdag formiddag la regjeringa frem en ny koronakrisepakke på 17,7 milliarder kroner.
Regjeringen vil få seg en overraskelse
Norges Taxiforbund registrerer at regjeringen nå går gått ut med en pressemelding hvor de lover en seriøs og trygg drosjenæring for både sjåfør og passasjer. Vi kunne ønske samferdselsministeren hadde rett i sin uttalelse, vi frykter noe helt annet.
Vi tror ikke på deg, Erna
Statsministeren tar avstand fra et flyselskap som nekter ansatte å organisere seg. Hvorfor ønsker hun enda verre bølleselskaper velkommen i drosjenæringen?
Eneretter i Viken
Fylkestinget i Viken gikk enstemmig inn for at det åpnes for eneretter i 30 av kommunene i de tidligere fylkene Østfold, Akershus og Buskerud.
Ingen eneretter fra 1. november
Bare to fylker forbereder enerettsanbud, men ingen vil være klare før godt ut på nyåret.
Argumentet til regjeringen er ikke helt riktig
Koronapandemien har preget Norge og verden sterkt det siste halvåret. Koronaviruset rammer liv og helse. Pandemien og smitteverntiltakene har fått store konsekvenser både for enkeltpersoner og bedrifter, for norsk og internasjonal økonomi. Regjeringen argumenterer om at stønadsordningen kan avvikles fordi det ikke er brukt i tilstrekkelig grad, dette er ikke helt riktig
Taxioverenskomsten
Fellesforbundet og Norges Taxiforbund har kommet til enighet i forhandlingen på taxioverenskomsten.
Norges Taxiforbund gikk til anmeldelse
Norges Taxiforbund leverte i dag, 22.9, inn en anmeldelse til Oslo politidistrikt mot Riedel/InterCab AS. Bakgrunnen er at dette selskapet driver persontransport uten drosjeløyve eller godkjenning av sentral. I tillegg kjører de uten taklampe og uten taksameter.
Ber om sentraltilknytning
«Nei til løsarbeidersamfunn» er tittelen på en felles aksjon som nå starter i regi av LO, YS, NHO Transport og Norges Taxiforbund. Kravet er gjeninnføring av sentraltilknytning, for å hindre at løsarbeidermodellen får fotfeste i drosjenæringen, og samfunnet forøvrig.
Fortsatt store tap – offentlig kjøring redder flere sentraler
Det har vært tøffe måneder for taxinæringen, men juli har vært bedre enn forventet. Offentlig kjøring har reddet mange. Utsiktene fremover er svært usikre, både med tanke på Covid-19 og dereguleringen.
Alternativ til taksameter
Den 28. februar 2019 leverte arbeidsgruppen for alternativ til taksameter sin rapport til Nærings- og fiskeridepartementet. Gruppen var sammensatt av representanter fra Justervesenet, Konkurransetilsynet, Forbrukerrådet, Skattetaten, Pasientreiser Helseforetak og Samferdselsdepartementet og de hadde fått i oppgave å vurdere om det fantes andre alternativer til taksameter.
Ny høring om alternativ til taksameter
Samferdselsdepartementet (SD) sendte i samråd med Finansdepartementet (FIN) og etter innspill fra med Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) i dag ut "Høring - endringer i flere forskrifter for å legge til rette for kontrollutrustning som et alternativ til taksameter i drosje."
Regjering for Iøsarbeidersamfunn?
Regjering for Iøsarbeidersamfunn? Byrådsleder Raymond Johansen har helt rett. Regjeringens frislipp av drosjeløyver vil bli spesielt negativt.
Hvem forstår drosjemarkedet, Hegnar?
Trygve Hegnar belærer byrådsleder Raymond Johansen om BI-pensum i sin leder 16.6. Det er jo ganske freidig, her er det nok viktige forelesninger han selv har gått glipp av.
Høring om endring i yrkestransportloven og skatteforvaltningsloven
Samferdselsdepartementet (SD) og Finansdepartementet (FIN) har nå sendt ut et utkast til høringsnotat i forbindelse med endringer i yrkestransportloven og skatteforvaltningsloven – oppfølging av endringer i yrkestransportloven og rammeverk for alternativ til taksameter.
Politisk trykk mot taksameter
Regjeringen har som mål å fjerne krav til taksameter i drosjer samtidig med frisplippet av løyver fra 1. november. – Uforsvarlig, sier direktør Hanne Skåle Thowsen i Norges Taxiforbund.
Priskrig med EU-støtte og løsarbeid
Det estiske selskapet Bolt er klare til å rykke inn på det norske drosjemarkedet. De vil vinne det med å dumpe prisene 40-50 prosent under Oslo Taxi, med 50 millioner Euro i EU-kapital i ryggen, og løsarbeidermodellen for sjåførene.
Sterke påstander – vil ikke svare på spørsmål
Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet gikk hardt ut mot utsettelse av yrkestransportloven, og rakker igjen ned på næringen i generelle ordelag. Men de nekter å svare på oppfølgende spørsmål.
Beklagelig kildebruk i drosjesaker
Dette brevet er sendt samferdselsminister Knut Arild Hareide i dag, med gjenpart til Stortingets transport- og kommunikasjonskomité:
Enorme tap i mars og april
Flere titalls millioner i omsetningssvikt har gitt drosjenæringen en alvorlig knekk i mars og april, og utsiktene framover er høyst usikre. Hjelpetiltakene har hatt en viss om enn begrenset effekt. Noen har valgt å levere inn løyvet.
Uforståelig kort utsettelse av taxilov
Norges Taxiforbund protesterer mot en utsettelse av frislippet med bare fire måneder. ”Høringsnotatet omtaler næringens situasjon under krisen og utfordringene med å komme tilbake på en adekvat måte. Derfor er det uforståelig at dette ender med en helt symbolsk utsettelse, uten noen reell effekt på problemet.
Kynisk og usaklig angrep på taxisjåførene
Mens taxinæringen ligger nede med nærmest total omsetningskollaps siden 12. mars og ingen kompensasjon er mottatt så langt, finner direktørene for Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet det opportunt å gi landets taxisjåfører et dolkestikk i ryggen. Det er kynisk, sier lederen i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.
Kritisk for mange i drosjenæringen
Norges Taxiforbund er glad for ordningen med dagpenger for selvstendige, men skuffet over bedriftsstøtteordningen. Summen blir mager for kriserammede drosjeeiere.
Rullestolbiler forsvinner
”Om to år har vi ikke 70 biler med rullestolrampe på Nord-Jæren, men kanskje fem eller ti”, sier Svein Svimbil i Rogaland Taxi. Samferdselsminister Hareide (KrF) er ikke bekymret, men sier han vil følge nøye med.
Alle fylkene vil utsette ny taxilov
Samtlige fylkeskommuner anbefaler en utsettelse av ny yrkestransport, som skulle tre i kraft fra 1. juli. Tiden varierer fra et halvt til halvannet år.
Tid for å gjenreise samfunnsoppdraget
Takk til alle dere i taxinæringen som står på i en svært vanskelig tid. Takk til politikere som har sørget for ordninger som skal gjøre at vi klarer oss gjennom de prøvelsene som hele samfunnet nå står i. Ikke bare i Norge, men i hele verden.
Frislippsfiasko i Finland
Mens 24 prosent var positive til liberalisering av taxi i Finland før reformen, er bare 12 prosent positive etterpå. 38 prosent opplever at kvaliteten generelt har sunket.
Taxisentraler vil styrke kompetansekrav
Taxisentraler i hele landet vil selv ta ansvaret for at sjåførene er lokalkjent og kan sin jobb på alle plan.
Lettvint propaganda fra samferdselsministeren
I dag kom den nye yrkestransportforskriften, som utfyller regelverket for frislipp av drosjeløyver fra 1. juli 2020. Samtidig kom samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) med en pressemelding som provoserer næringen.
Full forvirring om enerettene
Fylkespolitikerne i Møre og Romsdal vil ikke ha eneretter, og det vil foreløpig ikke næringen heller. I Viken ønsker politikerne i flertall mest mulig av det, men avtaler og prosesser er foreløpig i det blå.
NT ber om utsettelse av loven
Næringen og fylkeskommunene venter spent på yrkestransportforskriften, som vil bestemme detaljene i det nye lovverket fra 1. juli 2020. NT ber departementet vurdere å utsette loven til 1. januar 2021.
Taxikalkulatoren avvikles
Taxikalkulatoren, som kunne beregne priser på taxiturer i hele Norge, må dessverre avvikles. Dette er vedtatt i Forum for taxisentraler, som har driftet den siden starten i 2013.
California mot løsarbeidermodellen
Mens det norske drosjemarkedet tilpasses Ubers forretningsmodell, vil lovgivere i California styrke plattformarbeidernes rettigheter og forhindre feilklassifisering.
”Oljefondet” inn i Uber!
Statens pensjonsfond utland, også kalt oljefondet” gikk tungt inn i Uber da selskapet ble børsnotert i mai. Ca en tredel av investeringen er allerede tapt.
Opposisjonen vil revurdere taxiloven
Presentasjon av jubileumsboka og erfaringer fra den finske dereguleringen dannet opptakten til den politiske debatten på landsmøtet, der Ap, Sp, SV, og Rødt stilte seg samlet bak næringens ønske om å oppheve frislippet så langt som mulig etter et maktskifte fra høsten 2021.
Taxiforbundet markerer 100 år
Kommende helg samles landsmøtet i Norges Taxiforbund på Fornebu, og kan feire forbundets 100-årsjubileum. Opposisjonen er invitert for å diskutere omkamp om regjeringens frislipp av taxiløyver.
Forbrukerrådet driver blå politikk
Hvordan kan det ha seg at Forbrukerrådet støtter å fjerne taxititilbud døgnet rundt, oppheve maksimalpriser og fremme alles kamp mot alle – som bevislig gjør taxi dyrere og mer utrygg?
Taxilov svekker tilliten
- Morgendagens vedtak om ny ”taxilov” løser ingen problemer, men vil skape en rekke nye. Både innhold og prosess svekker tilliten til politikk og forvaltning, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.
Korrupt, kunnskapsløst, eller bare kynisk?
”Det er svært beklagelig å se at deler av denne bransjen opererer på en slik måte at man får inntrykk av at forholdet mellom pengeinteresser og byråer og politikere blir så tett at det etterlater et inntrykk av at man bedriver politisk korrupsjon”.
Regjeringen "våger" på andres bekostning
Dette innlegget sto på trykk i VGs papirutgave 15. mai, men er foreløpig ikke publisert elektronisk hos VG. Statsrådene svarte på Trevlands innlegg "Uredelige statsråder om taxipriser" i samme avis den 2. mai.
- Forbrukerrådet svartmaler taxi
- Forbrukerrådets framstilling av drosjenæringen er tendensiøs og svartmaler situasjonen. Spørsmål om negative opplevelser må avgrenses tidsmessig.
Enerettsmodellen – en bløff?
Verken fylkene, helseforetak eller næringen synes å ha noen tro på at enerettsmodellen vil bli brukt i stor utstrekning. Dermed kan hele regjeringens distriktsalibi falle sammen.
Destruktiv taxipolitikk
Regjeringens frislipp av drosjeløyver vil gi dårligere tilbud til publikum og dårligere arbeidsforhold i næringen. Det er trist at regjeringen går inn for å gjøre de samme feilene som mange andre land har gjort før.
TØI-rapport: Regjeringens forslag det verste for Oslo
Forslaget fra regjeringen gir de verste utslagene i Oslos drosjemarked. Dagens situasjon nest verst. Mer tomkjøring, uforutsigbare priser og forverrede lønns- og arbeidsforhold blir konsekvensene.
Ja til løsarbeidersamfunnet, Erna Solberg?
Før neste utgave av bladet TAXI vet vi sannsynligvis innholdet i regjeringens lovforslag. Da får vi se om høringsrunden har vært en reell prosess, eller bare en illusjon.
Halv milliard unndras av ”piratsentralene”
120 lukkede grupper med til sammen 420.000 medlemmer opererer nå som ”piratsentraler ”på Facebook. Skatteunndragelsen utgjør over en halv milliard kroner i året.
Verdens beste kundeopplevelse
- Frislipp vil gi lavere kvalitet og høyere priser, men det skal ikke være hos oss. Vi skal tilby verdens beste kundeopplevelse.
Delings-moten er allerede over, Erna Solberg
Mens regjeringen nylig vedtok ”økt bruk av delingsøkonomi i persontransporten” for å ønske Uber velkommen tilbake til Norge, er både Uber og ”delingsøkonomien” på vei ut av moten i hjemlandet USA.
Enerett meningsløst uten pasienttransport
Det gir ingen mening å etablere eneretter hvis ikke pasienttransporten er en del av det, og avtalene må gjelde for inntil ti år.
Schizofrent forbrukerråd om taxi
Forbrukerrådet støtter liberaliseringen, men mener det må ”korrigeres” for de uheldige virkningene som det vil skape.
”Kunnskapspartiene” ville fjerne kunnskap
Partiene som oftest markedsfører seg med at de bygger på kunnskap i politikken, Høyre og Venstre, ville ha fjernet kunnskap om erfaringene fra andre land i Oslo kommunes høringsuttalelse om drosjepolitikken.
LO frykter for drosje som et profesjonelt tilbud
Det å kjøre drosje skal være et arbeid med anstendige og forutsigbare lønns- og arbeidsvilkår. Det sier LO sitt høringssvar, og går imot å oppheve antallsreguleringen.
Frislipp gir uoversiktlig taximarked
Flere taxisentraler i bransjen har uttalt seg i høringen om nytt lovverk. Alle unntatt Norgestaxi og Taxi 1 går sterkt imot liberalisering, og har til dels svært grundig dokumentasjon i sine uttalelser.
Et spill med inntektsgrunnlaget
Høringen bekrefter det vi visste på forhånd: Det ville bli stor, og faglig tung motstand mot deregulering, og mot den faktiske avvikling av samfunnsoppdraget som departementet gikk inn for i høringsdokumentet.
Politiet bekymret for overkapasitet
Politidirektoratet ser med ”en viss bekymring på å fjerne den såkalte behovsprøvingen”. Overkapasitet i Oslo skaper ”anarki”.
Advarer mot svart næring på ny
”Denne foreslåtte liberaliseringen vil i stor grad reversere og sette næringen tilbake der de var med en svart og ukontrollerbar bransje. Det store omfanget av svart kjøring hos Uber-sjåførene er alene et bevis på at det er et stort arbeid og atskillige ressurser fra skattemyndigheter, politi og NAV som i så fall må brukes i bransjen for å få risikoen tilbake til dagens standard, dersom foreliggende forslag blir besluttet”.
Funksjonshemmede sier klart nei
Alle organisasjoner for funksjonshemmede går imot forslaget om deregulering av drosjetilbudet, og frykter for transporttilbudet for sine medlemmer.
Massivt nei fra fylkene
Fylkeskommunene forvalter drosjer og annen kollektivtransport. Bare tre av 18 støtter departementets forslag om å fjerne behovsprøving med kjøreplikten, sentraltilknytning og hovederverv.
- Behovsprøving er fortsatt beste reguleringsmåte
Norges Taxiforbund mener fortsatt at behovsprøvde drosjeløyver er den mest egnede måten å regulere drosjenæringen på.
- Løser ikke utfordringene
Jeg kan ikke se at høringsutkastet kan løse utfordringene i drosjemarkedene, sa TØI-forsker Jørgen Aarhaug i sitt innlegg. Han har vært med på nesten alt av taxiutredninger de siste årene. Hans tema var "kombinert mobilitet" og hva det betyr for drosjenæringen.
- Forslaget undergraver samfunnsoppdraget
- Dette er ikke veien å gå for å få en seriøs bransje, sa ”løyvesjefen” i Oslo kommune, Hanne Skåle Thowsen om departementets høringsutkast. ”Det blir litt mye med hele flaska med Møllers tran”.
Taxipolitikk er lakmustest for løsarbeidersamfunnet
- Drosjenæringen vil være lakmustesten på om løsarbeidersamfunnet kommer eller ikke. Da skylder politikerne dere å sette seg inn i saken.
Protest mot avgiftssjokk
Mandag 3. desember kl 9-10 vil Norges Taxiforbund markere protest mot forslaget til avgiftsøkning på drosjebiler, foran Stortinget. Bildet viser en løpeseddel som er laget.
Vi er gjort kjent med at Senterpartiet og Arbeiderpartiet vil støtte oss i dette under behandlingen av neste års avgifter.
Konkurrenter uten taksameter?
Kravet til taksameter kan forsvinne fra dag én under den nye loven, om den blir vedtatt. Det vil bli en vesentlig konkurransefordel for ”nye aktører”. Taxisentralene kan ikke uten videre kvitte seg med dem.
Uforutsigbart for kunder og næring
Norges Taxiforbund mener samferdselsministerens lovforslag vil kunne gi kundene et dårligere tilbud og næringen mer uforutsigbarhet. – Vi ser fram til en grundig debatt, og ber høringsinstansene sette seg ordentlig inn i konsekvensene, sier NTs leder Øystein Trevland.
Ideologisk, ikke kunnskapsbasert reform
Om kort tid kommer Samferdselsdepartementets forslag om å fjerne behovsprøving og krav til sentraltilknytning for innehavere av drosjeløyver. En ”reform” som vil svekke tilbudet til forbrukerne, gjøre taxi dyrere og dårligere mange steder, og gi høyst usikker framtid for taxi som yrke.
(Sammendrag av sak i bladet TAXI nr 5, august 2018).
Ingen lærdom av Oslo-fadese
Ifølge de borgerlige Oslo-politikerne skulle konkurranse i drosjemarkedet føre til ”bedre og billigere drosjer”. Resultatet er det motsatte, men de vil ikke trekke lærdom av erfaringene.
(Utdrag av sak i bladet TAXI nr 5, august 2018)
Konkurransedirektør for løsarbeidersamfunn
Det er helt riktig at drosjer på tomgang er sløsing, som konkurransedirektør Lars Sørgård skriver i DN den 23. august. Det er derfor drosjer er antallsregulert – direkte eller indirekte - i de aller fleste land og storbyer.
”Delingsøkonomi er irrelevant”
Overskriften er et sitat fra statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet, og gjelder arbeidet med yrkestransportloven. Så hva skjedde med ”delingsøkonomien”, som skulle snu opp ned på persontransporten i Norge?
Har ideologi trumfet kunnskap i drosjepolitikken?
- Vi frykter at politikken vil bygge mer på ideologi og historieløshet enn på kunnskap og praktisk erfaring. Det sier Norges Taxiforbunds leder, Øystein Trevland, i siste nummer av bladet TAXI (nr 4/2018).
- Deregulering opphever ikke markedssvikten
- Min største bekymring er at saken ikke avgjøres på faktum. Det er ikke gjort noen konsekvensanalyse. Ingen kan komme med vellykkede eksempler på deregulerte markeder, men det finnes mange skrekkeksempler på det motsatte.
Det sa advokat Espen Bakken da han sammen med Norges Taxiforbund møtte deler av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité den 5. juni.
Trist lesning, Frølich
Det er trist å lese Peter C. Frølichs svar på mine spørsmål om drosjepolitikk. De bygger ikke på kunnskap, men på en teoretisk basert markedsfundamentalisme. Om drosjepriser er han direkte uredelig. Ubers ulovligheter og sosial dumping støtter han fullt ut.
Hva mener du egentlig om drosjer, Peter C. Frølich?
I forbindelse med Høyres landsmøte i april framsto stortingsrepresentant Peter C. Frølich (H) i mediene med et ønske om å få det amerikanske selskapet Uber tilbake til Norge. Det reiser mange spørsmål, som jeg håper Frølich vil svare på.
"Alternative fakta" i drosjedebatten
Har drosjene fortsatt et samfunnsoppdrag, og skal det være mulig å leve av drosjeyrket i framtiden? Det er spørsmålene alle i næringen nå stiller seg.
- Regjeringen har handlingsrom overfor ESA
Regjeringen har stort handlingsrom innenfor EØS-avtalen ved utarbeidelsen av ny yrkestransportlovgivning. Det er et rent politisk valg som vil avgjøre om den vil oppheve antallsbegrensningen og behovsprøvingen, mener advokat og tidligere nasjonal ekspert i ESA, Espen Bakken.
- Noen vil faktisk ødelegge drosjenæringen
Sentrale politikere i regjeringspartiene støtter i realiteten et kappløp mot bunnen for næringen, sier NT-leder Øystein Trevland i bladet TAXI nr 2.
Også Uber Black drives ulovlig
Over halvparten av bilene som brukes for Uber Black i Oslo mangler lovlig løyve til formålet. Det viser en undersøkelse Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling har gjort.
Uber er ikke delingsøkonomi
Dagens avgjørelse i EU-domstolen stadfester at Uber ikke er delingsøkonomi eller bare en teknologiplattform, men taxivirksomhet, og skal behandles deretter i nasjonale lovverk.
Dyre drosjer er politisk valgt
Landets dyreste drosjer er de som politikerne slapp til for å gi kundene lavere priser. De dyreste drosjene i Oslo er også de dyreste i landet.
Vil delta konstruktivt om drosjereform
Norges Taxiforbund vil delta konstruktiv i debatten om utformingen av et nytt lovverk, og ser flere positive sider i startpunktet som Regjeringen har offentliggjort i dag, gjennom sitt svar til ESA.
Ingar ble knivstukket på jobb - reddet av håndverkere
Etter å ha kjørt drosje i Oslo siden 1975, opplevde Ingar Malvang (63) alle sjåførers mareritt da han mandag den 18. september i år ble angrepet og sterkt kvestet av en kunde med kniv. Han er takknemlig for fire håndverkere som reddet ham, og for beredskapsgruppa i Oslo Taxi.
Useriøst om "delingsøkonomi"
Kunne man tenke seg en undersøkelse i offentlig regi der brukere av svarte rørleggertjenester ble spurt om de var fornøyd med utførelsen og prisen, og hvor konklusjonen av positive svar er at det beviser et velfungerende marked?
”Kunnskapsby” støtter kriminalitet
I framtidens transport har drosjene ingen plass, om en skal tro arrangørene av konferansen Smart Mobility den 7. september. Piratvirksomheten Uber, derimot, er invitert til å holde innlegg.
Senterpartiet best i taxitest
Senterpartiet kommer best ut i bladet TAXIs evaluering av stortingspartienes drosjepolitikk. Sp får terningkast 6, mens Venstre kommer dårligst ut med 1.
Tilbake til start med borgerlig flertall?
Det er liten tvil om at drosjenæringen går mer forutsigbare tider i møte med et regjeringsskifte. Med fortsatt borgerlig flertall, er det ”tilbake til start” og nye runder med diskusjon og dragkamp om rammebetingelsene.
Samfunnsmoral på glid
”Alle” er imot svart arbeid og sosial dumping. ”Alle” politikere er for den norske samfunnsmodellen i arbeidslivet. Eller er de?
Klare samfunnsinteresser bak behovsprøvingen av drosjer
En behovsprøvd løyveordning er et middel for samfunnet til å sikre et tilstrekkelig tilbud av drosjetjenester i hele landet, til alle tider av døgnet. Uten dette kan man ikke få et tilbud på ulønnsomme tider og steder. Dette gjelder like mye i byene som på landet.
Kraftfullt forsvar for drosjene
LO, YS og fylkeskommunene tar kraftig avstand fra Delingsøkonomiutvalget, og peker på drosjenes viktige rolle i transportpolitikken. Det framgår av høringsuttalelsene.
Antallsregulering og kjøreplikt sikrer drosjetilbudet
Følgende melding er, sammen med rapporten, sendt Stortingets transport- og kommunikasjonskomité i dag:
Hold Uber unna Norge!
Fra ubertilhenger til kritisk sjåfør:
- Uber er ikke en type arbeidsgiver vi bør ønske i Norge. Det sier Tonje Ettesvoll (43) etter tre måneder som heltids ubersjåfør i San Diego, California. Hun sitter igjen med mindre enn minstelønn.
Løpet er kjørt for Uber i Norge
Regjeringen har ingen planer om å fjerne løyvekravet til drosjevirksomhet. Det bekrefter statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i Samferdselsdepartementet overfor bladet TAXI, nr 2, 2017.
ESA vil demontere kollektivtilbudet
Eftas overvåkingsorgan ESA, har i dag skrevet at behovsprøvingen av drosjeløyver er i strid med EUs regler om fri etableringsrett.
Norges Taxiforbund stiller seg noe undrende til at ESA kommer med dette nå, etter at loven har vært der siden Norge inngikk EØS-avtalen i 1994. Persontransport er underlagt nasjonal lovgivning i EU, og flere EU-land har tilsvarende reguleringer.
Når Hegnar går amok, - og avviser motinnlegg
Trygve Hegnar gikk amok i skjellsord i en leder i Finansavisen 13. februar, om delingsøkonomi og drosjelovgivning. Avisen sa ja til et tilsvar, men ombestemte seg. De ønsker åpenbart ikke saklige motforestillinger.
Mytebygging om taxipriser
I Oslo steg drosjetakstene med 37 prosent fra 2007 til 2015, betydelig lavere enn de 104 prosentene som det har blitt hevdet i ulike medieoppslag. De siste fire årene har drosjeprisene steget marginalt mer enn konsumprisindeksen.
Ber om møte med Erna Solberg
Norges Taxiforbund ber om et snarlig møte med statsminister Erna Solberg for å diskutere de dramatiske konsekvensene Delingsøkonomiutvalget vil påføre drosjenæringen.
Taxi er ikke delingsøkonomi
Pressemelding angående Delingsøkonomiutvalgets (DØ-utvalgets) innstilling, 6. februar 2017:
Drosjenæringen forholder seg til at det er Samferdselsdepartementet som er myndighet på transportområdet, og at Regjeringen for et halvt år siden vedtok at så vel krav til løyver som behovsprøvingen skal bestå.
NOK er nok. Uber skal ut!
Uber Norway AS viser fingeren til rettsstaten og velferdssamfunnet ved å fortsette sin ulovlige virksomhet i Norge. Nå er det nok. Vi krever at myndighetene nå sørger for at lov og rett blir overholdt.
«Taxisjåføren – vateret i samfunnet»
Taxisjåfører. Alle mener noe om dem, og de blir gjerne fremstilt og beskrevet i karikaturlignende bilder. Ofte i negative ordelag. Brautende, plaprende, bedrevitende klagere som aldri holder kjeft når de skal og aldri dukker opp. Som insisterer på gale kjøreruter og nekter deg å spise hva du vil, hvor du vil og når du vil.
Anmelder 105 piratsjåfører
Styret i Norges Taxiforbund politianmelder 105 Uber-sjåfører for brudd på Yrkestransportloven. - Uber er pirattaxi og de som kjører har ikke lovpålagt løyve, sier forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund.
Gledelig fra Samferdselsdepartementet
- Vi er svært fornøyd med at departementet vil beholde de grunnleggende rammevilkårene for drosjene, og avviser alle forslag om å innføre ulike konkurransevilkår.
Piratkjøring er og blir forbudt
Det er fortsatt slik at den som driver persontransport mot vederlag må ha løyve og kjøreseddel.
Ingen Uber-støtte fra EU
EU-kommisjonen kom i dag med retningslinjer for delingsøkonomien og ny teknologi. Medlemslandene oppfordres til å revidere og samordne sine lover, men de kan overhodet ikke tolkes som noen aksept av Ubers konsept med privatbiler som taxi.
Oppgjør med Konkurransetilsynet
Tidligere utredningssjef i Norges Taxiforbund, Jørn Berthelsen, tar et grundig faglig oppgjør med Konkurransetilsynet i sitt kommentarnotat.
(Opprinnelig publisert september 2015)
Enige om taxiløsning på Flesland og Sola
Avinor og Norges Taxiforbund har hatt konstruktive og gode samtaler om innføring av taxi management-systemet på Bergen lufthavn, Flesland.
Taxi finansierer 20.000 barnehageplasser
Norske drosjer sørger for at det alltid er offentlig transport å få tak i – døgnet rundt i hele landet. I tillegg bidrar næringen med nær 3 milliarder skattekroner i året.
Keiserens nye økonomi
Taxipiraten Uber blir assosiert med en idealistisk, miljøvennlig og positiv utvikling, mens de i realiteten er det råeste kommersielle selskapet vi har sett på lang tid.
Hva vil Erna fjerne for drosjene i Norge?
Jeg registrerer at Erna Solberg mener at Uber og Airbnb er fine greier. Jeg tar som en selvfølge at vår statsminister mener at bedrifter skal ha like konkurransevilkår.
Drosjenæringen i Norge har en rekke pålegg. Uber, som hun mener er kommet for å bli, slipper disse.
Feilaktig om taxipriser
Mange av taxinæringens motstandere bruker feilaktige tall om prisutviklingen i Oslo for å ramme næringen og begrunne avregulering.
Nye bompenger for taxi - ulovlig og uklokt
Det innføres bompengeavgift for taxier på Sola og Flesland flyplass.
I første omgang skal avgiften være 10 kroner, men det er allerede varslet at den vil øke i løpet av kort tid.
Gledelig at ulovlig persontransport stoppes
Norges Taxiforbund er glad for at politiet stanser og straffer piratsjåfører, som undergraver det lovlige drosjetilbudet i landet og bidrar til en svart økonomi.
Nei til ny bomavgift på flyplassene
Avinor har meldt at de vil innføre bompenger for taxinæringen ved Sola, Flesland og Kjevik lufthavner. Norges Taxiforbund er både overrasket og skuffet over disse opplysningene.
Oppgjør med Konkurransetilsynet
I et fagnotat på oppdrag fra taxiforbundet går tidligere utredningssjef Jørn Berthelsen sterkt i rette med Konkurransetilsynets utspill om deregulering av næringen.
Tilsynet er omtrentlig i bruk av kilder, og viser liten innsikt i de forbrukerhensyn som ligger bak lovgivningen, mener Berthelsen.
Ingen aksept for piratkjøring
Nylig ble tre sjåfører som kjørte pirattaxi under paraplyen Haxi, frikjent i Stavanger tingrett. Det er en stor misforståelse å tro at dette er en legalisering av piratkjøring.
Taxipolitikk må baseres på kunnskap
Norges Taxiforbund ønsker debatt om rammevilkårene for drosjenæringen, men løsningen er ikke frislipp slik Konkurransetilsynet tar til orde for.