Viktig endring angående meldinger som gjelder taksametre

Drosjereglementet er stadig i utvikling. Nytt av året er endringer i rutiner for meldinger som gjelder taksametre.

Fra og med 1. januar 2023 vil løyvehavere motta kopi av alle meldinger som gjelder egne taksametre som er sendt til Justervesenet. Dette gjelder uansett om løyvehaver selv har sendt meldingen eller monteringsverksted gjør dette på vegne av løyvehaver. Løyvehaver vil få kopi av meldingen via Altinn.

Dette skjer i all hovedsak på grunn av regelendringer som tilsier at løyvehaver må kunne dokumentere at taksameter er montert før løyvet settes i drift. Meldingene som løyvehavere mottar kan brukes som dokumentasjon ovenfor andre myndigheter og anbefales oppbevart lett tilgjengelig, gjerne som en utskrift i kjøretøyet.

Justervesenet vil ved innsending av meldinger om installasjonskontroll også kreve opplysninger om hvilken kommune taksametret i all hovedsak skal brukes. Systemet for innrapportering av område er planlagt å være klar til 1.februar. Dette handler om at alle løyver kan brukes over hele landet, uansett hvor de er utstedt. For at Justervesenet skal kunne føre kontroll med taksametrene må det nå opplyses om hvor de befinner seg.

Husk også at alle drosjer må ha taklykt, som foran og bak har påskriften TAXI samt løyvenummer. Nummeret må rapporteres inn til Justervesenet. En veileder med oversikt og tips til deg som har taksameter vil snart være tilgjengelig på hjemmesiden deres.