Løsarbeider-kampen fortsetter i USA

Striden om løsarbeidermodellen fortsetter i USA og andre land. I California kom et tilbakeslag, mens New York går motsatt vei. To professorer ber Biden-administrasjonen rydde opp.

California påla Uber, Lyft og lignende selskaper å ansette sine sjåfører, men selskapene lyktes å få flertall for en undergraving av dette i en folkeavstemning. De satset massivt på en kampanje som mange mener fikk velgerne til å misforstå temaet.

Tre Uber-sjåfører har fremmet sak om at folkeavstemningens oppheving av loven AB5 er i strid med statens grunnlov, ved at det undergraver myndighetenes mulighet til å sikre arbeidere lovfestede rettigheter.

New York motsatt vei
Mens resultatet kan ha satt saken tilbake i California, går New York motsatt vei. Der har et myndighetsorgan (The Third Department) opprettholdt en beslutning fra et underliggende organ, om at sjåførene skal betraktes som ansatte. Saken gjelder om sjåførene skal få tildelt ledighetspenger, ved at Uber betaler inn til denne forsikringsordningen. Bare ansatte kan omfattes av den, og andre sosiale rettigheter.

Vedtaket kan få vidtrekkende konsekvenser for hele «gig-økonomien», skriver en ledende kommentator, John Ince, på bloggen RideShareGuy. – Siste ord er ikke sagt med flertall for «Prop 22» i California, skriver han. Også i staten Massachusettes pågår rettsbehandling av saken.

På sin side har Uber varslet nasjonal kamp for sin modell, etter seieren i California.

Ber Biden-administrasjonen rydde opp
I et innlegg i The New York Times 18. januar skriver professorene Veena Dubal og Juliet B. Schor at gigarbeidere er ansatte, og må behandles som dette. De ber Biden-administrasjonen rydde opp i denne kampen om grunnleggende arbeiderrettigheter som nå pågår stat for stat, sektor for sektor.

«Mens ulikhet når rekordhøyder, truer denne hybrid-kategorien i arbeidslivet fremtiden til alle som arbeider i servicenæringer. Mens det reises progressive vendepunkter for å møte rasemessig og økonomisk ulikhet, må Biden-administrasjonen også utvide beskyttelsen for alle arbeidere, ikke la den utvannes for enda flere millioner», skriver de to. (Vår oversettelse).

I byen Seattle har myndighetene pålagt Uber og Lyft å sikre sine sjåfører minst byens vedtatte minstelønn på 16,69 dollar i timen i 2021. Som en konsekvens har Uber økt sine priser med 24 prosent fra nyttår. Lyft har så langt ikke sagt hva de vil gjøre.

Ubers løsarbeidermodell underkjent av Britisk Høyesterett
I England har to tidligere Uber-sjåfører vunnet fram med krav om ansattes rettigheter i tre rettsinstanser. Høyesterett behandlet saken endelig i juli i fjor, men dommen er blitt utsatt på grunn av korona-situasjonen. I dag, 19.02, etter seks års kamp i rettsvesenet vant Uber-sjåførene fram med kravet om å få ansattes rettigheter. Britisk Høyesterett underkjente i dag Ubers løsarbeidermodell. En stor seier for et anstendig arbeidsliv i Storbritannia.

AH. 

På denne siden brukes informasjonskapsler ("cookies") til å få statistikk over bruk av sidene våre og for å gi ekstra funksjonalitet til deg. Ved å fortsette å bruke siden bekrefter du at du godtar det.

Les også vår personvernerklæring.

Norges Taxiforbund

Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410

Telefon

23 21 04 00

Design: Milla-design.no // Utviklet av: iMaker