Taxiforbundet med telt og debattmøte i Arendal

Norges Taxiforbund er som vanlig på plass under årets Arendalsuke, denne gang også med eget debattmøte med kritisk lys på frislippet.

Arendalsuka går fra mandag 15. til fredag 19. august. Fylkesforeningene i Agder står for standen gjennom hele uka. Forbundets leder Øystein Trevland og nestleder Arve Halvorsen vil også være til stede.

Det er trykket opp en løpeseddel med tittelen «Viktig samfunnsoppdrag – anstendige rammevilkår», og parolen «Stans frislipp og sosial dumping».

Kritisk lys på PR-kampanjen

Tidligere kommunikasjonssjef, nå deltids rådgiver i forbundet, Atle Hagtun, vil innlede til debatt torsdag den 18. august kl 16.30, med et kritisk lys på forspillet til frislippet – den massive kampanjen for Uber og «delingsøkonomi» som den den nye persontransporten.

- Kampanjen var basert på en serie feiltagelser og direkte løgner. Den bør interessere langt utover taxinæringen, fordi den viser hvordan politisk prosesser sporer av fra de kvalitetskrav vi bør stille i det norske demokratiet, sier Hagtun.

I sommer ble «Uber files» lekket til internasjonale medier, og avslørte Ubers metoder. . Det var ingen norske dokumenter med der, men det samme skjedde her, og det må flere enn oss grave i, sier Atle Hagtun.

Han vil også snakke om drosjenes samfunnsoppdrag og hvorfor regulering er nødvendig for å få balanse i drosjemarkedene.

Her er link til møtet, som arrangeres i Samferdselsteltet, som Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) står bak.

I en paneldebatt etter innlegget, som ledes av NTs leder Øystein Trevland, deltar sosiolog Sigurd M. Nordli Oppegaard, stortingsrepresentant Hans Inge Myrvold (Sp) og næringspolitisk direktør Nils-Ola Widme i Abelia.

Møtet vil bli streamet her:

samferdsel | 91195000

Trykk på Live fra Telt 1, torsdag 18. 8 kl 16.30 – 17.30