Ingar Malvang ble hardt kvestet, men hadde flaks. Han har prøvd noen korte skift nylig, men ser an armen og psyken før han er tilbake for fullt.

Ingar ble knivstukket på jobb - reddet av håndverkere

Etter å ha kjørt drosje i Oslo siden 1975, opplevde Ingar Malvang (63) alle sjåførers mareritt da han mandag den 18. september i år ble angrepet og sterkt kvestet av en kunde med kniv. Han er takknemlig for fire håndverkere som reddet ham, og for beredskapsgruppa i Oslo Taxi.

En pent antrukket kunde kom inn i bilen på holdeplassen ved Bjerkelunden på Grünerløkka denne morgenen, litt etter klokka sju. Han skulle til Tøyen. Ved ankomst nektet han å betale, men ville ha Malvangs penger. Da han ble nektet dette, gikk han til angrep bakfra.

Aldri noe lignende

Ingar Malvang begynte som reservesjåfør i 1975, og har hatt eget løyve i Oslo Taxi siden 1984. Han har aldri tidligere vært i nærheten av noen voldsutøvelse fra en kunde. – Litt verbal aggresjon kan det jo ha vært, mest når man var litt uerfaren med å tolke kunder, sier Ingar. Aldri ran eller vold.

Han tror nok det kan være en underrapportering av hendelser som ikke utarter til skader, men det er likevel sjelden det er så grove hendelser som dette. Når det først skjedde, er han sjeleglad for det systemet Oslo Taxi har gjennom beredskapsgruppa.

Kommunikasjonssystemet i bilen er selvsagt også helt avgjørende. Alarmknappen utløser kontakt med sentralen og opptak av det som skjer i bilen. Politi, helsevesen og beredskapsgruppa kan varsles umiddelbart.

- Som drosjesjåfør er du alene i bilen, og flytter butikken rundt i bilen. Man er sårbar. Eneste link er kommunikasjonssystemet til sentralen.

Sterke skader

Ingar så plutselig at en tapetkniv kom ut av passasjerens høyre erme, og han hogg løs. Han traff begge ørene, nesetippen, skar en 15 cms flenge påvenstre kinn, påførte et kutt under høyre øye.

I basketaket ble Ingar også sterkt skadet i venstre hånd, der håndbak og alle fem fingre er sydd, i tillegg til ansiktet. – De har vært flinke til å sy meg sammen, men de første ukene kunne jeg ikke åpne munnen, og fikk bare i meg suppe, forteller Ingar.

Han fikk satt foten på alarmknappen klokka 07.25, men klarte ikke å åpne sikkerhetsbeltet eller døra. Han måtte forsvare seg gjennom å vri seg mot høyre og bruke venstre hånd. Siden han er stor, kunne rekkevidden i armen holde kniven på litt avstand etter stikkene i ansiktet.Venstre arm fikk dermed også skader, som gjør at han bare har 30 prosents styrke i den nå. Den skal MR-undersøkes for å se hva som kan gjøres. Smertene er fortsatt store i hånda.

Reddet av håndverkere

Taksameter og speilet ble slått i filler, og frontruta ble knust innenfra under kampen som pågikk. Ingar kjente at blodet sprutet og nærmest blindet ham bak brillene. – Jeg var sikker på at min siste time var kommet, sier han.

Det kunne ha gått enda verre, hadde ikke fire håndverkere fra firmaet Steinar Moe Eiendom hadde

dukket opp. De oppfattet situasjonen og fikk åpnet dørene på begge sider, og tok hånd om både sjåføren og angriperen.

Deretter husker Ingar bare bruddstykker. At han falt i asfalten og ropte ”han har kniv”. I ambulansen da han våknet opp og hørte folkene diskuterte hvor de skulle kjøre. – Dere må da skjønne at dere skal opp Finnmarksgata og over Carl Berner, sa Ingar, før han innså at han nå ikke var på jobb, men i ambulansen. Deretter ble det svart før han var på Ullevål sykehus.

I ettertid ble Ingar fortalt at han hadde et så sterkt tak i overfallsmannens høyre arm (med kniven), at håndverkerne måtte bryte fingrene løs. Det husker han ikke selv.

På åstedet kom politiet og tok hånd om gjerningsmannen. Like etter kom Mika Rosenborg fra beredskapsgruppa.

Flaks i uflaksen

Skadene var betydelige, men ingen sener eller muskler var kuttet. Blodtapet var stort, men ikke farlig. Derfor fikk Ingar – under tvil - komme hjem sent på ettermiddagen, siden noen var der for han. En time senere kom tre mann fra beredskapsgruppa på besøk. Mika Rosenborg, Tom Tom Gundersen og Amir Latif.

De kunne gi tilbud om skyss i dagene som kom. Til politiavhør, legeoppfølging, det ene med det andre.

I dag kan Ingar kjøre privatbilen med én hånd. Han er imidlertid fast bestemt på å komme tilbake  i drosjen.

- En sånn hendelse skal ikke stoppe meg. Jeg skal gå ned med flagget til topps. Jeg er glad i jobben og selskapet jeg kjører for. Det er en utrolig fin arbeidsplass.

Tre faser

Han beskriver tre faser i opplevelsen: Først selve voldsutøvelsen, som du ikke er forberedt på, og som gjør deg redd.Dernest kommer de psykiske ettervirkningene.

Oslo Taxi tilbød psykologhjelp, og det sa jeg ja til. Jeg tror det er viktig, spesielti min alder. – Vi blir jo litt sære, jobber mye alene, tror vi er uangripelige.Når enfår en slik opplevelse, er det viktig at du tør å slippe løs følelsene. Det gjorde meg godt. Jeg gikk rundt og var hard i 14 dager, men fikk en baklash to dagerfør møtet med psykologen. Demningen brast.

Psykolog Tom Henning Øvrebø har vært knyttet til Oslo Taxi siden Beredskapsgruppas oppstart.

- Etter at man er lappet sammen fysisk, kan man begynne å frykte visse steder i byen, frykte fremtiden, - det må jeg nok leve med en stund. Når jeg setter meg i bilen igjen, kan jeg få med en kollega ved siden av meg den første tiden. Det er et fint tilbud å ha hvis en føler for det, sier Ingar.

Praktiske problemer

Den tredje fasen handler om økonomi. Som selvstendig næringsdrivende taper du penger når bilen blir stående, med egenbetaling av sykepenger og andre utgifter. Han har lagt ut 47.000 kroner som overfallsmannen vil bli krevd for.

Det tar fire uker før NAV får behandlet søknad om sykepenger. Ingar hadde nedbetalt bil og en buffer i banken, men det varer ikke lenge. - I en slik situasjon må du ta kontakt med banken og be om utsettelser, så ikke økonomsie bekymringinger skal bli en stor belastning i tillegg til traumene en slik opplevelse gir deg, sier Ingar.

Norges Taxiforbund har et fond for voldsofre, og Ingar har fått 12.000 kroner fra dette, noe han er takknemlig for. Ulike forsikringer har ulik dekning. Oslo Taxis har ikke dekning for ran, i motsetning til den avtalen Norges Taxiforbund har.

Ingar Malvang roser i skyene den innsatsen kollegagruppa i Oslo Taxi gjør. De har et profesjonelt system for oppfølging på alle plan. – Alle sentraler bør tenke på dette, og ha en ordning. Det er tungt å bli sittende alene etter en slik opplevelse, sier Ingar Malvang.

Når han kan være i drosja igjen, vet han ikke. Det kommer an på armen og legen. Men han har allerede prøvd noen korte skift.

Overfallsmannen er tiltalt for grovt ran og grov kroppsskade.

AH, bladet TAXI nr 6, 2017. 

På denne siden brukes informasjonskapsler ("cookies") til å få statistikk over bruk av sidene våre og for å gi ekstra funksjonalitet til deg. Ved å fortsette å bruke siden bekrefter du at du godtar det.

Les også vår personvernerklæring.

Norges Taxiforbund

Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410

Telefon

23 21 04 00

Design: Milla-design.no // Utviklet av: iMaker