Knut Thomassen, leder i Norges Taxiforbund på Oslo S.

Taxipolitikk må baseres på kunnskap

Norges Taxiforbund ønsker debatt om rammevilkårene for drosjenæringen, men løsningen er ikke frislipp slik Konkurransetilsynet tar til orde for.

- Vi er oppgitt over at Konkurransetilsynet nekter å forholde seg til fakta, men ensidig peker på frislipp som løsningen på alle problemer i næringen, sier leder Knut Thomassen.

I VG 20.03.15 sier Konkurransetilsynets direktør Christine B. Meyer at de ønsker å fjerne begrensningene som dagens prisregulerte løyvesystem gir. De foreslår at alle som vil drive åpent og seriøst skal få kjøre drosje.

- Hvis alle som ønsker skal kunne kjøre taxi og løyvesystemet fjernes, vil vi få flere useriøse aktører og høyere priser, sier Knut Thomassen, styreleder i Norges Taxiforbund. Han mener et frislipp vil føre til dramatisk forverring av drosjetilbudet i hele landet.

Sist Konkurransetilsynet fremmet forslaget, i 2012, ble de satt på plass av seniorforsker Eric Nævdal i Frischsenteret. I en kronikk i Dagbladet 27. mai 2012 påpekte han at deregulering ikke virker i drosjemarkedene, og at økt konkurranse ikke gir lavere, men høyere priser. Tilsynet svarte ikke på innlegget.

Nævdal understøttes av alle andre analyser av drosjemarkedene, nasjonalt som internasjonalt, herav flere fra TØI (Transportøkonomisk Institutt). Nævdal sa det slik: ”Konkurransetilsynets anbefalinger er ikke fundert på verken teori eller praksis”.

- Vi må forvente at aktører som vil endre politikk baserer seg på kunnskap, men det gjør Konkurransetilsynet ikke, sier Knut Thomassen.

Han peker på at det ikke finnes ett eksempel i verden på et vellykket, avregulert regime for taxi. De fleste som har forsøkt liberalisering, har strammet inn igjen på grunn av uheldige virkninger i form av høyere priser, lavere kvalitet og flere useriøse aktører. Både Stockholm og Dublin er klare eksempler på feilslått frislipp i drosjenæringen. Flere amerikanske storbyer har også gått tilbake til å re-regulere næringen etter at frislipp har gitt negative resultater for byen og kundene.

- Næringen trenger mer kontroll, ikke mindre, sier Thomassen. Norges Taxiforbund ønsker styringsrett over sjåførene tilknyttet sentralene, kameraovervåkning i bilene og kjøresedler som en del av førerkortet.

I dag er de offentlige løyvereguleringene til hinder for at sentralene kan sette de kravene til kvalitet og innhold i produktet som de skulle ønske, til forbrukerne beste. Derfor har forbundet bedt departementet gi sentralene økt styringsrett, slik at de kan utelukke useriøse sjåfører.