Stor interesse for taxinæringen under årets Arendalsuke. Foto: Solveig S-K Sønnervik

Skjebnevalg for drosjenæringen

- Årets stortingsvalg blir et skjebnevalg for drosjenæringen. Vi er helt avhengig av et regjeringsskifte for å reversere noe av frislippets konsekvenser.

Det sier NTs leder Øystein Trevland til siste TAXI før valget den 13. september. Nylig var han og andre fra taxiforbundet igjen på Arendalsuka, og snakket med politikere og andre.

– Vi møtte Vedum (Sp), Myrli (Ap) og Lysbakken (SV) og kan slå fast at disse opposisjonspartiene fortsatt støtter oss. Vi møtte også tidligere statssekretær Werp (H) og Orten (H), og kan bare si at vi var enige om å være uenige. Regjeringen står fast på frislippet, sier Trevland.

Igjen var det fylkeslagene i Agder som organiserte stand for Norges Taxiforbund. En løpeseddel oppsummerte forbundets viktigste synspunkter og krav, se illustrasjon.

Forbundet har nå startet et arbeid med detaljene i en plan for innstramminger. I første omgang kan en ny regjering vedta en forskrift som kan skjerpe kontroller, avvise at taksameter skal fjernes, og kanskje stanse tildeling av nye løyver, spesielt i de større byene.

Endringer av loven krever lengre tid, og det er trolig ikke mulig å frata, eller endre premissene vesentlig for dem som har fått et løyve med ti års varighet.

Folksomt i Arendal

Arendalsuka pågikk i dagene 16. til 20. august, og byen var igjen fylt til randen av politikere, organisasjoner, journalister, næringsliv og interessenter, alle klare for å snakke sin hjertesak. For politikerne var dette startskuddet for den knappe fire uker korte valgkampen.

For Norges Taxiforbund er Arendalsuka en viktig arena for å få snakket taxinæringens sak. Aldri har det vært så mange innom teltet, enkeltpersoner, organisasjoner, potensielle samarbeidspartnere og politikere. Taxinæringen var høyaktuell på årets arrangement.

-Det har vært rekordmange innom teltet i år, forteller fylkesleder i Vest-Agder, Frode Sørensen. Det er stor interesse, folk vil vite hva som skjer, og hvordan dette rammer både næringen og kundene. Folk er engasjerte, sier Sørensen som er i Arendal for 8. gang.

- I år har det vært viktigere enn noen gang å få taxi på den politiske agendaen, og her får vi møtt både riks-, fylkes og lokalpolitikere. Vi opplever at de fleste lytter, og tar seg tid til å høre hvilke utfordringer vi i næringen står overfor, sier Sørensen.

Knyttes bånd

Også fylkesleder i Aust-Agder, Oddrun Gjeruldsen var til stede for å representere Norges Taxiforbund i teltet. Dette er hennes 6. gang.

-Byen flommer over av hyggelige, utadvendte og positive mennesker. Det knyttes bånd på kryss og tvers, mellom politikere, foreninger og kolleger. Alle har et sterkt ønske om å gjøre menneskers hverdag enklere. Aldri har det vært et sånn engasjement hos folk som i år, sier hun til TAXI. - Det var nok en kombinasjon av det halvannet året vi har vært igjennom med korona, i tillegg til at det er valg, legger hun til.

Politikken

Politikken står selvsagt svært sentralt, og ikke minst i år da Arendals på mange måter ble startskuddet for den korte, intensive valgkampen. Mandag kveld var det klart for den store partilederdebatten, hvor spesielt uenighetene mellom Vedum og Lysbakken om drivstoffavgifter kom godt frem. Temperaturen var høy.

Heldigvis var det en helt annen stemning da Vedum besøkte NT-teltet tirsdag formiddag. Sammen med Gro-Anita Mykjåland, Senterpartiets førstekandidat i Agder og tredjekandidat Eivind Drevnes, fikk NT`s representanter et godt møte om hva som er viktig fremover for å beholde en god, seriøs taxinæring. Sp-politikerne viste stort engasjement og stilte mange spørsmål.

SSK/AH