Deltagerne under Nordisk Taxiråd 2023 Foto: Svenska taxiförbundet

Nordisk Taxiråd 2023

Den 6. og 7. september ble Nordisk Taxiråd 2023 avholdt i Stockholm. Rådet består av taxiforbundene i Danmark, Finland, Island, Sverige og Norge. Nordisk Taxiråd har en over 50 år lang historie, der samhold og utvikling står i hovedfokus, hvor man diskuterer viktige spørsmål i taxinæringen i medlemslandene.

Samfunnet må beskytte den seriøse taxinæringen.

Til sammen representerer deltakerne over 13 162 selskap, hvor vi i Norge har over 3000 medlemmer. Taxinæringen i de nordiske landene er i stor grad deregulert, der mange av de samme mulighetene og utfordringene er gjenkjennbare i medlemslandene. Representantene fra de fem landene identifiserte tre store utfordringer som vi står overfor i dag:

1. Veien mot en fossilfri taxinæring: I en tid der klimaendringer er et akutt problem, er det positivt å se at taxiflåtene i våre nordiske land tar skritt mot å bli fossilfrie. Oslo Taxi, for eksempel, har planer om å bli fossilfri allerede i november 2024. Overgangen til fossilfrie taxibiler bidrar betydelig til å nå klimamålene, noe som våre kunder setter pris på og forventer.

2. Rekrutteringsbehov i taxinæringen: Taxinæringen har et stort behov for nyrekruttering. For mange mennesker er taxi det første steget inn i arbeidslivet. Det er nødvendig for staten å lette veien inn i arbeidsmarkedsmarkedet og samtidig fjerne unødvendige hindringer for opplæring og sysselsetting.

3. Juridiske rammer varierer mellom landene: Selv om taxilovgivningen varierer i de nordiske landene, spiller staten en avgjørende rolle i å sikre rettferdig konkurransevilkår. Myndigheter og politi må prioritere innsatsen for å sikre at lover og regler følges i næringen.

Vi er overbevist om samfunnets behov for en seriøs taxinæring. Taxi skal være en trygg, sikker og effektiv transportform. Taxisentraler har en viktig rolle i å betjene kunder, men de fungerer også som viktige avtalepartnere for kommuner, regioner og myndigheter. Taxisjåfører som transporterer elever til skolen, kjører eldre til dagaktiviteter, frakter pasienter til og fra sykehus og tar passasjerer til tog, ferger og fly bidrar alle til at samfunnet fungerer- Limet i kollektivtrafikken.

Med deltakelse av ledere fra de nordiske taxiforbundene ble dette årets Nordisk Taxiråd en betydningsfull anledning til å adressere bransjens nøkkelutfordringer. Representantene fra hvert land, Øystein Trevland (Norges Taxiforbund), Trine Wollenberg (Dansk Persontransport), Tuomo Heino (Suomen Takslitto), Daniel O Einarsson (Bandalag Islesnkr Leigubifreidastjora), og Lennart Kalderén (Svenska Taxiförbundet), uttrykte en felles forpliktelse til å arbeide sammen for å løse disse utfordringene og styrke taxinæringen i de nordiske landene.