Atle Hagtun vil gå kritisk gjennom prosessen som førte til frislippet av taxiløyver i Norge. Spesielt kampanjen for «delingsøkonomi» i persontransporten.

Skandaløs PR-kampanje bak taxifrislippet

- Solberg-regjeringens frislipp av drosjeløyver er en skandale i flere akter, både i innhold og – ikke minst – i prosess. Den er et kroneksempel på hvordan samrøret av PR-byråer, medier, organisasjoner og politikere flytter politisk makt, mens de som berøres sitter avmektige og forbanna tilbake.

Det sier tidligere kommunikasjonssjef, nå deltids rådgiver i Norges Taxiforbund, Atle Hagtun, som vil holde foredrag om dette under Arendalsuka torsdag 18. august kl 16.30 i Samferdselsteltet.

I sommer kom avsløringene av «Uber Files», som viste Ubers bøllemetoder og påvirkning av toppolitikere. – Det var ingen norske dokumenter i dette, men det samme skjedde i Norge, og ingen steder fikk Uber mer massiv støtte fra toppolitikere og medier, sier Hagtun.

- Det er taxiforbundets arrangement, men jeg snakker like mye som en engasjert samfunnsdebattant med solid plassering i sentrum av norsk politikk. - Jeg er opprørt over hvordan borgerlige politikere og store deler av makteliten forøvrig lot seg blende av en PR-bløff om at Uber og «delingsøkonomi» skulle være den nye persontransporten.  Dette ledet helt fram til en lovendring med store konsekvenser.

I realiteten var og er det et angrep på den norske samfunnsmodellen og et aktivt ja til sosial dumping. Det er det jeg skal vise i foredraget, sier Atle Hagtun.

I etterkant blir det en paneldebatt, med deltagelse av sosiolog Sigurd M. Nordli Oppegaard, stortingsrepresentant Hans Inge Myrvold (Sp) og næringspolitisk direktør Nils-Ola Widme i Abelia.

Møteleder er Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.

Taxiforbundet har som vanlig stand under Arendalsuka.

Link til arrangementet:

Møtet vil bli streamet her:

samferdsel | 91195000

Trykk på Live fra Telt 1, torsdag 18. 8 kl 16.30 – 17.30