Statens vegvesen jobber på spreng for å korte ned ventetiden for de som skal ta drosjeprøven.

Statens vegvesen svarer

TAXI har vært i kontakt med Statens vegvesen for å høre hva de tenker om situasjonen rundt drosjeprøven.

De forklarer at det er flere uheldige faktorer som har slått inn samtidig, og skriver i sin e-post til forbundet at de beklager at det per nå er en uvanlig lang bestillingstid for førerprøver, inklusive drosjeførerprøver.

-Da pandemien startet måtte vi stenge trafikkstasjonene og avlyse nær 15 000 praktiske prøver. Det var strenge restriksjoner som gjorde at vi ikke kunne flytte sensorer imellom prøvelokasjoner for å fylle opp der behovet var størst, samt sykdom, karantene og ventekarantene rammet også våre sensorer. Det er blitt etterfulgt av en uvanlig, og ikke forventet økning i etterspørsel for å ta førerkort. Noe av denne økningen kan blant annet skyldes at kollektivtransport for mange ikke har vært aktuelt under pandemien, noe som har gjort at mange har sett behovet for førerkort. Det å øke kapasiteten på kort tid, er krevende prosesser, da det er en jobb som krever rett kompetanse og godkjenninger for å ha riktig kvalitet på et viktig trafikksikkerhetsarbeid, skriver Lars-Inge Haslie fra Statens vegvesen i en e-post til TAXI.

Videre skriver Haslie at det er igangsatt strakstiltak som å bruke alle godkjente og tilgjengelige sensorer, ansette, utdanne og uteksaminere nye sensorer hele tiden. Det kjøres praktiske prøver på overtid, ettermiddag, kveld og lørdag. Sensorer som gjennomfører drosjeførerprøvene benyttes også til andre førerprøver. De er til en viss grad skjermet i dag, til å gjennomføre drosjeførerprøver, men blir også brukt i andre klasser hvor presset tidvis er enda høyere. Etter hvert som den generelle sensorkapasiteten øker, benyttes de som har sensorkompetanse for drosjeførerprøver mindre til andre klasser og kapasiteten til drosjeførerprøver øker.

- Vi produserer nær 20 prosent flere praktiske prøver enn på samme tid i 2019 (som var siste år uten pandemi), men vi må fortsette å øke kapasiteten, og det gjør vi. Det utdannes nye sensorer hele tiden, så kapasiteten er allerede blitt bedre, og den vil fortsette å øke. Førerprøver som gir yrkessjåfører blir prioritert, som førerkort for tyngre klasser, utrykningsførere og drosjeførerprøver, skriver han.

Avslutningsvis forteller han at det er planlagt et møte med samferdselsdepartementet hvor de skal gjøre en oppsummering av erfaringene under pandemien, da vi også antall prøvelokasjoner være en del av vurderingene som gjøres. -Drosjeprøven har vært en realitet litt under ett år, og vi kan ikke konkludere hvilke tiltak som kan bli aktuelle før etter møtet med samferdselsdepartementet, sier Haslie.