Positiv til avgiftslette for rullestolbiler i taxi

Norges Taxiforbund er positive til forslaget om å innføre en egen avgiftsgruppe for personbiler som er tilpasset for transport av rullestolbrukere. Dette vil øke incentivet til å gå til anskaffelse av personbiler som er tilpasset for rullestol. På denne måten vil en større andel av taxiflåten være tilrettelagt for rullestolbrukere, og disse kundene vil lettere kunne få en tur.

Det skriver forbundet i høringssvar til forslaget om endringer i Stortingets avgiftsvedtak om engangsavgift og forskrift om engangsavgift på motorvogner (innføring av egen avgiftsgruppe for personbildrosjer tilpasset for transport av rullestolbrukere).

Her er teksten videre: Det at det blir mer lønnsomt å skaffe seg mindre biler som er lagt til rette for rullestol, vil ha en positiv innvirkning på utslippsnivået i form av mindre drivstofforbruk. Disse bilene sluker mindre bensin, og er i så måte mer miljøvennlige. Biler av denne størrelsen kan også lettere gjøre omstillingen til 0-utslippsbiler enn større biler og minibusser i og med at det ikke finnes mange el-biler av denne størrelsen.

Videre er det flere sjåfører som har mulighet til å kjøre biler i kjøretøygruppe M1 enn andre grupper. Dette gjør at det er flere sjåfører som har mulighet for å frakte kunder i rullestol. Dette er viktig i en periode med stor sjåførmangel.

Fritak for engangsavgiften vil gjøre at man i større grad kan fornye bilparken av biler som er tilpasset rullestol. Dette vil sikre at kundene med funksjonshemninger kan benytte seg av biler som er i god stand og med høy standard. Det vil også gjøre at man raskere kan skifte over til el-bil ettersom det kommer biler som tilfredsstiller både rekkevidde, størrelse og andre ting som er viktig for drosjer med tilrettelegging for rullestol.

Håvard Rosseland

Samfunnsøkonom