Loven er loven og skal følges så lenge den gjelder, uansett hva man måtte mene om den, sier Tom-Christer Nilsen om Heidi Nordbys Lundes famøse oppfordring til ulovligheter.

Løpet er kjørt for Uber i Norge

Regjeringen har ingen planer om å fjerne løyvekravet til drosjevirksomhet. Det bekrefter statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i Samferdselsdepartementet overfor bladet TAXI, nr 2, 2017.

Dermed avvises forslaget fra Delingsøkonomiutvalget, og det er ingen åpning for at Ubers virksomhet i Norge blir lovlig i overskuelig framtid.

Dagens lov vil uansett gjelde ut dette året og det meste av 2018. Noen mindre endringer i yrkestransportloven har vært på høring med frist 1. mars. Disse vil i følge statssekretæren bli fremmet for Stortinget før sommeren, men vil ikke kunne bli behandlet før i neste periode.De berører uansett ikke Ubers virksomhet.

- Jeg forventer nå et tydeligere trykk fra myndighetene for å få slutt på Ubers kriminelle virksomhet i Norge, sier Øystein Trevland. Han er glad for statssekretærens avklaring på vegne av regjeringen. Mange forsøkte å så ny tvil etter at Delingsøkonomiutvalget kom med sin innstilling.

Loven skal følges

- Hva mener du og departementet om at Uber bare fortsetter å drive, og at en representant for Høyre i Stortinget oppmuntrer til dette?

- Jeg tar Nordby Lundes utspill som et uttrykk for uenighet med dagens regelverk. Vi vil imidlertid understreke at loven er loven og skal følges så lenge den gjelder, uansett hva man måtte mene om den, sier Tom-Christer Nilsen til TAXI.

920.172 i inndragning

I samme nr av TAXI kommer avsløringen om nye saker fra politiet mot Uber-sjåfører:

De 12 første av de 105 sjåførene som taxiforbundet anmeldte sist i november, er nå bøtelagt, og har fått inndragning av fortjeneste på i alt 3,3 millioner kroner og beslaglagte førerkort. En av disse fikk inndratt 920.172 kroner som er utbetalt fra Uber i Nederland. I sum har norsk politi hittil bøtelagt 105 (tilfeldigvis, siden altså bare 12 av dem hørte til de anmeldte fra NT) ubersjåfører med inndragninger av i alt 9.4 millioner kroner. Fortsatt er det bare begynnelsen.

Over 400 av dem med omsetning over 50.000 (og dermed momspliktige) i 2015, har fått brev fra krimavdelingen i Skatt Øst om unndragelse av moms og skatt. Også her snakker vi om en begynnelse.

Alle tas i DK, også selskapet

Også i Danmark skjerpes nå kampen fra politiets side. De har via skattevesenet fått liste over samtlige ca 1.500 ubersjåfører og deres omsetning, og reiser etter hvert saker mot alle. Først vil de ha prøvesaker for retten, for å fastsette bøtenivået for ulike grader av aktivitet. I tillegg kommer Uber som selskaper for byretten i København den 24. april, tiltalt for medvirkning til straffbar virksomhet. Påstanden er en bot på kr 10.000 for hver gjennomført ubertur i landet. Det blir store penger.

Sjefen for Uber i Danmark er den samme som i Norge, Carl E. Endresen.

AH.