Faksimile: Kapital skrev i september 2017 om "Ubers svarte reise". Den fortsetter med Uber Black.

Også Uber Black drives ulovlig

Over halvparten av bilene som brukes for Uber Black i Oslo mangler lovlig løyve til formålet. Det viser en undersøkelse Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling har gjort.

Ingen av kvitteringene oppfyller kravene til salgskvittering. De inneholder verken selskapsnavn, organisasjonsnummer eller mva-spesifikasjon.

Siden hovedtilbudet Uber pop ble lagt ned i oktober, har Uber fortsatt med Uber Black, som et mer eksklusivt tilbud. I tillegg Uber XXL basert på turvogner.

Direktør Carl E. Endresen har gjentatte ganger sagt til pressen at ”Uber Black er fullstendig i samsvar med relevante lover og forskrifter”. NHO-direktør Kristin Skogen Lund har stilt seg bak dette ved å uttale at ”Uber Black har løyve”.

NT Oslo har gjennomført 50 turer innen Oslo, med i alt 30 biler. Tre eller fire av bilene hadde ikke løyve for persontransport i det hele tatt. 14 av bilene hadde løyve for Akershus, og har ikke adgang til å ta turer internt i Oslo.

Mange av bilene har heller ikke gjennomført årlig EU-kontroll, som kreves av drosjer og selskapsvogner. De har heller ikke taksameter, som biler som driver drosjevirksomhet skal ha.

Gamle biler

Flere av bilene i undersøkelsen er av eldre årgang (2006, 2007 og 2009), med kilometerstand over 250.000, og kan ikke kalles eksklusive. Flere av biltypene ville heller ikke ha blitt godkjent etter kravene til selskapsvogn. For eksempel Tesla og Mercedes E-klasse.

Rapporten ble 30. januar presentert for Bymiljøetaten i Oslo, som er løyvemyndighet. Politi og skatt er også forelagt rapporten, sier Glenn Tuxen, leder i NT avdeling Oslo.

Rapporten ble omtalt i bladet TAXI nr 1, 2018. I dag, 8. mars, skriver også VG om den.

- Vi har gått gjennom rapporten med Taxiforbundet i Oslo. Vi ser veldig alvorlig på at 3-4 av bilene kjører rundt uten løyve. Det er ulovlig å drive med persontransport mot vederlag uten løyve og vi vil be om en redegjørelse fra de involverte. Det er løyveplikt for selskapsvogner og vi vil vurdere politianmeldelse hvis det foreligger kjøring uten løyve, sier avdelingsdirektør Hanne Skåle Thowsen i Bymiljøetaten i Oslo kommune til VG.

Akershus fylkeskommune har fått kopi av rapporten.

Uber kommenterer også saken i VG. Talskvinne Bodil Siden sier at tar saken ”på høyeste alvor” og har sett ned et team som skal gjennomgå saken.

Politiinspektør Ole Rasmus Knudsen ved Oslo politidistrikt sier til VG at politiet de følger dette markedet nøye: - Politiet vil reagere hvis det finnes eksempler på at Uber-sjåfører eller andre har brutt yrkestrafikkloven når det gjelder kjøretillatelser.