Tonje Ettesvoll fra Stabekk advarer mot å innføre Ubers forretningsmodell i Norge. - Det vil være et steg tilbake til fattig-Norge. Du er fri til å jobbe for minstelønn og samtidig slite ut bilen din, sier hun.

Hold Uber unna Norge!

Fra ubertilhenger til kritisk sjåfør:

- Uber er ikke en type arbeidsgiver vi bør ønske i Norge. Det sier Tonje Ettesvoll (43) etter tre måneder som heltids ubersjåfør i San Diego, California. Hun sitter igjen med mindre enn minstelønn.

Ettesvoll, opprinnelig fra Stabekk i Bærum, henvendte seg til undertegnede etter en kronikk i Dagbladet den 11. februar. Hun skrev at hun var en ihuga uberfan som passasjer, ”inntil jeg forstod hva det innebærer for sjåførene, når det gjelder både inntekter og utgifter”.

- Ingen kan leve av denne jobben, sier Ettesvoll i et påfølgende intervju på Skype.

Land of the Poor

Uber har stor suksess blant brukere i storbyer i USA, selv om selskapet går med underskudd også der. De tilbyr billig skyss i områder med svært dårlig kollektivtilbud.

– Men få vet hvor dårlig sjåførene har det, sier Tonje Ettesvoll, og lager en vri på nasjonalsangen: ”The Land of the free – and the Land ofthePoor”.

Mange klarer ikke å betale skatt på inntekten, og prøver å komme seg unna. Men de risikerer jo å få skattemyndigheten) på nakken. – Jeg tror mange ikke rapporterer, sier Tonje.

Fattigkultur

USA har kultur for arbeidsplasser som ingen egentlig kan leve av. Alt fokus er på de kronene folk kan få til å dekke dagens utgifter. Da er det lett å glemme utgiftene de har på virksomheten. Tonje mener Uber spekulerer i dette.

- Uber ber sjåførene ha fokus på hva de tjener på hver tur, ikke på timelønnen. Men lønn må jo sees i forhold til tiden du bruker, sier Tonje. - På 70 timer i uka burde du kunne tjene en bra lønn. Lønnen burde også speile området du bor i. Her er husprisene like høye som i Bærum.

Sjåførene blir også tutet ørene fulle med positive historier, som Tonje mener er kjøpt og betalt av Uber. – De får folk til å tro at det er dem det er noe galt med, som ikke får til å tjene så bra som andre.Folk blir rett og slett lurt, mener Tonje.

Under minstelønn

Hun ville vite realitetene og satte opp detaljert regnestykke over inntekter og utgifter. Netto pr time kunne variere fra seks til 17 dollar, men gjennomsnittlig i tre måneder var den pluss/minus ti dollar, som er identisk med en allerede svært lav minstelønnssats i California.

Og det er før eventuelt billån, verditap på bilen, diett og forsikring var tatt med. Mange leaser biler av Uber, til høye priser, som stiger ytterligere hvis man ikke kjører et visst antall turer.

Sjåførene må selv betale for tilkjøring og ventetid, selv om kunden somler. Betalingen gjelder kun for tiden kunden sitter i bilen.

Lavt verdsatt

- Det er jo slik at tjenester med lav pris også blir lavt verdsatt, mener Tonje. Svært få passasjerer vet hvor lite sjåførene tjener, og få bryr seg. Man må også være forsiktig med hva man sier i bilen.

Det er en betydelig service- og tipsekultur i USA, som gjør at lavtlønte kan tjene litt ekstra. Uber har imidlertid stengt den muligheten, ved å si at bare app-prisen gjelder.

Uber tar ca 40 prosent

Uber tar 25 prosent direkte av innkjørt beløp. Men i tillegg kommer en bestillingsavgift og en serviceavgift, slik at andelen kan komme opp i rundt 40 prosent på korte turer.

Tonje sier det er vanskelig for sjåførene å komme i kontakt med oppdragsgiveren. De kan ikke ringe. Hvis det sendes meldinger, er det forskjellige personer som svarer hver gang – selv i samme sak, og svarene er veldig ”robotiserte” – i form av standardsvar.

Uber har en egen forsikring som dekker alle situasjoner med passasjer i bilen. Med en gang du kjører alene, gjelder ikke den, mens forsikringsselskapene regner at du er på jobb. For å bli dekket da, må man ha en spesiell ”rideshare-forsikring” som er dobbelt så dyr som den vanlige bilforsikringen.Tonje innrømmer at hun har droppet den så langt.

Ikke frihet

Uber legger vekt på friheten man har som sjåfør, til å velge når man vil kjøre. Også den stiller Tonje spørsmål ved.

På fredag og lørdag kan man få en del turer etter hverandre, men jeg ga opp å kjøre på dagtid i ukedagene. Man kunne bli sittende og vente i to-tre timer.

Hvis det så kommer en tur mer enn ti minutter unna, og man svarer nei fordi det ikke lønner seg, får man lavere ”acceptance rating”. Det samme skjer hvis man sier nei til Uber Pool-turer, der man skal samle opp flere passasjerer. – De er enda verre å tjene penger på, men du blir straffet om du sier nei.

Du bestemmer i realiteten ikke selv hvilke turer du vil ta, og kan ikke påvirke prisen, sier Tonje.

Krype til korset

Hun har kranglet om Uber tidligere med en venn som kjører taxi i Bærum, men innrømmer at hun har måttet krype til korset og innrømme at hun tok feil.

- Du har frihet til å tjene under minstelønn og samtidig slite ut bilen din, er Tonjes konklusjon. Hun valgte å melde seg på Uber mens hun forberedte et non-profit-foretak, og så det som en måte å styre sin tid på. Hun vurderer å bytte til Lyft, som er kjent for på behandle sjåførene bedre, og som tillater tips. Inntil hun får en tryggere jobb.

AH, bladet TAXI nr 2, 2017. 

På denne siden brukes informasjonskapsler ("cookies") til å få statistikk over bruk av sidene våre og for å gi ekstra funksjonalitet til deg. Ved å fortsette å bruke siden bekrefter du at du godtar det.

Les også vår personvernerklæring.

Norges Taxiforbund

Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410

Telefon

23 21 04 00

Design: Milla-design.no // Utviklet av: iMaker