Ingen aksept for piratkjøring

Nylig ble tre sjåfører som kjørte pirattaxi under paraplyen Haxi, frikjent i Stavanger tingrett. Det er en stor misforståelse å tro at dette er en legalisering av piratkjøring.

I dommen heter det tvert imot: ”Slik retten ser det, er handlingane til dei tiltalte klart straffverdige. Sjåførar som utfører persontransport mot vederlag utan løyve er med på å undergrave systemet med offentleg regulerte drosjeløyver, uavhengig av om transportoppdraget kjem i stand på tradisjonelt vis eller ved bruk av ein mobilapplikasjon”.

Det er derfor en frekkhet – og en feilinformasjon til eksisterende og potensielle sjåfører – når Haxi i en melding påstår at dommen betyr at virksomheten er lovlig.

Retten mener at det i de tre konkrete tilfellene ikke er klar lovhjemmel for dom, basert på en bokstavelig forståelse av begrepet ”offentlig plass” i loven, og at de tre sjåførene slapp unna med en påstand om at de kun hadde kjørt denne ene turen.

Norges Taxiforbund er glad for at ulike myndigheter i stigende grad forstår alvoret i den omseggripende piratvirksomheten. Lovverket er til for på sikre publikum et offentlig transporttilbud døgnet rundt, i hele landet. Hvis dette undergraves av piratvirksomhet, vil grunnlaget for ”taxi – overalt, alltid” falle bort, med store konsekvenser for samfunnet og kundene.

Vi forventer at denne dommen blir anket, og at lovtekniske problemer vil bli ryddet av veien – enten i form av en annen fortolkning, eller ved en presisering i loven.