Drosje gatemiljø

Stadig flere fjerner sentralmerking av bilene, og starter som «frikjørere» med uforutsigbare priser. Akkurat slik mange advarte mor, blant annet etter flere års erfaringer i Sverige.

Dyre Oslo-drosjer «overrasker»

En rekke medieoppslag viser hvordan kunder klager på høye taxipriser i Oslo-markedet. Ikke overraskende for oss som kjenner markedet og advarte mot dette.

Samtidig har «TV2 hjelper deg» en prisundersøkelse, uten å opplyse at ingen av «app-selskapene» brukte taksameter. Dermed er det heller ingen kontroll med at de betaler moms og skatt.

Avisa Oslo hadde i september en serie reportasjer om situasjonen i Oslo-markedet. Den skrev blant annet om Harald Manheim, som var forskrekket over en pris på 905 kroner fra Oslo sentrum til Ullern vest i byen en lørdag.

– Jeg måtte bare spørre om sjåføren hadde tastet inn riktig sum, uttalte Manheim. Et par dager før hadde de tatt taxi den samme ruten for rundt 300 kr.

– Jeg tar ikke så ofte taxi og har ikke tenkt over at prisene varierer så mye, så vi bare tok den første taxien som kom, sier han. Den viste seg å være fra Sentrum Taxi.

– 905 kroner er en uhørt pris. Oslo Taxi kjørte samme strekning for godt under halve prisen. Selv om det er forskjell på hverdag og helg, så er forskjellen langt utover det man kan forvente, sier han.

Innlegg fra redaktør

På nettsiden «Oslodebatten» kom 25/9 et innlegg fra Hanne Taalesen, som er nyhetsredaktør i Avisa Oslo. Der klager hun over en tur på 14 minutter som kostet 794 kroner. - På gammel vane praiet vi en taxi fra holdeplassen på Tjuvholmen. Det skulle vi åpenbart ikke gjort, skriver hun. Destinasjon var på Nordstrand.

«For å være helt ærlig trodde vi det var feil. Tidligere har det kanskje kostet 400 for samme strekning. Men dobbelt så mye? Vi følte oss lurt. Og litt dumme. Hva var det vi ikke hadde fått med oss?

Å praie en taxi på gaten er tydeligvis blitt risikosport i denne byen. Frislippet i taxibransjen har ført til en eksplosjon av nye tilbydere. Faktisk er det nå snart 5.000 taxier i denne byen. Man skulle jo kanskje tro at flere taxier betyr billigere priser? Jo, til en viss grad. Bestiller du gjennom riktige apper kan du være heldig og få det veldig billig. Men tar du taxi på «gamlemåten» risikerer du at det blir en dyr affære om du velger feil selskap», skriver Taalesen. «- Det har snart gått to år siden frislippet i taxibransjen. Og med et uteliv tilbake til normalen er det viktig å sette søkelyset på om systemet fungerer slik det er nå. Det gjør det åpenbart ikke».

Ingen kontroll nå?
Iet innlegg i Klassekampen den 27. august skriver pensjonist Anne Marie Bøhmer om en tur på 723 kroner for 9 km med Sentrum taxi. Oslo Taxi hadde ifølge henne oppgitt at turen ville koste 418 kroner.

«Nye aktører i bransjen skulle bidra med å øke konkurransen. Det har ført til store variabler i prissetting. Er det ingen kontroll med næringen nå, og hvordan tenker de å overleve med så uforutsigbare takster? Og var dette man ville da taxinæringen ble «sluppet fri»? spurte Bøhmer i innlegget.

«En tsunami av ukvalifiserte»

Avisa Oslo skriver at det ofte syndes mot regelen i prisopplysningsforskriften der sjåføren uoppfordret skal gi privatkunder en makspris før turen starter.

På under to år har antallet løyver i Oslo steget med 165 prosent. Det får konsekvenser for både sjåførene og deg. I dag er det 4.736 drosjeløyver i Oslo. Før frislippet i november 2020, da den omstridte taxireformen ble innført, var det 1.780 løyver. Flere sjåfører og drosjeeiere Avisa Oslo har snakket med peker på at det er blitt trangt om plassen i sentrum etter frislippet. Særlig om kveldene, nettene og i helgene er det mange om beinet.

– Det er en kraftig overetablering. Frislippet har medført en tsunami av ukvalifiserte løyvehavere og sjåfører inn i drosjemarkedet, og disse fortrenger seriøse og godt kvalifiserte yrkesutøvere, sier Jarle Kanaris, daglig leder i Bytaxi og styremedlem i Vestre Aker Senterparti.

Drosjeeier og leder i Norges Taxiforbund avdeling Oslo, Glenn Tuxen, erfarer at det ikke har blitt flere kunder etter frislippet, selv om det har blitt flere løyver. I tillegg mener han at markedet har blitt mer uoversiktlig og uforutsigbart for kundene.

– Den forrige regjeringen trodde at med flere sentraler og drosjesjåfører, så ville det billigere ville det bli å ta taxi. Jeg opplever at det motsatte har skjedd, sier Anne Karlsen Hove, sjåfør i Oslo Taxi.

Ut av sentralene

Daglig leder i Taxi 2, Henrik Holstad, sier at etter frislippet har halvparten av sjåførene til selskapet gått ut av sentralen for å starte for seg selv. Denne sommeren så selskapet seg nødt til å øke prisene med 20 prosent.  –  Men ikke bare på grunn av frislippet. Ringvirkningene av pandemien, økte forsikringspremier, drivstoffpriser, lading av strøm til elektriske drosje og nå økte bomkostnader, sier Holstad.

Også de andre selskapene i Oslo har skrudd opp prisene med mellom ni og seks prosent, primært skyldes dette økte drivstoffavgifter.

Prisundersøkelse

Avisa Oslo tok fire taxiturer – to med Oslo Taxi og to med Yango - for å undersøke prisforskjellene ved å praie en taxi og bestille via app.Turene ble kjørt mellom 14 og 16 torsdag ettermiddag mellom Stor senter og Oslo S.

- På Oslo Sentralstasjon praiet vi en taxi der det sto Yango på bilen, men når du praier en taxi kjører du med en selvstendig sjåfør. Dette blir som å praie en hvilken som helst taxi som ikke er tilknyttet en sentral. Turen tok 20 minutter og kostet 444 kroner.

Da vi bestilte en Yango fra Storo senter til Oslo S kom sjåføren i løpet av sju minutter. Turen ned tok 16 minutter og kostet 214 kroner. Det var tilnærmet dobbelt så dyrt å praie en taxi som å bestille fra appen til Yango.

Tilbake på Oslo S praiet vi en Oslo Taxi. Tid: 17 minutter. Pris: 288 kr.  På vei ned bestilte vi en drosje fra appen til Oslo Taxi. Det tok 4 minutter fra bestilling til turen startet. Det tok 16 minutter og kostet 287 kroner.

TV2 hjelper deg

TV2 hjelper deg hadde en større prisundersøkelse nylig. Bolt, Bytaxi, Christiania Taxi, Norgestaxi, Oslo Taxi, Scandinavian Taxi, Taxi 2, Uber og Yango ble alle testet på dagtid og kveldstid, på en lik strekning gta Oslo sentrum til Majorstua.

De tre billigste turene på dagtid ble kjørt av Norgestaxi og Yango, som begge kostet 152 kroner, og Uber som tok 157,80 kroner. Turen med Scandinavian Taxi kom på 258 kroner, Bytaxi 273 kroner, mens turen med Taxi 2 kostet hele 370 kroner. Den ekstra høye summen hos Taxi 2 skyldtes et påslag sjåføren ikke helt klarte å forklare, skriver Tv2.

På kveldsturen kom enda større ulikheter frem, og de tre dynamisk prisede drosjeturene kom klart best ut. Bolt kostet 155 kroner, Uber 152,42 kroner, og Yango kun 149 kroner.

Scandinavian Taxi kostet 438 kroner, og helt på bunnen kom Taxi 2, hvor sjåføren krevde svimlende 475 kroner. Delvis fordi sjåførene kjørte feil. Den ene tok feil av Slemdalsveien og var på vei til Slemmestad i Asker.

Oslo Taxi hadde priser på 213 og 257 kroner på de to turene.

TV2 hjelper deg opplyser ingenting om at de tre app-selskapene kjørte ulovlig. På spørsmål fra TAXI skriver reporter Bernhard Nyquist dette på spørsmål om bruk av taksameter hos Bolt, Uber og Yango, og om kvitteringene:

«Enkelte av bilene hadde taksameter. Vi forstår likevel gangen i saken som at disse ikke ble brukt for å kalkulere prisen på turen, men at prisen ble basert på en dynamisk algoritmebasert pris.

Vi fikk tilsendt kvitteringene digitalt, på e-post. Vi etterspurte ikke disse i fysisk form.

Alle kvitteringene inneholdt MVA-spesifisering, med unntak av en av de to kvitteringene fra Uber. I alle kvitteringene er det oppgitt det jeg forstår som organisasjonsnummer, men jeg er ikke sikker på dette. Hvis du vil at jeg skal med sikkerhet bekrefte eller avkrefte dette trenger jeg mer tid».

Ulovlig

Loven er klar: Taksameter skal brukes på alle turer, kvitteringer skal komme fra dette. «App-selskapene» har innrømmet at de heller ikke rapporterer inn sine utbetalinger til sjåførene til Skatteetaten, slik de også er pålagt. Frislippet har åpnet for nye ulovligheter og skatteunndragelser.

Fra bladet TAXI nr 5, 2022. AH.