Overetablering i byene og mangel på drosjer i distriktet er realiteten etter dereguleringen i fjor. Foto: Solveig Smith-Kielland

Vanskelig å få taxi i distriktene og overetablering i byene

Høyres Trond Helland mente det var for tidlig å evaluere dereguleringen, mens Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet var klar for å reversere hele ordningen. Norges Taxiforbund var representert av fylkesleder i Oslo, Glenn Tuxen, da TV2 Nyhetskanalen tok debatten onsdag kveld om hvorvidt dereguleringen fungerer eller ikke.

For mange taxier og lavere inntekter har blitt hverdagen i storbyene, mens distriktene sliter med å få nok sjåfører, og får dermed ikke dekket etterspørselen. Samtidig er det blitt vanskeligere å få drosje i enkelte områder i distriktene fordi de har ingen driftsplikt og har ingen etterspørsel på uhensiktsmessige tidspunkter (for eksempel natt til tirsdag). Får noen et akutt behov da, vil man ikke ha tilgang på drosje. Dette er noen av konsekvensene vi ser etter dereguleringen 2.november i fjor. Arbeiderpartiet mener man bør stramme inn, mens Høyre mener markedet bør bestemme.

Norges Taxiforbund har siden dereguleringen ble varslet, ytret sin bekymring rundt konsekvensene vi ser i næringen i dag. Taximarkedet er ikke et marked som regulerer seg selv, det har vist seg overalt hvor dette er blitt innført. Flere taxier i de større byene gjør at vilkårene til sjåførene har blitt langt dårligere. Lange dager og lavere inntekter gjør at flere har levert inne sine løyver, og funnet seg noe annet å gjøre.

Uoversiktlig for kundene

I debatten på TV2 Nyhetskanalen uttalte samferdselsministeren også sin bekymring om hvordan næringen hadde utviklet seg det siste året. I tillegg til at sjåførenes vilkår har blitt dårligere, uttalte han også at det har blitt et svært uoversiktlig marked for kundene. - Det er ikke mulig å vite pris før man har satt seg inn i taxien, noen benytter kun app og andre benytter taksameter. Dette er noe som skaper frustrasjon og utfordringer for kundene, sa Nygård. Han uttalte videre at dette er noe regjeringen ønsker å ta tak i.

Høyres Trond Helland sa derimot at det var for tidlig å konkludere rundt om reguleringen fungerer, med tanke på at det har vært en svært spesiell situasjon med pandemien. I tillegg etterspør han tydeligere tilbakemelding fra brukerne av taxitjenestene før det eventuelt konkluderes.

Statsråden er imidlertid helt uenig i at grunnlaget for å vurdere ikke er på plass. Etter å ha hatt møter med både næringen, hvor forbundet var til stede, og fylkeskommunene, var statsråden tydelig på at dagens reform ikke fungerer slik man ønsker at norsk arbeidsliv skal være.

Et yrke man kan leve av
Forbundet har over lang tid hatt tett dialog med nåværende regjering, med tanke på hvilke konkrete tiltak som må til for å redde næringen. Noen av tiltakene er plikt om sentraltilknytning, eksklusiv drosjefarge på bilskiltene, taksameterplikt, og antallsregulering av taxiløyver. Dette vil være viktig for at taxiyrket skal være et yrke man kan leve av i fremtiden.