Der «alle» nå er opptatt av å berge rammede næringer gjennom krisa, vil de altså gi småbedriftene i drosjenæringen nådestøtet. Det er en kynisme som vi ikke har sett maken til, sier Øystein Trevland.

Kynisk og usaklig angrep på taxisjåførene

Mens taxinæringen ligger nede med nærmest total omsetningskollaps siden 12. mars og ingen kompensasjon er mottatt så langt, finner direktørene for Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet det opportunt å gi landets taxisjåfører et dolkestikk i ryggen. Det er kynisk, sier lederen i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.

Han forventer at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) forstår alvoret bedre og følger fylkeskommunenes og næringens råd om å utsette frislippet av taxiløyver, som skulle tre i kraft fra 1. juli.

- Iverksettelse i dagens situasjon vil være døden for norske drosjeeiere og sentraler som er avhengig av svarte tall i regnskapet, og en gavepakke til utenlandske «plattformselskaper» som er kjent for å dumpe prisene med underskuddsdrift for å skyve konkurrentene ut av markedene.

- Det vil ta lang tid å komme i balanse igjen etter den krisen koronatiltakene nå påfører drosjene, og det er et minstekrav for konkurranse på like vilkår at næringen kommer seg opp igjen. Det må alle forstå, uansett syn på taxiloven, sier Trevland. Taxiforbundet mener utsettelsen bør være på minst ett år.

Bryr seg ikke om lønn

Det var i et innlegg i Aftenposten 20. april at direktørene Lars Søgard i Konkurransetilsynet og Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet gikk til angrep på forslaget om å utsette den nye loven.

- Der hele samfunnet nå er opptatt av å berge rammede næringer gjennom krisa, vil disse to altså gi småbedriftene i drosjenæringen nådestøtet. Det er en kynisme som vi ikke har sett maken til, sier Trevland.

- Det er dessverre ikke nytt at disse to ikke bryr seg om hvorvidt drosjesjåfører har lønn for arbeidet, sier Trevland; - Begge gikk rett inn PR-fortellingen om at taxi kunne erstattes av «delingsøkonomi» i regi av Uber, og det er dette de fortsetter med. Det til tross for at forretningsmodellen er kjent ulovlig i Tyskland, Frankrike, England, California for å nevne de største.

- Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet er viktige samfunnsinstitusjoner med stor troverdighet. Derfor er det en skandale at de uttaler seg så respektløst og kunnskapsløst som de gjør om taxinæringen. I virkeligheten driver de ren politikk, og kamp for at drosjemarkedene skal overtas av utenlandske «plattformselskaper» uten å betale skatt i Norge, uten anstendige arbeidsvilkår, og uten kontroll og sikkerhet for passasjerene.

Usaklige påstander

Lobbyvirksomheten for Uber har hele tiden hatt som premisser en påstand om «modernisering» og en grov nedrakking av eksisterende næring og lovverk. Forbrukerrådet har i årevis drevet dette spillet, med tendensiøse meningsmålinger og skyts uten dekning i fakta og statistikk, sier Trevland.

«Beskrivelsen» Sørgård og Blyverket gir av norsk drosjenæring og dagens lovverk er så ytterliggående og fortegnet at det må få et etterspill. Forbundet vil derfor utarbeide en detaljert gjennomgang av deres opptreden og påstander.

Spesielt oppsiktsvekkende er det at Konkurransedirektøren, med førstehånds kjennskap til utgiftene ved drosjedrift i Norge gjennom godkjenning av maksimaltakster, er så lemfeldig med påstander om priser. Ingen differensiering mellom selskaper, ingen innsikt i mekanismene som gjør at de fleste land regulerer taxi både på pris og i antall.

I innlegget gjøres taksameter til et hovedproblem, men de to har ikke fått med seg at dette fortsatt er et krav i den nye loven fordi myndighetenes kontrollbehov ikke har latt seg løse med rent digitale apper.

- Det er på tide at noen medier går denne debatten og disse aktørene etter i sømmene, og avslører PR-spillet som har den ene hensikt å forære norske drosjemarkeder til løsarbeiderselskaper i skatteparadis, sier Trevland.

Han tror debatten kan endre seg fordi flere nå ha sett at drosjene har en viktig plass i beredskap, og «har et viktig samfunnsoppdrag», slik regjeringen av H og Frp mente i 2013.

- Før iverksettelse av ny lov må regjeringen klargjøre om det faktisk er målet å la utenlandske aktører i skatteparadis foræres det norske drosjemarkedet, med underbetalte løsarbeidere som sjåfører.

Det er dette som er sakens kjerne, sier Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.