Bamser, taxitur, innsamling, barnekreftforeningen

Thelma og Theodor skal ut på hver sin en taxireise Norge rundt, og starter fra Lindesnes lørdag 1. oktober. Til støtte for Barnekreftforeningen.

Taxi-Norge for Barnekreftforeningen

Frode Sørensen slår til igjen, og vil samle drosje-Norge til ny innsats for kreftsaken. Bamsene Thelma og Theodor skal ut på reise til inntekt for Barnekreftforeningen.

Forrige gang var i 2015, da NT-medlemmer i hele landet syklet fra Nordkapp til Lindesnes i «Den store taxidugnaden», og samlet inn 700.000 til kreftsaken. Også da var det fylkesleder i Vest-Agder, Frode Sørensen som tok initiativet, men kollegene i forbundet var ikke sene å be.

Nå mener han tiden er inne for en ny dugnad. Denne gangen i samarbeide med sykkelforeningen Team Rynkeby som i mange år har hatt et godt samarbeide med Barnekreftforeningen.

Foreningen består av over 2.000 mosjonssyklister og 538 servicefolk fordelt på 62 lokallag i ni land. Formålet er å samle inn penger til tiltak for barn med kritiske sykdommer, sammen med et mosjonsfellesskap på sykkel.

Lørdag 1. oktober starter de to bamsenes taxireise fra Lindesnes. Derfra skal de bli med vilkårlige drosjer på tur rundt i landet.

Frode Sørensen, som har opplevd kreft i nær familie, beskriver planen slik i sin facebook-lansering av aksjonen:

- Vi sjåfører må ta dem med oss på en tur eller flere, og gi dem videre til en ny sjåfør/bil for nye opplevelser. Ta gjerne bilder av deg, bilen din og hvilken bamse som er med deg. Ta også bamsen med til de stedene/personene byen/bygda er kjent for og ta bilder av dem der. Noen steder hvor det passer vil representanter for Team Rynkeby møte opp, låne en bamse og lage noen stunt eller eventer med denne. De vil for eksempel ta bamsene med inn på en barneavdeling på det lokale sykehuset eller lignende.

Bildene vil Frode poste på en egen facebookside – «Thelma og Theodors utrolige reise». https://www.facebook.com/Thelma-og-Theodors-utrolige-reise-104945165710398/

Der er omtalen i gang. Thelma har vært med på en prøvetur i Mandal, og nå diskuterer de hvem som skal vestover og hvem som skal østover. De skal altså på hver sin reise.

Bamsene blir utstyrt med ID kort med en QR kode som passasjerer sjåfører eller andre de kommer i kontakt med kan skanne for å gi en gave til Barnekreftforeningen. Det er ingen tvang til å gi, man gjør som man føler for, skriver Frode Sørensen.

- Jeg fra NT og Kai-Arne Danielsen fra Team Rynkeby er supergira, og har stor tro på at taxinorge vil være med å lage dette til noe vi kan huske lenge. Vi i næringen gjorde en kjempeinnsats alle sammen under «Den store taxidugnaden». La oss prøve å gjenta dette engasjementet, sier Frode Sørensen.