Den grønne omstillingen i taxinæringen settes på vent – Statsbudsjettet 2023

Regjeringen la i dag frem statsbudsjettet for 2023. Norges Taxiforbund er skuffet over avgiftsøkningene i engangsavgiften, som i realiteten avblåser den grønne omstillingen næringen har ønsket.

Den økte engangsavgiften fører til at alle biler blir dyrere i 2023, men særlig elbiler med lang rekkevidde får gjennomgå. I 2023 kan en ny elbil i praksis kan ende opp med å koste over 200.000,- mer enn dagens nivå. Den grønne omstillingen næringen selv ønsker å ta del i, blir derfor avblåst fra politisk nivå.

- Vi er skuffet over at taxinæringen blir dratt 20 år tilbake i tid. Dagens avgiftsøkning fører ikke bare til en tøffere hverdag for den enkelte taxisjåfør, men er i realiteten et tydelig politisk virkemiddel for å stagnere den grønne omstillingen taxinæringen ønsker å ta del i. – Torbjørn Brenna, direktør i Norges Taxiforbund.

- Norges Taxiforbund har jobbet for at taxisjåfører skal kunne ta del i den grønne omstillingen, men vært tydelige på at dette må stimuleres fra politisk hold. Med dagens avgiftsøkninger i engangsavgiften skapes det også et skille mellom sjåfører som kjører lange og korte turer og bidrar til å skape et miljøskille i næringen, hvor taxieiere i Oslo fremdeles kan kjøre EL-bil, mens deres kollegaer på landet blir tvunget til å velge fossil eller dieselbiler.  Dette er hverken fremtidsrettet eller bygdepolitisk. Vi er skuffet. – Øystein Trevland, styreleder i Norges Taxiforbund.

Bakgrunnsinformasjon:
I statsbudsjettet for 2023 foreslås det å innføre en ny vektkomponent i engangsavgiften som vil gjelde for alle motorvogner i avgiftsgruppe a. Samtidig foreslår regjeringen at det innføres merverdiavgift for el-biler med kjøpsbeløp over 500 000 kroner, og at overstigende beløp omfattes av den alminnelige merverdiavgiftssatsen på 25 pst.

El-bil andelen i taxinæringen ligger i dag på 3-4%. Med dagens avgiftsøkning vil en ny Tesla Model X koste 213 426,- mer enn dagens nivå. Derfor mener vi at avgiftsøkningen vil føre til færre El-biler i taxinæringen.

Norges Taxiforbund (NT) er en landsdekkende arbeidsgiverorganisasjon for løyvehavere. Organisasjonen representerer over 3.000 taxieiere over hele landet.

For ytterligere spørsmål kontakt:
Kommunikasjonsansvarlig i Norges Taxiforbund,
Adrian Salihu
telefon: 90 90 76 77
e-post: adrian.salihu@nortaxi.no

For pressebilder - klikk her.