Vi tror ikke på deg, Erna

Statsministeren tar avstand fra et flyselskap som nekter ansatte å organisere seg. Hvorfor ønsker hun enda verre bølleselskaper velkommen i drosjenæringen?

Statsministeren og partiene pynter seg til valgkamp, og forsikrer at de vil bekjempe sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Samtidig står norske drosjesjåfører foran tidenes uvisshet for arbeid og inntekt, fordi regjeringen vil legge til rette for utenlandske plattformselskaper, kjent for nettopp kriminalitet og sosial dumping.

Løsarbeidersamfunnet per definisjon.

Du skal vite én ting, Erna Solberg: Over hele landet har profesjonelle drosjesentraler forberedt på lovendringen fra 1. november. De har endret vedtekter og avtaleverk, de skjerper seg i intern opplæring og servicekrav til sjåførene. De er klare til å gjøre jobben videre, på tross av dine forsøk på å gjøre den vanskeligere.

Det de ikke kan gardere seg mot, er multinasjonale app-selskaper som dumper prisene basert på subsidier fra investorer og EU-midler, og ikke minst underbetaling av sjåfører.

Det er disse dere hele veien har ønsket å legge til rette for.

Enhver drosjesjåfør vet at jo flere biler som er ute i gatene, jo vanskeligere er det å få det til å gå rundt. I andre markeder løser dette seg sjøl, men ikke i drosjemarkedene. All forskning og erfaring viser dette. I byene er det alltid nok av ledige som vil prøve å tjene noen kroner på å kjøre drosje, gjerne på intetanende kunders bekostning. Et race mot bunnen, og et prispress oppover.

Vi har hatt det lenge i Oslo, fordi høyrebyrådene var overbevist om at flere konkurrenter ville gi lavere priser. Det motsatte har skjedd, noe alle i bransjen forstår, men ikke dere. De dyreste drosjene er Høyres ektefødte barn. Et frislipp vil gjøre dette enda mye verre.

Fram til 2017 hadde din regjering taxi med i plattformen.

«Bransjen har et viktig samfunnsoppdrag», sto det. Etter 2017 ble dette erstattet med et mål om «økt bruk av delingsøkonomi i persontransporten». Resultat av sterk innsats fra sentrale Uber-talspersoner i Høyre, Venstre og Frp, og med KrF som passive meddiltere. Uber var løsningen. Uber var «delingsøkonomi».

PR-bløffen er avslørt til gagns. Uber hadde ingen særegen teknologi, bidro ikke til redusert bilisme eller økt trygghet, men det stikk motsatte. Det har ingenting med deling å gjøre. Framfor alt er det «fleksible» og frihetsskapende arbeidslivet avslørt som systematisk sosial dumping.

Forretningsmodellen er derfor nå forbudt i Ubers og konkurrenten Lyfts hjemstat, California.

Men du og regjeringen mener fortsatt at dette er en innovativ forretningsmodell, og har lagt loven så langt til rette som mulig for disse selskapene. Løsarbeidermodellen, der arbeidsgiveransvar og alt ansvar for utøvernes inntjening pulveriseres.

Før forhandlingene om utvidet regjering på Granavolden, ba vi deg og de andre partilederne pent om å slutte å kalle taxivirksomhet for delingsøkonomi. Det ble blankt avvist.

Som et siste forsøk på å få regjeringen til å forstå, etablerte vi i høst et samarbeid mellom LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norges Taxiforbund – «Nei til løsarbeidersamfunn».

Vi sendte en begrunnet appell om å gjeninnta kravet om å være tilknyttet en taxisentral for alle med drosjeløyve. Det er en ikke tilstrekkelig, men helt nødvendig forutsetning for å kunne stille krav til anstendige arbeidsvilkår i næringen.

Blankt avslag fra deg og Hareide.

Et kjernepunkt i argumentasjonen for «nye forretningsmodeller» i drosjenæringen har vært at taksameter er en dyr etableringshindring, og at «ny teknologi» skulle gjøre turene billigere.

Den nylig avsluttede høringen om «alternativ kontrollutrustning» til taksameter avslører at også dette er galt. Departementet har ikke brydd seg med å konsultere de tre norske leverandørene av teknologi til næringen.

Norsk Økoforum, som samler ansatte i politi, skatt, arbeidstilsyn mv, advarer sterkt, og sier blant annet: «Det er svært uheldig at det åpnes for å velge løsninger som gir dårligere kontrollmuligheter for myndighetene. «Det er for oss helt uakseptabelt og uforståelig at det skal åpnes for en slik valgmulighet».

Vil det gjøre noe inntrykk? Vi tviler. Neglisjering av faglig tunge høringssvar er blitt et mønster i denne saken.

Dermed har vi denne situasjonen foran frislippet 1. november:

1) En latterlig kort utsettelse på grunn av korona, gjør at frislippet kommer midt i en situasjon med et nærmest ødelagt privatmarked for drosjene.

2) Ikke ett fylke har på plass ordningen med eneretter, som skulle berge distriktene. Bare to fylker har satt i gang prosesser for det.

3) Det er dramatisk nedgang i kjøp av drosjebiler med rullestolrampe og nye biler generelt på grunn av usikkerhet for framtida.

4) Et alternativ til taksameter var altså ikke så enkelt likevel, og er langt fra på plass.

5) Sterke advarsler mot «friåkere» som lurer folk med ågerpriser i Sverige, ble ignorert, og bymarkedene kan bli helt kaotiske. Det blir enda verre for de beste sentralene å finne plass på holdeplassene.

6) En eksamen for sjåfører kommer fra 1/11, vel og bra, men skulle selvsagt ha vært der lenge før. Nå har over 1.000 nye fått kjøreseddel i Oslo uten kjentmannsprøve (som politiet avlyste i fjor). Fra 1/11 kan de få drosjeløyve – også det helt uten kvalifikasjonskrav.

Jeg nøler ikke med å kalle dette for tidenes dårligst forberedte reform, når det gjelder mangel på kunnskapsbasert politikk og reell dialog med dem som berøres av den.

Arbeid er ikke «deling».

Å ønske selskaper som Uber og Bolt velkommen, er et ja til løsarbeidersamfunnet og selskaper som aktivt bekjemper organisering og arbeidsgiveransvar.

Vi er en partipolitisk uavhengig næringsorganisasjon, men med den maktarrogansen regjeringen har vist, har vi ikke noe valg. Vi vil ha en annen regjering, som forstår at drosjene har et viktig samfunnsoppdrag, bygger politikken på kunnskap, og unner sjåførene anstendig lønn for jobben.

I mellomtiden skal vi gjøre vårt beste, og be kundene velge seriøse sentraler, slik du velger flyselskap.

På denne siden brukes informasjonskapsler ("cookies") til å få statistikk over bruk av sidene våre og for å gi ekstra funksjonalitet til deg. Ved å fortsette å bruke siden bekrefter du at du godtar det.

Les også vår personvernerklæring.

Norges Taxiforbund

Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410

Telefon

23 21 04 00

Design: Milla-design.no // Utviklet av: iMaker