Flere finske medier beskriver problemene etter frislippet i Finland. Her Moottori. Foto: Faksimile

Frislipp-fiasko i Finland

En drosjesjåfør slår en kvinnelig kollega i ansiktet. Noen anser enkelte drosjeholdeplasser som sitt eget territorium. Andre unngår urolige holdeplasser av frykt for trusler og trakassering i Helsinki.

Dette er noe av tilstandene som beskrives av finske YLE, som tilsvarer norske NRK, og andre finske medier.

Samtidig er prisene helt uforutsigbare og tilliten til hele næringen har falt kraftig etter frislippet i 2018. Regjeringen har strammet litt inn igjen, men langt fra nok, mener det finske taxiforbundet.  De presiserer samtidig at de fleste sjåførene gjør en god jobb, og problemene gjelder bare de største byene. Andre steder er tilgjengeligheten det største problemet.

Den skjerpede situasjonen skyldes konkurranse om kundene. Med reformen av drosjeloven kom et stort antall nye aktører inn i bransjen, men det er ikke nok folk å kjøre.

Taxiforbundet håper på skjerpet kontroll, men det er ingen ressurser. Styreleder Kai Andersson  synes det er uforståelig at noen kan bestå for eksempel en førerprøve uten å kunne kommunisere på noen av de hjemlige språkene. – I et serviceyrke bør du vite hvordan du kommuniserer med mennesker.

Store prisforskjeller

Taxiprisene har steget med hele 40 prosent på kort tid. Avisen Ilta-Sanomat (IS) reiste de 20 km mellom togstasjonen og flyplassen i ti forskjellige drosjer. Forskjellen mellom den billigste og dyreste turen var nesten 60 euro. Den dyreste turen kostet 96,20 euro, den billigste 38 euro.

Da journalisten skulle velge den første drosjen, kom en annen sjåfør og grep henne i skulderstroppen på veska og trakk henne bakover.

Kun to sjåfører ga kvittering på eget initiativ. I den siste taxien fikk jeg ikke kvittering selv når jeg spurte, og i den åttende skulle kvitteringen komme på mail, men den dukket aldri opp i postkassen, skriver journalisten.

Åtte av ti sjåfører trengte veibeskrivelse for å finne destinasjonen. Servicen var også høyst varierende.

Svekket trygghet

Avisen Moottori undersøkte tryggheten i drosjer. 64 prosent opplever at sikkerheten er redusert.

Folks følelse av usikkerhet fokuserte spesielt på trafikksikkerhet, som førerens kjørestil, fartsovertredelser og andre brudd på trafikkreglene, samt unødvendig og forhastet bremsing, akselerasjon eller hyppige filskift.

Usikkerhet gjaldt også økonomien. 63 prosent stolte ikke på prissettingen i drosjene.

- Nøkkelen er sjåførens profesjonalitet. Trygghet handler om førerens lokalkunnskap, kundeserviceadferd og språkkunnskaper, i tillegg til en avslappet kjørestil. Deler av en drosjesjåførs faglige ferdigheter inkluderer å kjenne til veibeskrivelser, hovedfartsveier og deler av byen – samt smarte ruter til ulike tider av døgnet, skriver avisen.

Ønsker eget tilsyn

Mange forbrukere og taxioperatører ønsker strengere og mer regelmessig offentlig tilsyn enn dagens.

Moottori ba bransjefolk peke på utfordringene for næringen.

Direktør i Finlands Taxiforbund Timo Koskinen peker på mer klarhet og entydighet i prissettingen, med plikt til å gi kvittering med tydelig informasjon. Dernest må myndighetene tenke gjennom hvilken tilgjengelighet og servicenivå de ønsker for drosjer i landet.

Kommunikasjonssjef i Lähitaksi Oy, Sakari Lauriala sier: "Det største problemet er nedgangen i tillit og sikkerhet i hele bransjen, spesielt i våre største byer. Profesjonaliteten, fra pålitelig prising til språkkunnskaper og lokalkunnskap, må bringes til et bedre nivå. Det som er vesentlig her er skjerping av vilkårene for inntreden i bransjen, offentlig tilsyn og økt opplæring. Endringer i loven vil ikke hjelpe hvis de ikke blir overvåket."

På spørsmål om det er nødvendig for regjeringen å endre loven, er svaret utvetydig ja fra alle.

Lauriala sier at «Den elendige drosjeloven fra sommeren 2018 må fikses. Småfilinger eller støvtørking fra motorrommet hjelper ikke hvis flyet nesten har stengt». «Forutsetningene for å komme inn i bransjen må dessuten fortsatt sjekkes: taxisjåføreksamenen er tross alt bare en kort flervalgseksamen på nett.»

Fra bladet TAXI nr 4.