Øysteins hjørne

Fra nyttår iverksettes de første innstrammingene i taxilovverket. Beskjedne tiltak som ikke vil stanse frislippet, men jeg tror de vil ha en positiv effekt.

Løyvegaranti, dokumentasjon på at bilen er registrert som drosje og har godkjent taksameter og krav om taklampe for alle, vil gjøre terskelen litt høyere, og luke ut dem som for eksempel vil omgå kravet til taxiforsikring for å sikre seg konkurransefordeler.

Så er det bra at stortingspolitikerne er utålmodige, og at SV fikk inn en passus i forhandlingene om statsbudsjettet. En oppfølging av debatten på fagkonferansen. Samferdselsministeren må forberede innføringen av sentraltilknytningsplikt så snart som mulig. Uten den tar ingen ansvar for at folk faktisk har en inntekt å leve av.

Regjeringens varslede kamp mot sosial dumping, spesielt i transportbransjen, må også omfatte taxinæringen. Den vanvittige økningen i antall løyver gir ikke levelige vilkår, og må stanses.

Operatører som ikke tilfredsstiller lovfestede krav, som innrapportering av skatteopplysninger, må ut av markedet. Vi forfølger nå denne saken overfor Skattedirektoratet.

Også borgerlige politikere bør nå revurdere sin politikk, og bidra til samlende løsninger. Hvis de mener alvor med at de vil ha en seriøs næring i hele landet, må de se at frislippet førte av galt av sted.

Helseforetakene kan ikke operere som om den overordnede politikken – drosjenæring i hele landet med anstendige vilkår – ikke eksisterer. Helseministeren er dessverre altfor passiv. Det er vel og bra at det forsøkes bedre samarbeid med fylkeskommunene, men vi kan risikere å få en ny Møre- og Romsdal-situasjon dersom det ikke sees kritisk på at helseforetakene kan operere uten ansvar for at det finnes lokalt drosjetilbud.

Ingvil Kjerkhol bør vurdere hele anbudspolitikken og kostnadene ved pasientreisekontroene, slik Svein Svimbil var inne på under fagkonferansen i oktober. Både foretakene, pasientene og taxinæringen kan tjene på en annen ordning.

Forbundet har stadig kontakt med politikerne på høyeste nivå, der vi tar opp alle aktuelle saker. Foruten lovrevisjonene har vi fokus på kjøreseddelsaken, avgiftspolitikken på elbiler, anbudspolitikk og annet. Vi møter lydhøre folk som deler vår utålmodighet. Det blir en spennende tid framover.

For første gang på lenge har vi nå en fulltallig administrasjon. Fire nye medarbeidere er ansatt i høst, og vi ser fram til samarbeid og ny giv.

Ved årsskiftet slutter to av våre veteraner. Lars Hjelmeng har vært med i xx år, og har vært en nøkkelmedarbeider i ulike roller, også direktør. Atle Hagtun sluttet egentlig våren 2020, men har vært med på deltid fram til nå. Vi takker begge for innsatsen og ønsker lykke til i pensjonisttilværelsen.

Takk fortjener også Frode Sørensen og alle som støtter opp om Thelma og Theodor sin fantastiske reiser rundt i landet, til inntekt for Barnekreftforeningen. Bidra til de er i mål en gang neste år.

Lykke til med en god sesong på slutten av året. God jul og godt nytt år til alle!

Øystein Trevland.
- "Øysteins hjørne" - TAXI 6/22