Avdelingsdirektør for drosjesakene i Oslo kommune, Hanne Skåle Thowsen, er kritisk til departementets forslag på mange punkter. Her sammen med fagkonferansens møteleder, Jan Erik Larssen.

- Forslaget undergraver samfunnsoppdraget

- Dette er ikke veien å gå for å få en seriøs bransje, sa ”løyvesjefen” i Oslo kommune, Hanne Skåle Thowsen om departementets høringsutkast. ”Det blir litt mye med hele flaska med Møllers tran”.

Den endelige høringsuttalelsen fra Oslo skal vedtas av bystyret etter forslag fra byrådet. Skåle Thowsen redegjorde for Bymiljøetatens faglige innspill til byrådet på taxiforbundets fagkonferanse.

Hun syntes forslaget er for mye ESA-styrt, at det burde være en mer gradvis overgang, og at minstekravene til sjåfør bør være høyere. Hun var også kritisk til å fjerne kompetansekrav til løyvehaverne: - De må vite hva de driver med. Det er et yrke, og skal ikke være en hobby. Yrkesstoltheten er viktig å videreføre, sa hun til applaus fra salen.

Sårbare kunder

Hun var opptatt av samfunnsoppdraget, og viste til at mange av passasjerene kan være i en sårbar situasjon, hjem fra fødestua, de kan nettopp ha fått et dødsbudskap. – En drosjesjåfør har en viktig jobb, og kan få mennesker til å slappe mer av. Det krever kvalitet og yrkesstolthet, sa avdelingsdirektøren. - Språkkrav må være et absolutt minimum. Det er ikke nok å avgi en eksamen på norsk, man må kunne føre en samtale med passasjerene.

Høringsutkastet reiser tvil om hvordan miljøkravene skal håndheves og hvordan tilbudet til funksjonshemmede skal ivaretas:

- Det er ikke sikkert det er penger i det, og jeg frykter for dem med særlige behov. Hvis næringen ikke finner det lønnsomt, må det offentlige sørge for dette selv, og det kan bli dyrt, mente hun, og så ikke for seg at turvogner skal komme gjennom alle trange bygater.

Skaper ikke trygghet

Hanne Skåle Thowsen var også bekymret for forslaget om å fjerne sentraltilknytningen. - Skaper det trygghet? Vi mener ikke det. - Hvem ringer kunden hvis man har glemt noe i bilen til en ”friåker” som du ikke ser igjen? Departementet burde har lært av erfaringene fra Sverige.

Kontroll og håndheving av regelverket er dårlig i dag, det prioriteres ikke av politi og vegvesen. Dette kan bli enda vanskeligere med frislipp. Risikoen for å bli avslørt kan være liten, og dermed gi rom for flere regelbrudd.

Hun pekte på erfaringene fra Amsterdam, der frislipp ga stor økning i trafikken i sentrum. – Det er sprengt i dag innenfor Ring 1 i Oslo. Få drosjeholdeplasser, miljøkrav, bilfritt byliv, gjør at ikke flere kan slippes inn, med friåkere vil være i sentrum, der kundegrunnlaget er størst.

Trist med hobby-kjøring

Ståle Thowsen mener departementet også har undervurdert de administrative kostnadene av sine forslag. Flere med anskaffelseskompetanse i fylkene må ansettes for å ta seg av eneretter, og en haug med nye feilparkeringer vil kreve flere kontrollører.

Forslaget legger opp til at drosje ikke lenger blir næring, men en hobby, og det synes jeg er litt trist, sa avdelingsdirektøren for transportløyver og skiltmyndighet i Bymiljøetaten, Oslo Kommune.

(Fra TAXI nr 7 - 2018)