Regjeringspartienes politikere har drevet årelang lobbyvirksomhet for Uber. Det er den egentlige bakgrunnen for forslaget, og for at alle høringssvar kastes på båten, mener Norges Taxiforbund.

Regjeringen "våger" på andres bekostning

Dette innlegget sto på trykk i VGs papirutgave 15. mai, men er foreløpig ikke publisert elektronisk hos VG. Statsrådene svarte på Trevlands innlegg "Uredelige statsråder om taxipriser" i samme avis den 2. mai.

”Drosjemarkedet fungerer ikke i dag”, skriver statsrådene Dale og Røe Isaksen i VG 13/5. Hvorfor vil de da opprettholde dagens ordning i 384 av landets kommuner?

”Dagens drosjepriser er for høye”, skriver de, og skiller fortsatt ikke mellom samfunnsbestemte maksimaltakster og de frie markedsprisene i byene som de selv står bak.

Begge deler viser hvordan regjeringen ikke er i stand til å gi en presis beskrivelse av det problemet de mener å skulle løse. Derfor forsterker de det som er, og skaper en rekke nye.

”Vi må våge å tenke nytt om taxi”, skriver de. Problemet er at det ikke er noe nytt i det de ikke bare tenker, men foreslår. Deregulering er forsøkt utallige ganger i mange land, alltid med mislykket resultat, aldri med lavere priser som følge av økt konkurranse. Det statsrådene ”våger” er drosjesjåførers allerede lave inntektsgrunnlag. Det er ikke spesielt heroisk.

Samme dag som statsrådenes artikkel sto i VG, skrev politiet i Trondheim på twitter om ”anarki” blant drosjene som jakter på kundene i sentrum. I høringen brukte Oslo Politidistrikt samme ord om situasjonen i Oslo. Likevel vil regjeringen slippe til enda flere – nå også uten tilknytning til en sentral.

Det er fullstendig uten saklig grunnlag å påstå at dette vil føre til billigere og bedre tilbud. Det blir stikk motsatt. Det økonomiske fundamentet også for seriøse sentraler undergraves.

Helt fram til høsten 2016 bygget regjeringen på at drosjene ”har et viktig samfunnsoppdrag”, og en tre år lang intern prosess førte til et vedtak om at antallsreguleringen skulle bestå.

Det politiske skillet kom i forbindelse med valget i 2017, da den interne uberlobbyen lyktes i å fjerne samfunnsoppdraget, til fordel for ”delingsøkonomi”. I praksis for selskapet Uber, slik utallige medieoppslag dokumenterer. Vi har vel aldri noen gang sett maken til politisk folkevalgtes kamp for en spesiell kommersiell aktør. Og hvilken aktør!

Dette er den egentlige grunnen til at alle faglige høringssvar kastes på båten. Forslag om fortsatt monopol (enerett) i det meste av landet er en kvasiløsning for å unngå et internt distriktsopprør, og regjeringen forsøker å innbille sine bekymrede partifeller om ”alt blir som før” i deres kommuner.

Det gjør det ikke. Forutsetningene for modellen holder ikke. Forslaget vil rasere et tilbud som i dag fungerer utmerket og gir hele landet en gratis døgnberedskap.

Jeg kan forsikre om at alle seriøse norske taxisentraler og deres medlemmer i taxiforbundet vil fortsette å gi folk en god tjeneste så langt det er mulig innenfor stadig dårligere rammebetingelser fra regjeringens side.

Det vil i så fall være på tross av et regelverk som har som uttalt hensikt å legge til rette for plattformselskaper med sosial dumping som forretningsidé.

Vi ber Stortinget sende saken tilbake til regjeringen. Den er for dårlig utredet, bygger ikke på kunnskap, og vil både svekke tilbudet til kundene og arbeidsforholdene i næringen dramatisk.

Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.