Leder Øystein Trevland ser fram til landsmøte og hundreårsfeiring i Norges Taxiforbund. Foto: Bladet TAXI

Taxiforbundet markerer 100 år

Kommende helg samles landsmøtet i Norges Taxiforbund på Fornebu, og kan feire forbundets 100-årsjubileum. Opposisjonen er invitert for å diskutere omkamp om regjeringens frislipp av taxiløyver.

Nær 200 delegater, i tillegg til mange gjester, utstillere og ledsagere møtes på Scandic Hotel Fornebu fra torsdag, med forberedende møter. Blant annet skal Forum for taxisentraler holde et seminar om tilpasning av avtaler til et nytt lovverk, som trer i kraft fra 1. juli neste år.

Taxinæringen forbereder seg på det som skal komme, men forbundet regner ikke med at siste ord er sagt. Opposisjonspartiene stemte imot lovverket, og er invitert fredag til å diskutere en mulig omkamp etter stortingsvalget i 2021.

Her møter Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum, stortingsrepresentantene Øystein Langholm Hansen (A) og Arne Nævra (Sp) fra transportkomiteen, og 2. nestleder i Rødt, Silje J. Kjosbakken.

- Frislipp har vist seg mislykket overalt hvor det er prøvd før, senest nå i Finland, og det er grunn til å tro det samme vil skje i Norge, sier forbundets leder Øystein Trevland.

Uro i fylkene

- Alt like etter Stortingets vedtak i juni, vedtok et enstemmig Troms fylkesting å be regjeringen snu, etter forslag fra Frp. Vi tror det blir stor uro i mange fylker, når nye og gamle politikere får se hvordan Stortinget har fratatt dem muligheten til å føre en samlet kollektivpolitikk.

Vi vil også få en tydeligere debatt om, og kamp mot løsarbeidersamfunnet, som regjeringen i virkelighet går inn for med sitt velkommen til ”plattformselskaper” som har sosial dumping som forretningsmodell, sier Trevland.

Mange i næringen frykter med god grunn for arbeid og inntekt, og for en konkurranse på ulike vilkår.

Hobby vs yrke

- En ubegrenset mengde hobbyløyvehavere vil kunne ødelegge grunnlaget for en profesjonelt og trygt taximarked, og vi vil ikke sitte stille og se på det, sier Trevland.

Han tror likevel de etablerte sentralene vil være godt forberedt og klare seg, men det blir et mer kaotisk og uoversiktlig marked for kundene. Tilbudet kan bli svekket mange steder og til mange tider.

100 år

Forbundets 100 år vil bli markert gjennom lansering av jubileumsboka ”Taxi – overalt, alltid gjennom hundre år”, som blir presentert av forfatteren Roger Prang, og med en festbankett lørdag kveld.

Landsmøtet skal ellers velge nytt sentralstyre og behandle en rekke organisasjonsmessige saker.

Til redaksjonen:

Vi ønsker medier velkommen til å overvære landsmøtet, spesielt den politiske debatten fredag kl 14 – 15.30.

Utstillingene vil vise det nyeste innen teknologi og på bilfronten, og det er god anledning til en prat med drosjeeiere fra hele landet.

Kontaktperson er redaktør Atle Hagtun, tlf 92633688