Øystein Trevland, NTP-møte, Foto

Når forskriften ennå ikke er klar, bør statsråd Dale (på talerstolen) utsette iverksettelse av loven, mener Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.

NT ber om utsettelse av loven

Næringen og fylkeskommunene venter spent på yrkestransportforskriften, som vil bestemme detaljene i det nye lovverket fra 1. juli 2020. NT ber departementet vurdere å utsette loven til 1. januar 2021.

I en e-post til Samferdselsdepartementet 26. november, etterlyser forbundet forskriften, og ber om at den gjøres tilgjengelig så snart som mulig.

”Dette for at aktører i næringen, samt fylkeskommuner og andre, på best mulig måte skal kunne forberede seg på de omfattende endringene i drosjereguleringen som vil skje sommeren 2020.

Vi har forståelse for at det arbeidet med forskriftene nok er krevende, men tiden går fort og behovet for avklaring er stort. Spesielt viktig er det for fylkeskommunene da flere av disse nok ønsker å innføre eneretter for å sikre drosjetilbud i hele fylket”.

”Vi var lovet en lang overgangsperiode av Solvik Olsen, denne begynner nå å bli kort. Vi ber dere vurdere utsettelse av loven til 1. januar 2021”, heter det i meldingen.

På spørsmål fra TAXI noe tidligere svarte Samferdselsdepartementet at forskriften vil komme ”innen årets utgang”.

Saksbehandlermøte

Departementet har invitert fylkeskommunene til et saksbehandlerseminar 11. desember. - Fokus for seminaret vil være informasjon om nye regler og dialog om nye saksbehandlerrutiner i denne forbindelse, skriver kommunikasjonsrådgiver Henrik Jonassen til TAXI.

Norges Taxiforbund ba om å få være observatør på dette møtet, men har fått nei på det. Departementet vil "vurdere" å tilby forbundet et møte etter at forskriften er vedtatt.

Lytter til høringen?

Departementet har sagt at de går gjennom høringsuttalelsene på nytt under utarbeidelsen av forskriften. Spørsmålet er om de, for eksempel, hører på politiets protest mot svekket merking av drosjer, som fjerning av taklampe og minimal skilting på bilen. Og på Norsk Økoforums advarsler om svekket kontroll og fare for mer svart omsetning.

- Det vil vise om regjeringen ønsker en profesjonell næring, eller ”delingsøkonomi” på hobbybasis, sier NT-leder Øystein Trevland.

Taksameter på høring

Det arbeides fortsatt internt også med spørsmålet om erstatning av det fysiske taksameteret. En rent digital løsning er politisk ønsket, som tilrettelegging for selskaper av typen Uber, men det spørs hvordan faktisk kontroll kan ivaretas i en slik løsning.

Den saken skal ut på egen høring før den vedtas.

Øystein Trevland sier taksameterkravet vil være det viktigste signalet på om det blir en reelt like konkurranse i markedet eller ikke. – Ingen seriøse taxisentraler kan kvitte seg med taksameteret innen noen måneder. Det kreves i forbindelse med anbud, mange passasjerer ønsker fortsatt å betale kontant, og systemene bak selve taksameteret er helt nødvendig for en sentrals kommunikasjon med sjåførene, trafikkstyring og sikkerhet, sier Trevland.

Uber-skandaler

Han viser til de mange Uber-skandalene, også i det siste, med mangelfull rapportering av omsetning og skattebetaling (som i Sverige) og fare for passasjerenes sikkerhet og mangelfull kontroll med sjåførene, som førte til utestengelsen i London.

- Vi får jo i det lengste håpe at departementet tar lærdom av dette, og lar iveren etter å legge til rette for Uber vike for krav til profesjonalitet, kontroll og anstendige arbeidsvilkår, sier Trevland.

AH

(Fra TAXI nr 7, 2019).