Norges Taxiforbunds leder Øystein Trevland, Foto

”Velfungerende markeder” og ”seriøs næring” er ikke forenlig med "delingsøkonomi" og sosial dumping, sier NTs leder Øystein Trevland.

Ja til løsarbeidersamfunnet, Erna Solberg?

Før neste utgave av bladet TAXI vet vi sannsynligvis innholdet i regjeringens lovforslag. Da får vi se om høringsrunden har vært en reell prosess, eller bare en illusjon.

Mange av oss er nok pessimistiske, fordi regjeringen fortsetter å snakke om delingsøkonomi som premiss. Da må vi spørre Erna Solberg om hun vil bli den statsministeren som innførte løsarbeidersamfunnet som modell i Norge.

Vi må også spørre om det bare er drosjenæringen som skal bli utsatt for dette, eller om det også skal bli ”partnersykepleiere”, ”partnersnekkere” og andre grupper der arbeidsgiveransvar pulveriseres, og selvstendig næringsdrivende fratas selvstendigheten.

Vi har før sitert Elin Ørjasæters utsagn om at drosjenæringen blir lakmustesten på innføring av løsarbeidersamfunnet i Norge. Om kort tid vil vi se om regjeringen består denne testen eller ikke.

Den endelige bekreftelsen vil komme dersom departementet også avviser våre krav om overgangstid, kompetansekrav til løyvehavere og sentraltilknytning.

I så fall faller alle vakre ord fra statssekretær Anders B. Werp (H) og andre til jorden, og vi kan slå fast at den sittende regjering vil være tidenes verste sett fra drosjenæringens side. Husk også alle avgiftsøkningene.

Da handler det ikke om ”velfungerende markeder” og ”seriøs næring”. Det handler ikke om best mulig drosjer, men flest mulig. Uten å bry seg om det vil være et yrke å leve av.

Næringen skal selvsagt ikke legge seg ned og gråte av den grunn. Som Jan Valeur viste eksempel på i Bodø, er det all grunn til å være framoverlent, tenke nytt, og være på banen når nye ting skjer innen kollektivtransporten.

De markedsledende sentralene er best i dag, og vil vinne også i framtiden. Så får politikerne ta ansvar for resten av markedet og fjerningen av samfunnsoppdraget.

Illusjonen om at enerettsmodellen skal redde stumpene i distriktene, vil fort vise seg. Taxi – overalt, alltid kan man skyte en hvit pil etter. Ingen tar på seg nattevakter og et samfunnsansvar som et politisk flertall ikke verdsetter.

En illusjon vil det også være hvis regjeringspartiene tror det vil bli bedre drosjemarkeder og politisk ro om saken framover. De mange advarslene i høringsrunden er ikke tatt ut av luften, men er basert på tung innsikt og erfaring.

Ingen skal derfor komme etterpå og si at de ikke visste hva de vedtok. Derfor sender vi brev til alle politikere i regjeringspartiene, på alle nivåer. De får sin sjanse til å trekke i bremsen før det er for sent.

Alt under høstens fylkestingsvalg bør partiene bli spurt om hva de vil med drosjene i sine fylker i kommende periode. Dersom løsarbeiderne kommer, slik regjeringen har sagt de vil ha, blir det nye omkamper om både lovverk, avtaler og arbeidsgiveransvar, og diskusjoner om sosial dumping i lang tid framover.

Saken kan bli en del av regjeringens bane. Løsarbeidersamfunnet er gått av moten allerede.

Den seriøse næringen som statssekretær Werp insisterer på at han ønsker, skal vi bidra med. De mange useriøse som vil poppe opp, får han selv og regjeringen ta ansvaret for.

I det lange løp vil den norske samvirkemodellen i næringen, og norske arbeidsavtaler stå seg. De dyktige og seriøse vil klare seg. Løsarbeidersamfunnet og språklig humbug vil slå tilbake på dem som fremmer det.

Øystein Trevland.

(Øysteins hjørne i bladet TAXI nr 2, 2019)