Drosjene har nå passert bilmarkedet generelt i andel elbiler, kunne Markus Nilsen Rotevatn i Elbilforeningen fortelle fagkonferansen. Foto: Jane Bjørnstad

Taxi har nå høyest elbilandel

Fra å ligge godt etter, har taxinæringen nå kommet i tet i andel elbiler. Etter første halvår er 23,4 prosent av drosjene elbiler, mot 19 i bilmarkedet totalt. Og utviklingen går raskt videre. Seks av sju utstilte biler på taxiforbundets fagkonferanse var elbiler, den siste hybrid.

I sommer kom Halden Taxi i mål som landets første sentral med bare elbiler i parken for personbiler.

Markus Nilsen Rotevatn i Elbilforeningen orienterte om utviklingen på fagkonferansen. Foreningen har over 120.000 medlemmer og mer enn 50 ansatte.

Ifølge Stortinget er målet at alle nye biler skal være utslippsfrie i 2025. I dag er over 80 prosent av nybilkjøp el, men blant varebiler er det for eksempel bare 17 prosent. Mange kjøper også brukte biler, og mange har sine gamle. Totalt i bilparken er fortsatt åtte av ti biler basert på bensin eller diesel.

Eksplosjon i Finnmark

Høyest ligger Oslo med en elbilandel på 31 prosent. Lavest Finnmark med fire prosent. De er lavest også i andel elbiler av nybilsalget, 50 prosent, men det endrer seg med rekordfart. I 2018 var den helt nede i 4-5, men etter en satsing på hurtigladestruktur i 2020 skjøt det fart.

- Når man kan kjøre elbil i Finnmark, kan man gjøre det overalt, sa Rotevatn. Elbilforeningen pusher ladetilbud som et vellykket virkemiddel.

Under tittelen «På vei mot nullutslipp for drosjenæringen» fortalte han om sitt første møte med næringen i 2019. Det var mye motstand, og bare to prosent elektriske drosjer. Poenget var at det ikke fantes godt nok tilbud av elbiler til taxibruk.

Fortroppen

I 2020 var fem prosent av drosjene og 12 prosent av alle personbilene i Norge basert på batteridrift. Fra 2021 skjer det mye, tallene endres fra henholdsvis 15 og 16. Plutselig var det stort tilbud av aktuelle biler.

Og nå, i første halvår 2022 har altså drosjene gått forbi privatbilistene med 23 mot 19 prosent. Forskjellen vil øke framover, siden drosjebiler skiftes raskere enn andre.

- Dere er nå fortroppen i verdens mest elektriske bilpark. Det er ganske kult, sa Rotevatn.

Krav og tilbud

I tillegg har myndighetene satt krav. Fra november 2024 skal for eksempel alle drosjer i Oslo være utslippsfrie. I Hordaland skal de være det alt i 2023, mens det øvrige Vestland (Sogn og Fjordane) har fått frist til 2026. Andre fylker har satt tilsvarende frister.

En enda viktigere driver er at alle de store bilprodusentene nå satser på elbiler.

- Taxisjåfører er også kjent for å ville ha de beste bilene på markedet, og de er nå elbiler, sa Rotevatn.

Da årets bil i Europa ble kåret i fjor, var seks av sju finalister og de tre på topp, elbiler.

Englands største taxiselskap, Addison Lee, med over 1000 biler, blir helektriske neste år. De finansierer hjemmelading for sine sjåfører.

Penger å spare

Drosjenæringen kan også dra nytte av et økende bruktmarked for elbiler. Åtte av ti bilkjøpere kjøper fortsatt bruktbil.

Rotevatn var ikke i tvil om at det også kommer store biler på el innen kort tid, de finnes allerede, men må bli bedre og flere.

Han siterte en elbilentusiast i Moss Taxi, Arne Emil Olsen: ”Jeg er fornøyd, kunden er fornøyd, lommeboka er fornøyd». Han har halvert utgiftene til så vel drivstoff som service, Lading i hverdagen gir bare korte stopp, og han har ikke hatt noen klager fra kunder på sine to elbiler.

Besparelsene er store selv med den dyreste ladeformen (lyn- og hurtiglading), men hjemmelading er grunnmuren i elbilholdet, mente Rotevatn.

Utbyggingen av ladestasjoner må likevel ligge foran elbilveksten. Flere, større og enklere ladestasjoner kan forebygge køer.

Olsen drifter for øvrig Facebooksiden «Vi som kjører elbil som taxi». Der utveksles nyttig informasjon og erfaringer.

Rotevatn avsluttet med å ønske velkommen til samarbeid med taxinæringen, både generelt og i kampen mot den nye vektavgiften.

Fra bladet TAXI nr 5, 2022. Tekst AH. Foto Jane Bjørnstad