Øystein Trevland, Norges Taxiforbund. Foto

Realiteten er at regjeringen leker med inntektene til alle oss i næringen, og de leker med tilbudet til alle som har behov for taxi for å få hverdagene til å henge sammen.

Et spill med inntektsgrunnlaget

Høringen bekrefter det vi visste på forhånd: Det ville bli stor, og faglig tung motstand mot deregulering, og mot den faktiske avvikling av samfunnsoppdraget som departementet gikk inn for i høringsdokumentet.

Fylkene ønsker å beholde drosjene som del av en helhetlig kollektivtransport, der de hører hjemme. De funksjonshemmedes organisasjoner vil ha sikkerhet for at deres medlemmer har transport når de har behov for det. Politi og andre kontrollmyndigheter vil ha en næring det er mulig å kontrollere.

Næringen selv vil ha en politikk som bygger på kunnskap og erfaringer om hvordan drosjemarkeder faktisk fungerer. Vi vil ha respekt for yrket, og ikke minst trygghet for levelige inntekter.

Høringsuttalelsene inneholder et vell av kunnskap som departementet ignorerte i sitt dokument. Nå får det vise seg om dette tas hensyn til, slik meningen med høringer er, eller om alt var skuespill fordi alt handler om å forære lokale norske drosjemarkeder til utenlandske plattformselskaper i skatteparadis.

Nok en gang minner vi om statsminister Erna Solbergs ord om at «Det er viktig å unngå en utvikling i retning av ”normale” heltidsjobber hvor det ikke går an å leve av lønnen”.

Likevel kommer altså en ny firepartiregjering under hennes ledelse med en plattform som sier det motsatte: ”Mer delingsøkonomi i persontransporten”.

Svaret fra regjeringen bekrefter at ”delingsøkonomi ” i denne sammenhengen betyr Uber og lignende selskaper, som står i kø for å skaffe seg sugerør i lokaledrosje markeder, på bekostning av dem som utfører tjenesten. Det betyr et ja til løsarbeidersamfunnet, med kontrakter som har underbetaling av yrkesutøverne som selve forretningsmodellen.

Solberg må ha ”glemt” hva hun skrev i artikkelen i DN, som sitatet er hentet fra. Werp må ha ”glemt” hva han svarte på spørsmål under bransjetreffet i fjor: ”Delingsøkonomi er irrelevant”. Solvik-Olsen (som satt ved forhandlingsbordet som nestleder i Frp) må ha ”glemt” hva han sa om at drosjeyrket skal være til å leve av.

Dette kan vi ikke finne oss i, og vi må gjøre alt vi kan for å bekjempe det før regjeringen fremmer sitt endelige forslag til Stortinget. Det betyr at alle politikere på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå må bli ansvarliggjort, og aktivt vise hva de står for. Ingen skal kunne si at ”dette visste vi ikke”. Det er valg til høsten, og særlig foran fylkestingsvalget må alle kandidatene si hva de står for.

Werp sier det skal være like vilkår for alle i et nytt regime, men det blir ikke det hvis en profesjonell næring med skikkelige arbeidsvilkår skal konkurrere med hobbysjåfører og subsidierte kollektivselskaper. Heller ikke uten den overgangstiden som Solvik-Olsen lovte oss.

Mange av høringsinstansene har gitt oss godt grunnlag, og avkler retorikken om at deregulering gir ”velfungerende drosjemarkeder”.

Vi har fakta, argumenter og en samlet opposisjon på vår side. Nå må vi stå sammen mot dem som ville ødelegge yrket, og en viktig samfunnstjeneste.

(Øysteins hjørne, TAXI nr 1, 2019)