Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410

Forslag til statsbudsjett for 2026
– dette betyr det for drosjenæringen
Regjeringen la i dag frem forslaget til statsbudsjett for 2026. Det er viktig å understreke at dette ikke er det endelige budsjettet.
Her er de viktigste punktene vi ser så langt, samt en vurdering av hva endringene kan bety for drosjenæringen.
Elbilmoms: økt kjøpspris, men tilnærmet samme driftskostnad
Regjeringen foreslår å redusere momsfritaket for elbiler slik at det fra 1. januar 2026 bare gjelder for kjøpesummer opp til 300 000 kroner. For beløp over dette innføres full moms, og fra 2027 varsles full momssats på hele kjøpesummen.
Dette vil øke anskaffelsesprisen for mange egnede el-drosjer, som ofte ligger over 300 000 kroner. For løyvehavere med fradragsrett for inngående merverdiavgift, betyr det at bilen blir dyrere ved kjøpstidspunktet, men ikke nødvendigvis dyrere å eie.
Momsen kan trekkes fra i regnskapet over tid, men krever større likviditet ved kjøp.
Ved leasing gjelder samme beløpsgrense i leievederlaget for avtaler som leveres etter 31. desember 2025.
Elavgift og strømpriser
Elavgiften settes ned til 4,18 øre per kWh fra 1. januar 2026 og skal gjelde hele året – ikke bare vintermånedene slik som tidligere. Dette gir lavere og mer forutsigbare lade- og driftskostnader for både sentraler og løyvehavere.
Fossilavgifter og engangsavgift
Regjeringen øker veibruksavgiften på diesel og biodiesel med 25 øre per liter utover prisjustering. Det vil øke driftskostnaden for drosjer som fortsatt går på fossilt drivstoff – særlig tilpassede maxi-biler i overgangsfasen.
Engangsavgift – omlegging: For forbrenningsbiler klasse 1 (førerkort klasse B) foreslås økte avgifter for å redusere nybil salg. For minibuss klasse 2 (forbrenning) foreslås avgift 23 % av personbilavgiften.
Elbiler omfattes fortsatt av vektkomponenten (typisk ca. 20 000 kr for en gjennomsnitts elbil), mens CO₂-komponenten ikke gjelder. Dette kan slå inn for tunge el-drosjer (store batterier/romslige biler)
Prop. 1 LS: Det foreslås ingen endringer i de skattemessige avskrivningsreglene for drosjebiler. Dagens ordning med 8 års avskrivningstid videreføres uendret.
Lav MVA-sats videreføres
Den reduserte MVA-satsen på 12 % for persontransport videreføres i 2026. Dette bidrar til stabile priser ut mot kunde og forutsigbarhet for drosjenæringen.
Punkter vi avventer mer informasjon om:
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 er det flere områder som berører drosjenæringen, men hvor detaljene ennå ikke er avklart. Dette er punkter Norges Taxiforbund følger opp videre når de departementsvise budsjettene legges frem i sin helhet:
Kommuner og fylker
Regjeringen foreslår en realvekst i kommunesektorens frie inntekter på 4,2 milliarder kroner – om lag 0,7 %. Det er foreløpig ikke satt av egne midler til løyveforvaltning. Eventuell øremerking må vurderes når de departementsvise budsjettene publiseres.
Samferdselsområdet
Gul bok viser rammer for Statens vegvesen, inkludert investeringer, drift, vedlikehold og ferjedrift. Detaljer om kontroll, tilsyn, kjøresedler, førerkort og gebyrsatser er ikke omtalt, men vil komme i Prop. 1 S for Samferdselsdepartementet.
Drosjeregelverk
Bestemmelser om løyver, kjøre- og hviletid samt takstameterkrav er ikke tatt inn i Gul bok. Dette forventes, som tidligere år, å bli omtalt i Prop. 1 S for Samferdsel eller i tilhørende forskrifter.
Klageordninger og gebyrsatser
Ingen endringer er omtalt i Gul bok eller Prop. 1 LS. Dette må eventuelt avklares i Prop. 1 S for Barne- og familiedepartementet, som omfatter Forbrukertilsynet og klageordninger.
Bompenger
Det er foreløpig ingen informasjon om endringer i takstnivåer eller lettelser. Slike tiltak omtales normalt i Prop. 1 S for Samferdselsdepartementet.
💡 Kort oppsummert
Positivt:
- Elavgiften reduseres til 4,18 øre/kWh og skal gjelde gjennom hele året.
- Den lave MVA-satsen på 12 % for persontransport foreslås videreført
Krevende:
- Regjeringen øker veibruksavgiften på diesel og biodiesel med 25 øre per liter utover prisjustering.
- Endringer i engangsavgiften: økte samlede avgifter for forbrenningsbiler
- Gradvis gjeninnføring av merverdiavgift for el-biler med fritak kun opp til 300 000 kroner fra 2026
Vi etterlyser:
- Klare bevilgninger til løyveforvaltning og tilsyn.
- Forutsigbare rammer for gebyrer, taksameterkrav og kontrollordninger.
📊 Hva skjer videre?
- Dette er et foreløpig forslag fra regjeringen og krevende forhandlinger er ventet. Den endelige budsjettkonklusjonen fra Stortinget vil ta tid og kan komme frem til 15. desember.
- Norges Taxiforbund følger prosessen tett og vil publisere oppdateringer så snart mer informasjon foreligger.