MVA-reglene som rammer drosjene

Fortsatt 8 år – og fortsatt urimelig for drosjene

I forbindelse med det nylig fremlagte statsbudsjettet har flere igjen spurt om endringer i reglene for tilbakeføring av merverdiavgift ved salg av drosjer. Mange håpet at perioden skulle kortes ned, men det har ikke skjedd noen endringer. De nye reglene som kom 1. juli 2024, og som sier 8 år, gjelder fortsatt – selv om noen ser ut til å tro noe annet. 

Om reglene endres fremover vet vi ikke, men dersom man skulle vinne frem slik at perioden settes tilbake til fire år, uten at selve beregningsmodellen endres, vil resultatet i praksis bli det samme. En to–tre år gammel drosje med lav salgsverdi i forhold til anskaffelsespris gir samme mva-tilbakeføring, enten perioden er fire eller åtte år. 

Beregnes kun ut fra verditap 

Årsaken er at dagens modell ikke er en saldoavskrivning, men kun basert på differansen mellom kjøpspris og salgspris – uavhengig av tid, men innenfor den fastsatte perioden på 8 år. 

Det betyr at tilbakebetaling av inngående mva på en bil som selges etter tre eller fem år beregnes av verditapet. Selges drosjen for eksempel for 55 prosent av sin opprinnelige pris, må 55 prosent av inngående mva tilbakeføres. 

Et konkret eksempel på en bil kjøpt i 2026 kan illustrere dette: 

  • Kjøpspris eks. mva: 540 000 kr (kjøpspris inkl. mva 600 000 kr) 

  • Mva: 60 000 kr (beregnes av alt over 300 000 kr – altså grunnlag 240 000 kr) 

  • Salgspris: 250 000 kr 

  • Tilbakeføring mva: 27 778 kr 

Resultatet blir altså 27 778 kroner i tilbakeføring, enten reglene er fire eller åtte år. 

Urimelig for drosjenæringen 

Her ser vi at den prosentvise kjøps- og salgsendringen ligger til grunn for rest-mva, og blir en kostnad som løyvehaver må ta inn i sin omsetning. Andre som kjøper næringsbil slipper som hovedregel dette, men fordi drosjene likestilles med leie- og leasingbiler, og dessuten regnes som personbiler, har myndighetene valgt å behandle drosjer som slike. 

Slik burde det ikke vært. En drosje brukes raskt opp i næring, med høy kjørelengde og stor slitasje, noe som gir lav annenhåndsverdi. Leie og leasing er en helt annen type virksomhet, og kan ikke uten videre sammenlignes med drosjedrift. Det kan enkelt måles mot kjørelengdene – som er to helt forskjellige verdener. 

Helt ulik bruk 

En leasingbil kjøres ofte om lag 20 000 kilometer i året, mens en drosje typisk går mellom 50 000 og 130 000 kilometer. Dermed blir bruktverdien langt lavere for drosjen enn for tilsvarende leasingbil. 

Verditapet og tilbakeføring av mva for leasing og leiebil har således en viss logikk, mens det for drosjene blir motsatt. Bilene har langt høyere kilometerstand enn alle andre brukte biler – også leie- og leasingbiler. 

Elbiler taper enda mer 

I bruktmarkedet for elbiler fremstår verditapet som enda større enn i de tidligere fossilmarkedene. Selv om elbilbatteriene tåler mye, reduseres batterienes evne til å lagre strøm gradvis med kilometerstanden. 

Av den grunn burde drosjenes status som personbil skilles fra leie- og leasingbiler, og mva-tilbakeføring burde kunne gå i null etter en viss høy kilometerstand ved salg. 

Hvor høy kilometerstand som bør til for at drosjen skal regnes som «utkjørt» er usikkert, men det er åpenbart at drosjer ikke kan likestilles med leie- og leasingbiler. 

Norges Taxiforbund

Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410

Telefon

23 21 04 00

Design: Milla-design.no // Utviklet av: iMaker