Snart åpnes grensene for drosje mellom Norge og Finland

Nytt lovverk på plass

Fra 14. desember 2025 trer de nye bestemmelsene i kraft som gjør det mulig å kjøre drosje over grensen mellom Norge og Finland. Regjeringen kunngjorde i november at forskriftsendringene er vedtatt, og at ordningen nå iverksettes i begge land.

Dette er en etterlengtet løsning for mange av våre medlemmer i nord, særlig i områder der avstandene er store, kommunikasjonen går på tvers av landegrensene og der behovet for å kjøre passasjerer både inn og ut av Finland har vært tydelig i mange år.

Frem til nå har verken norske eller finske drosjer hatt lov til å krysse grensen med passasjerer. Drosjetransport mellom Norge og Finland har ikke vært regulert i EØS-avtalen eller andre bilaterale avtaler. Passasjerer har derfor måttet bytte bil ved grensen, og sjåfører har ikke kunnet fullføre oppdrag på en effektiv og helhetlig måte.

Et løft for befolkning og næringsliv i nord

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård omtaler endringen som en viktig forbedring for grenseområdene. Sitatet er hentet fra regjeringens pressemelding:

– Dette er en fin førjulsgave til både folk og næringsliv i grensetraktene. Jeg er glad for at det finske parlamentet nå har gitt grønt lys for enklere drosjetransport mellom Finland og Norge.

Finlands transportminister Lulu Ranne sier i samme pressemelding:

– Avtalen som trer i kraft 14. desember vil løse et problem som lenge har vært anerkjent i Lappland. Finske drosjer vil nå kunne krysse grensen til Norge uten problemer.

Avtalen mellom de to landene ble signert i mars 2025, og de nødvendige lovendringene i Finland er nå godkjent. Norge har allerede en tilsvarende avtale med Sverige, og samlet vil disse avtalene styrke mobiliteten i hele regionen.

Hva den nye ordningen betyr

Når regelverket trer i kraft, vil det bli tillatt å utføre kommersiell drosjetransport over grensen i begge retninger. Ordningen gir:

• bedre sammenhengende transporttilbud
• mer fleksible reiser for passasjerer
• økt forutsigbarhet for løyvehavere og sjåfører
• bedre kapasitetsutnyttelse i distriktene

For befolkningen i grenseområdene er dette en nødvendig forbedring, og for næringen betyr det mer helhetlige oppdrag, mindre tomkjøring og et styrket drosjetilbud i kommuner som lenge har hatt utfordringer med dagens regelverk. Ordningen kan også gi bedre beredskap ved sykdom, hendelser eller uvær.

Norges Taxiforbund har fulgt saken tett

Forbundet har arbeidet over tid for å få på plass en løsning. Våre medlemmer i Troms og Finnmark har meldt behovet tydelig, og vi har derfor:

• sendt flere skriftlige innspill til Samferdselsdepartementet
• fulgt opp saken i møter og dialog
• vist hvordan dagens begrensninger har gitt praktiske problemer for både sjåfører og passasjerer

At regelverket nå endres, viser at innspillene fra næringen har blitt hørt.

En viktig seier for drosjenæringen i nord

Endringen gir næringen et bedre grunnlag for drift, større fleksibilitet i trafikkflyten og mindre tid tapt i unødvendige stopp ved grensen. For sjåfører og løyvehavere i Troms og Finnmark er dette et betydelig løft som vil gjøre hverdagen enklere – og tilbudet bedre for alle som bor og ferdes i grenseområdene.

Norges Taxiforbund

Lindeberg Næringsvei 26
1067 Oslo
Org.nr. 970237410

Telefon

23 21 04 00

Design: Milla-design.no // Utviklet av: iMaker