Fyll ut innmeldingsskjema så er du i gang.
Vanlige spørsmål og svar
Medlemskap
Hvordan blir jeg medlem i Norges Taxiforbund?
Hvem kan bli medlem?
Taxieier/løyvehaver som driver ervervsmessig persontransport utenfor rute kan bli medlem i Norges Taxiforbund.
Hva får jeg som medlem?
Som medlem i Norges Taxiforbund vil du få en rekke medlemsfordeler, som vil hjelpe deg som taxieier med alle utfordringer knyttet til ditt virke. Du står aldri alene. Våre rådgivere har lang erfaring fra taxinæringen og er klare for å hjelpe deg.
Kan jeg endre medlemsopplysninger som adresse eller e-post?
Du kan endre medlemsopplysningene dine selv ved å logge deg inn på Min Side og gå på Profil.
Hvordan avslutter jeg medlemskapet mitt?
Hvis du ønsker å avslutte ditt medlemskap så må det skje skriftlig på epost til medlem@nortaxi.no
Kontingent
Hva koster det å være medlem?
Medlemskontingenten i Norges Taxiforbund består av en sentral del og en fylkesdel. Du finner en kontingentkalkulator her. Velg ditt fylke og se kontingenten. Noen fylkesavdelinger har høyere fylkeskontingent enn andre, da dette vedtas lokalt.
Når faktureres kontingenten?
Kontingenten faktureres enten halvårlig eller pr måned, ut fra det du selv har valgt.
Hvordan betaler jeg kontingenten?
Kontingent betales på den måten du har ønsket at vi skal fakturere deg. e-faktura / avtalegiro / EHF eller at sentralen din trekker deg, hvis det er en ordning på din sentral.
Faktura
Jeg har ikke mottatt faktura – hva gjør jeg?
Send oss en epost med medlemsnummer og organisasjonsnummer på faktura@nortaxi.no og be oss sende den på nytt.
Kan jeg få fakturaen tilsendt på nytt?
Send oss en epost med medlemsnummer og organisasjonsnummer på faktura@nortaxi.no og be oss sende den på nytt.
Kan jeg få fakturaen på elektronisk?
For at du skal kunne motta en EHF-faktura, må din bedrift være registrert i ELMA, som er et sentrale registeret for EHF-fakturaer.
Ønsker du eFaktura eller avtalegiro må du gå inn i din nettbank og tillate det der.
Rådgivning og juridisk hjelp
Hva slags rådgivning/juridisk hjelp kan jeg få?
Medlemskapet gir deg mulighet til juridisk veiledning og rådgivning. Hvis vi skal kunne vurdere saken må du orientere oss om alt innholdet slik du som arbeidsgiver ser saken. Deretter må vi få se hva motpartens juridiske bistand sier om saken.
Deretter vil vi gi deg (juridisk) rådgivning om hva som kan gjøres videre. I noen saker assisterer vi også med tekst/ brev som du selv må sende med din signatur. Advokatbistand kan ytes i noen saker, men da må de være av prinsipiell betydning. Uansett må vi få informasjon om saken før vi kan gi en vurdering av videre tiltak, i de fleste saker er rådgivning/ bistand tilstrekkelig.
Medlemsfordel juridisk:
Hjelp gis innenfor fagfelter som:
- Arbeidsrett og arbeidsforhold
- Bilsaker (kjøp, garantier og reklamasjoner)
- Løyveforhold
- Forsikringssaker
- Selskapsforhold
- Krav- og erstatningssaker
- Kontraktsforhold
- Bistand til forliksråd-saker
Gratis juridisk hjelp er som hovedregel begrenset til konsultasjoner, rådgivning og korrespondanse.
Hvordan leverer jeg en sak for å få rådgivning/juridisk hjelp?
Hvis vi skal kunne vurdere saken må du orientere oss om alt innholdet slik du som arbeidsgiver ser saken. Deretter må vi få se hva motpartens juridiske bistand sier om saken.
Du kan:
- Logge deg inn på Min Side og legg inn saken direkte der og last opp dine vedlegg.
- Sende oss en epost med nødvendige vedlegg til juridisk@nortaxi.no
Er det noen kriterier for å få rådgivning?
Retten til rådgivning/juridisk hjelp gjelder saker som har oppstått etter at du meldte deg inn i Norges Taxiforbund.
Hva dekker den juridiske hjelpen?
Gratis juridisk bistand er som hovedregel begrenset til konsultasjoner, rådgivning og korrespondanse. Advokatbistand kan ytes i noen saker, men da må de være av prinsipiell betydning.
Hvilke retningslinjer gjelder for juridisk hjelp?
Retningslinjer for juridisk bistand til forbundets medlemmer
1. Forbundets aktive medlemmer får gratis utenrettslig juridisk bistand i saker som vedrører deres taxivirksomhet. Det gis ikke bistand i saker som strider mot forbundets interesser eller de interessepolitiske saker Norges Taxiforbund arbeider for. For øvrig vises til Norges Taxiforbunds etiske retningslinjer.
2. Retten til juridisk bistand gjelder saker som har oppstått etter at medlemskap er tegnet.
3. Gratis juridisk bistand gis for inntil 10 timer per kalenderår. Saker med tvistesum under kr. 5000 kan avvises. Medlemskap må være betalt før det kan ytes bistand.
4. For sentralstyrt/eid løyve som det betales medlemskontingent for, gjelder retten til juridisk bistand i tilknytning til dette løyve.
5. Henvendelser vedrørende juridisk bistand skal fremmes gjennom fylkesforening. Saken kan så henvises videre til forbundet.
6. Dersom forbundet skal representere medlemmet, forutsettes det at medlemmet selv bidrar til sakens opplysning ved skriftlig redegjørelse, og fremleggelse av alle nødvendige faktiske opplysninger/dokumenter.
7. Dersom medlemmet ikke følger råd og anbefalinger fra forbundets rådgivere/advokater, forbeholder forbundet seg retten til å tre ut av saken. Før slik avgjørelse fattes, skal saken drøftes med medlemmet.
8. I saker hvor foreligger konflikt mellom medlemmer kan Norges Taxiforbunds advokat påta seg å mekle mellom partene for å forsøke å komme frem til en omforent løsning.
9. Det gis ikke juridisk bistand til et medlem som samtidig representeres av annen rådgiver/advokat. Dersom Norges Taxiforbund skal overta ansvaret for en sak, må medlemmet skriftlig bekrefte at saken er overlatt til Norges Taxiforbund.
10. Retten til gratis juridisk bistand er begrenset til utenrettslig bistand, herunder konsultasjoner, rådgivning og korrespondanse.
11. Dersom saker forbundet behandler ikke kan løses i minnelighet, kan forbundet bistå med å utarbeide klage/tilsvar til forliksrådet. Bistanden til forliksrådet gjelder kun den skriftlige forberedelsen av saken.
12. Norges Taxiforbund bistår ikke i saker for øvrige domstoler, med mindre saken anses av NT å være av prinsipiell betydning for taxinæringen. Dette gjelder også saker som går til Trygderetten.
13. Kostnader/gebyrer forbundet med behandling i rettsapparatet dekkes av medlemmet selv
Min Side
Hva er Min Side?
Min Side er en av dine medlemsfordeler. Du logger deg inn og har dermed oversikt over dine opplysninger og detaljert oversikt over alle medlemsfordelene.
I tillegg kan du legge inn saker direkte på siden, følge saken din i oversikten og legge inn ytterligere opplysninger.
Du finner i tillegg mye annet som gir innsikt i ditt forbunds aktivitet.
Hvordan får jeg tilgang til Min Side?
Du får tilgang til Min Side når du blir medlem i Norges Taxiforbund.
Innlogging skjer med BankID.Jeg får ikke logget inn – hva gjør jeg?
Får du ikke logget deg inn, så kan det hende vi mangler viktig informasjon om deg, som f.eks fødselsnummeret ditt.
Send oss en epost på web@nortaxi.no med ditt spørsmål.
Hvordan oppdaterer jeg kontaktinformasjon på Min Side?
Du kan endre medlemsopplysningene dine selv på Profil når du har logget inn.
Medlemsfordeler
Hvilke fordeler får jeg som medlem i forbundet?
Norges Taxiforbund har svært mange medlemsfordeler for drosje- og taxieier. Et medlemskap gir svært gode økonomiske betingelser på mange typer innkjøp. Men det er ikke bare økonomisk smart å være medlem i taxiforbundet, det er også en stor ekstra trygghet og sikkerhet i hverdagen å være medlem. Du har alltid noen å støtte deg til på hvis du kommer opp i vanskeligheter enten som taxieier eller som leder av ditt taxiselskap.
Du finner en oversikt her.
Har forbundet avtaler med leverandører eller samarbeidspartnere?
Norges Taxiforbund har avtaler med en hel rekke leverandører. Sjekk ut alle sammen her.
Hvordan benytter jeg meg av medlemsfordelene?
Du finner detaljene for hvordan du får den enkelte medlemsfordelen når du logger deg inn på Min Side.
En kjapp oversikt over alle medlemsfordelene finner du her.