Bedriftshelsetjeneste og HMS

Tilgang til Bedriftshelsetjeneste og HMS er et svært viktig tilbud til medlemmer av Norges Taxiforbund. Det har vist seg svært verdifullt og ha alle disse tjenestene tilgjengelig til enhver tid for både for taxieiere og sjåfører.

Lovkrav og Bedriftshelse
Som taxieier er man pliktig til å være medlem av av en bedriftshelsetjeneste. Arbeidsmiljølovens § 3-3, med tilhørende forskrifter sier klart at taxieiere og drosjeselskaper skal være tilknyttet verne- og helsepersonale.

Falck Helse
Falck (tidligere AktiMed Norge as) har vært Norges Taxiforbunds samarbeidspartner for bedriftshelsetjeneste og HMS siden 2008 og kjenner derfor taxinæringen svært godt. NT tilbyr en godkjent landsdekkende bedriftshelsetjeneste gjennom Falck. Bedriftshelsetjenesten bistår både små og store sentraler, samt løyvehavere og sjåfører. Falck har et nettverk av spesialister innen ulike fagområder. Her jobber det leger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sykepleiere, jordmor, ernæringsfysiologer, psykologer, naprapater, yrkeshygienikere, treningsveiledere og coach.

Avtalen med Falck gir medlemmer:

• Rådgivning om f.eks sykefravær, konflikter, rus mm
  • Tilgang til beredskap hele døgnet, 7 dager i uken.
  • Tilgang til e-læringsplattform og gratis elektroniske kurs.
  • Rabatter på forskjellige kurs som førstehjelp, konfliktforebyggende mm.
  • Innlogging til Falck sine informasjonssider