Taxiindeksen

Norges Taxiforbunds Taxiindeks viser utviklingen i takstene og utviklingen i kostnadene for drift av drosje. Indeksene har 2015 som basisår slik at man enklere kan sammenligne med SSBs konsumprisindeks.

Beregningsmodellen er revidert i januar 2005. Fra og med mars 2008 er prisene på diesel benyttet direkte i indeksmodellen, mens de tidligere inngikk i samlegruppe for avgiftpliktige driftsmidler. Endringene er av teknisk karakter, men gir på sikt mer korrekt bilde av kostnadsutviklingen.

Norges Taxiforbund har ført statistikk over takstene helt siden 1989, men takstindeksen ble etablert i 2000, da prisreguleringen ble opphevet i de større byene.

/share/mime/48/pdf.png Sist oppdaterte indeks
(kostnad-drosjedrift-jan24.pdf, 129kB)

Kostnadsindeksen og takstindeksen i Norges Taxiforbund har over en lengre periode vært ute av bruk. Årsaken er at dataene man trenger for å ajourholde modellen har vært vanskeligere å innhente. Blant annet er innrapportering av antall løyver per sentral svært utfordrende med mindre sentralene selv rapporterer dette inn. Løyvetallene brukes til å vekte sentralenes størrelse. I tillegg til dette må man å finne en ny vekting av kostnadselementene i kostnadsindeksen. Kostnadsbildet har endret seg. Det blir stadig flere elbiler, noe som gjør at strøm stadig utgjør en større kostnadsandel. På samme måte blir bensin og diesel mindre relevant. Norges Taxiforbund har i samarbeid med en ekstern aktør sett på mulighetene for å revidere modellene, slik at den blir mer solid og kan tåle politiske endringer osv.